kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hónapja

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében automatikusan, mesterséges intelligencia segítségével tudja végrehajtani az online vásárlásokat. Valójában azonban nem AI dolgozott, hanem emberek: a cég kiszervezte a feladatokat Fülöp-szigeteki munkásoknak, akik manuálisan hajtották végre a mesterséges intelligenciának tulajdonított feladatokat. Az alapító ezzel megtévesztette a befektetőket és csalás miatt eljárás indult ellene - írja a Finextra.

AI-washing botrány: ember a gépben-
images

A 2018-ban alapított Nate startup azt hirdette, hogy a mesterséges intelligenciának köszönhetően egyetlen gombnyomással segít a felhasználóknak bármelyik e-kereskedelmi weboldalról terméket vásárolni, így egyfajta „univerzális vásárlóeszközként” működik. A cég több tízmillió dolláros tőkét szerzett, köztük egy 38 millió dolláros befektetési kört - írja a Finextra.

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) szerint a cég kimerítette a tőkéjét, és 2023 elején kénytelen volt eladni az eszközeit, ami a befektetőknek „csaknem teljes veszteséget” jelentett.

A Nate volt vezérigazgatója, Albert Saniger ellen most vádat emeltek a New York déli kerületi ügyészségén, mivel a vád szerint megtévesztette a befektetőket. Akár 20 év börtönbüntetést is kaphat. 

Ez az eset egy klasszikus példája annak, amikor egy startup felülígéri a technológiáját, hogy tőkét vonzzon be.

A Nate azt állította, hogy egy saját fejlesztésű mesterséges intelligenciával dolgozik, de a valóságban a rendszer nem volt automatizált – manuálisan dolgozó emberek hajtották végre a vásárlásokat. Ez a hamis kép segítette hozzá a céget óriási befektetésekhez, de mivel nem volt fenntartható a modell, a cég pénzügyileg összeomlott. 

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) szerint Saniger azzal reklámozta a Nate AI-technológiáját a befektetők felé, hogy az alkalmazás „képes emberi beavatkozás nélkül online tranzakciókat lebonyolítani”, kivéve néhány „speciális esetben”. Valójában – állítja a DoJ – a Nate nem használt mesterséges intelligenciát az online fizetési folyamat önálló lebonyolítására. Bár Saniger vásárolt AI-technológiát egy külső cégtől, és felvett egy adatelemző csapatot a fejlesztéshez, a technológia soha nem érte el azt a szintet, hogy megbízhatóan végig tudjon vinni online vásárlásokat. Sőt, „az alkalmazás tényleges automatizálási aránya gyakorlatilag nulla százalék volt.”

Saniger azzal is vádolható, hogy ezt nemcsak a befektetők, hanem a legtöbb alkalmazott elől is eltitkolta. A valóságban a Nate több száz külsős szerződéses munkavállalóra – ún. „vásárlási asszisztensekre” – támaszkodott, akik a Fülöp-szigeteken egy call centerből kézzel bonyolították le az alkalmazáson keresztüli vásárlásokat.

Ez az eset egy klasszikus példája a technológiai világban előforduló „AI-washing” jelenségnek, amikor egy cég valótlanul állítja magáról, hogy mesterséges intelligenciát használ, miközben valójában emberi munkaerő végzi a feladatokat a háttérben.

Több példa is volt már rá, hogy „AI-nak álcázott” emberi munkát használnak a cégek a kezdeti fázisban – ez a "varázsló a háttérben", azaz a "Wizard of Oz prototyping” jelenség. Óz, a nagy varázsló történetében is egy nagy, félelmetes gépezetről derül ki, hogy mögötte csak egy ember áll. A felhasználónak azt mutatjuk, mintha egy okos rendszerrel (mesterséges intelligenciával) lenne dolga, de valójában egy ember „játssza el” a rendszer működését a háttérben – akár egy varázsló, aki gombokat nyomogat a függöny mögött.

Így próbálják átverni a HR-eseket a jelentkezők - "ez új szintje a trükközésnek"

kép: freepik

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk