Megjelent: 2 éve

Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához

A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles beszállítói körét, számos kihívással szembesülnek ma a munkaerő toborzása, megtartása és fluktuáció terén. Ezek a kihívások részben a globális trendekkel, és jelentős részben a helyi piaci sajátosságokkal függenek össze, megoldásuk pedig testre szabott toborzási ás munkaerő-közvetítési megoldásokat igényelnek.

Jáhny Ákos Get Work Trend-

Magyarországon korlátozott a járműgyárak és a szektor beszállító vállalatainak rendelkezésére álló szakemberállomány. Különösen nehéz a műszaki területeken, a robotikában és mesterséges intelligencia világában jártas mérnököket, szakembereket megtalálni. Ugyanez vonatkozik a gyártósorokon foglalkoztatott munkavállalókra is. Így a nagy járműgyárak versenyben állnak a tehetségekért, de nem csak egymással, hanem más iparágak vállalataival is, beleértve például az IT és technológiai szektorokat, amelyek szintén vonzó karrierlehetőségeket kínálnak.

Mindemellett a gyárak és beszállítók gyakran koncentráltan helyezkednek el bizonyos régiókban, ami munkaerőpiaci egyenlőtlenségeket eredményezhet és nehezítheti a toborzást más területekről.

Iparág az állandó változásban

„A járműipar példátlan technológiai fejlődése, illetve az elektromos autók gyártása jelent különös kihívást a munkaerőtoborzás számára. Ezzel együtt, a munkaerővel szemben támasztott minőségi és mennyiségi elvárás is napról napra változik. Azok a HR-szolgáltatók tudják ezt kiszolgálni, amelyek képesek megfelelni az automotive szektorspecifikus igényeinek: képesek megtalálni a képzett, minőségi munkaerőt, feltérképezni a munkaerőtartalékokat, megértik a harmadik országbeliek foglalkoztatásának elkerülhetetlen szükségességét és emellett teljes portfólióban gondolkodnak” – mondta Jáhny Ákos, az idén 20. jubileumi évét ünneplő Get Work Trend Kft. ügyvezetője. Hozzátette: e munka egyik pillére a kiterjedt és folyamatosan frissülő adatbázis, valamint kapcsolatrendszer, melynek köszönhetően nagyon sok jelöltet lehet elérni és megszólítani.

Menni vagy maradni? – a munkaerő megtartása a járműgyártásban

Azonban nem csak a munkaerő megszerzése, hanem annak megtartása is alapvető kérdés. A fluktuáció szintén jelentős fejtörést jelent a járműgyártóknak és beszállítóiknak.

Magyarországon a fluktuáció mértéke az utóbbi években sajnos nem elhanyagolható. A szellemi munkavállalók között meghaladja a 30%-ot, míg fizikai munkatársak esetében nem ritka az 50-60%-ot meghaladó fluktuációs ráta. Ezzel a problémával az automotive szektor is küzd, és nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy az autóipar – pár komolyabb szereplő kivételével – együtt mozog a vevők, fogyasztók szokásainak ingadozásával, azaz elég nagy volatilitást mutatnak, kevés a 3-5 éves megrendelésállomány és a hosszú távú munkahely-biztonság.

Mind az autógyárak, mind az alvállalkozóik stabil partnereket keresnek, akik toborzási stratégiával és egyedi HR-megoldásokkal támogatják őket, melyek választ adnak ezekre a kihívásokra, lehetővé téve partnereik számára, hogy rugalmasan és hatékonyan kezeljék a munkaerőpiaci változásokat, különösen a fluktuációt.

Egyedi toborzási stratégiák az autógyártásban

A magyar munkaerő piac ismerete, a képzések időigénye és beválási százaléka, a szükséges munkakörökre megfelelő szakembereket biztosítani tudó harmadik országok munkaerőpiacának, kultúrájának ismerete, és szakértő partnerségben együttműködő mentalitás nélkül aligha lesz sikeres együttműködés külső szolgáltató bevonása esetén.

Jáhny Ákos úgy látja, hogy a 360 fokos portfóliót biztosító HR-szolgáltatók képesek a járműgyártókat és beszállítóikat a piaci igényekhez való alkalmazkodásban támogatni. A teljes körű szolgáltatási paletta magában foglalja a munkaerő-közvetítés és munkaerő-kölcsönzés mellett az előszűrési szolgáltatásokat, a munkásszállás-menedzsment biztosítását, a különféle beillesztési programokat, a diák-, nyugdíjas- és kismama foglalkoztatást, ugyanakkor a bérpiaci adatszolgáltatást, a munkajogi tanácsadást vagy éppen a bérszámfejtést is.

A szolgáltatás a piaci tapasztaltok szerint akkor lehet eredményes, ha minden egyes partner számára egyedi toborzási stratégiákat tud alkotni. Emellett a munkaerőközvetítők úgy válnak értékes partnerré a járműipari szereplők számára, hogy elkötelezik magukat a hosszú távú, értékalapú együttműködés mellett.

Hosszú távú partnerkapcsolatok és iparági ismeretek

Az autógyártás szereplőinek való megfelelés másik pillére a magas szintű iparági ismeret. „Jelenleg közel száz járműgyártó és beszállító vállalattal állunk szoros együttműködésben, amelyek különböző méretűek és tevékenységi körökkel rendelkeznek. Már több mint két évtized piaci tapasztalatai és ezek a partnerkapcsolatok lehetővé teszik számunkra, hogy széleskörű betekintést nyerjünk az iparág specifikus igényeibe. Napi kapcsolatban állunk a vállalatokkal, hogy megértsük akár az autógyártás és világpiacainak igényeit, az elektromos járművek gyártásához szükséges specifikus kompetenciákat, és ennek megfelelően alakítsuk ki toborzási stratégiáinkat. Mi éppen ezért veszünk részt rendszeresen a szakmai konferenciákon és workshopokon, hogy naprakészek legyünk az iparág legújabb trendjeivel és technológiai fejlődéseivel kapcsolatban” – hangsúlyozta Jáhny Ákos.

Fotókredit: Get Work Trend, illetve Zsolya Communication

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Növekedést ért el a Pensum Group, ekkora nyereséggel zárta a félévet

Közel 30 százalékkal, 4,9 milliárd forintra nőtt a Budapesti Értéktőzsde Standard kategóriájában jegyzett Pensum Group árbevétele 2025 első... Teljes cikk

Félelmek és megoldások a Fülöp-szigeteki munkavállalók alkalmazása kapcsán

A filippínó munkaerő szerepét és a munkahelyi környezetre gyakorolt hatását a Pannonjob szakértői előző írásukban bemutatták. Most elérkeztünk... Teljes cikk

A fülöp-szigeteki munkaerő szerepe a magyar munkaerő-piacon 2025-ben

Az elmúlt években Magyarországon egyre nagyobb szerepet kaptak a külföldi munkavállalók, elsősorban a feldolgozóiparban, a gyártásban és a... Teljes cikk