kapubanner for mobile
Megjelent: 1 hónapja

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében automatikusan, mesterséges intelligencia segítségével tudja végrehajtani az online vásárlásokat. Valójában azonban nem AI dolgozott, hanem emberek: a cég kiszervezte a feladatokat Fülöp-szigeteki munkásoknak, akik manuálisan hajtották végre a mesterséges intelligenciának tulajdonított feladatokat. Az alapító ezzel megtévesztette a befektetőket és csalás miatt eljárás indult ellene - írja a Finextra.

AI-washing botrány: ember a gépben-
images

A 2018-ban alapított Nate startup azt hirdette, hogy a mesterséges intelligenciának köszönhetően egyetlen gombnyomással segít a felhasználóknak bármelyik e-kereskedelmi weboldalról terméket vásárolni, így egyfajta „univerzális vásárlóeszközként” működik. A cég több tízmillió dolláros tőkét szerzett, köztük egy 38 millió dolláros befektetési kört - írja a Finextra.

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) szerint a cég kimerítette a tőkéjét, és 2023 elején kénytelen volt eladni az eszközeit, ami a befektetőknek „csaknem teljes veszteséget” jelentett.

A Nate volt vezérigazgatója, Albert Saniger ellen most vádat emeltek a New York déli kerületi ügyészségén, mivel a vád szerint megtévesztette a befektetőket. Akár 20 év börtönbüntetést is kaphat. 

Ez az eset egy klasszikus példája annak, amikor egy startup felülígéri a technológiáját, hogy tőkét vonzzon be.

A Nate azt állította, hogy egy saját fejlesztésű mesterséges intelligenciával dolgozik, de a valóságban a rendszer nem volt automatizált – manuálisan dolgozó emberek hajtották végre a vásárlásokat. Ez a hamis kép segítette hozzá a céget óriási befektetésekhez, de mivel nem volt fenntartható a modell, a cég pénzügyileg összeomlott. 

Az amerikai igazságügyi minisztérium (DoJ) szerint Saniger azzal reklámozta a Nate AI-technológiáját a befektetők felé, hogy az alkalmazás „képes emberi beavatkozás nélkül online tranzakciókat lebonyolítani”, kivéve néhány „speciális esetben”. Valójában – állítja a DoJ – a Nate nem használt mesterséges intelligenciát az online fizetési folyamat önálló lebonyolítására. Bár Saniger vásárolt AI-technológiát egy külső cégtől, és felvett egy adatelemző csapatot a fejlesztéshez, a technológia soha nem érte el azt a szintet, hogy megbízhatóan végig tudjon vinni online vásárlásokat. Sőt, „az alkalmazás tényleges automatizálási aránya gyakorlatilag nulla százalék volt.”

Saniger azzal is vádolható, hogy ezt nemcsak a befektetők, hanem a legtöbb alkalmazott elől is eltitkolta. A valóságban a Nate több száz külsős szerződéses munkavállalóra – ún. „vásárlási asszisztensekre” – támaszkodott, akik a Fülöp-szigeteken egy call centerből kézzel bonyolították le az alkalmazáson keresztüli vásárlásokat.

Ez az eset egy klasszikus példája a technológiai világban előforduló „AI-washing” jelenségnek, amikor egy cég valótlanul állítja magáról, hogy mesterséges intelligenciát használ, miközben valójában emberi munkaerő végzi a feladatokat a háttérben.

Több példa is volt már rá, hogy „AI-nak álcázott” emberi munkát használnak a cégek a kezdeti fázisban – ez a "varázsló a háttérben", azaz a "Wizard of Oz prototyping” jelenség. Óz, a nagy varázsló történetében is egy nagy, félelmetes gépezetről derül ki, hogy mögötte csak egy ember áll. A felhasználónak azt mutatjuk, mintha egy okos rendszerrel (mesterséges intelligenciával) lenne dolga, de valójában egy ember „játssza el” a rendszer működését a háttérben – akár egy varázsló, aki gombokat nyomogat a függöny mögött.

Így próbálják átverni a HR-eseket a jelentkezők - "ez új szintje a trükközésnek"

kép: freepik

  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk

"Ember a gépben" botrány: olcsó munkaerővel pótolták a mesterséges intelligenciát egy cégnél

A Nate nevű amerikai technológiai startup egy AI-alapú vásárlási asszisztensként reklámozta magát. Azt ígérte, hogy a felhasználók nevében... Teljes cikk

Bill Gates: tanárra és orvosra kevésbé lesz szükség, de a focistát nem váltják le gépek

Bill Gates amerikai üzletember, a Microsoft társalapítója szerint az elkövetkező évtizedben a mesterséges intelligencia fejlődése azt fogja... Teljes cikk