kapubanner for mobile
Megjelent: 6 hónapja

"Elit cicaharc zajlik" az oktatásban - az iskolák közötti és az iskolán belüli szelekció is erősödött

A magyar oktatási rendszer újrateremti a meglévő társadalmi különbségeket. Az iskolában megszerzett tudás jelentős része felesleges, az egyre több tantárgy több szempontból is értelmetlen és a szabad akarat megtörésének hatékony eszközeivel folyik a munka – hangzott el többek között a Telex Közbeszéd oktatás tematikájú eseményén, melyről a Telex hírportál tudósított.

az iskolák közötti és az iskolán belüli szelekció is erősödött-

Az eseményen szóba került az elit és a tömegoktatás kérdése. Ma "elit cicaharc zajlik" az oktatásban, abszolút nincs szó valódi problémákról – fejtette ki véleményét Lannert Judit oktatáskutató, a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ senior kutatója. Tapasztalatai szerint az iskolák közötti és az iskolán belüli szelekció is erősödött az utóbbi időben. A tehetséges gyerekekből pedig elveszik a lelkesedés, mert a zsúfolt tanterv és a szűk időkeret miatt nincs idő velük külön foglalkozni.

Az elit képzés ráadásul gátja tud lenni a pedagógiai innovációnak, mert sokszor a tehetséggondozó iskolákban tanító tanárok azt mondják: az oda járó gyerekek képesek a frontális oktatással jól teljesíteni – fejtette ki Galambos Attila, az Újpedagógia ügyvezetője és a PTE BTK Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskolájának doktori hallgatója.

Nádori Gergely tanár szerint az oktatási rendszer újrateremti a meglévő társadalmi különbségeket. Alsó tagozaton a lányok még jelentősen jobbak matematikából, mint a fiúk, viszont a lányok közül alig mennek néhányan matematikusnak. Nádori szerint ennek az az oka, hogy a lányok megtanulják: anomália, ha ők értik/szeretik a matekot.

Nádori Gergely elmondta: „aki kijön a közoktatásból, annak súlyos poszttraumás stressz szindrómája (PTSD-je) lesz”. Ezt azzal magyarázta, hogy a diákoknak engedélyt kell kérniük, ha WC-re akarnak menni, az udvaron is megszabják nekik, mivel játszhatnak. „A bent töltött tíz órából egy pillanat sem a sajátjuké, az iskolarendszer a szabad akarat megtörésének nagyon hatékony eszköze” – mondta a tanár.

Az esemény egyik további meghatározó kérdésköre volt, hogy az eddig megszokott iskolai hagyományok mennyiben szolgálják még az oktatás korszerűségét. Például,kellenek-e tantárgyak és osztályzatok az iskolákban? Galambos Attila szerint az a fontos, hogy a lexikális tudás megszerzése ne cél legyen, hanem következmény. Szerinte az iskolában megszerzett tudás jelentős része felesleges, inkább a jó minőségű élethez való kompetenciákat kellene fejleszteni.

Magyarország az egyetlen az Európai Unióban, ahol az elmúlt tíz évben egyre több tantárgy lett – hangzott el, ami gazdasági szempontból sem célravezető. A több tantárgyhoz több tanár kell, viszont így sok pedagógusnak csökken az óraszáma. Lannert Judit szerint ennek a vége az alulfinanszírozott pedagógus, alulfinanszírozott pedagógusból pedig nem lesz minőségi oktatás.

Az osztályozás újrateremti a társadalmi különbségeket – fejtette ki véleményét Nádori Gergely, aki szerint a társadalom azért ragaszkodik az osztályozáshoz, mert egy rangsort szeretne látni, miközben a jegyek nagy része a diákok társadalmi hátterén múlik. A jegyek ráadásul szerinte arra sem jók, hogy fejlesszék a diákokat, célravezetőbb lenne egy önértékelési rendszer, vagy az is, ha a tanárok leülnének beszélgetni a diákokkal. Lannert Judit szerint fontos lenne, hogy legyen személyre szabott része a diákok értékelésének.

A szakemberek szerint a pedagógusoknak feladat lenne az érzelmi intelligencia fejlesztése is, de erre nincs kapacitás. Az érzelmi intelligencia fejlesztése a tanárképzésben is alig van jelen. A matematika tanári szakon öt évig olyan szintű matekot tanulnak a hallgatók, amilyen szintet biztos nem fognak tanítani.

Telex

fotó: freepik.com

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk