kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Ezek a tényezők döntenek a céges kiszervezéseknél

A cégek a költséghatékonyság mellett egyre inkább más szempontokat is figyelembe vesznek a szolgáltató központok létrehozásakor, vagy az egyes folyamatok kiszervezésekor - derül ki a Deloitte hatodik globális felméréséből, amelynek alapján az körvonalazódik, hogy a nemzetközi trendek nyertesei között a magyarországi SSC-k is ott lesznek majd.

images


A szolgáltató központok olyan helyi vagy regionális leányvállalatok által létrehozott kiszolgáló központok, amelyek egyes operatív folyamatok során (elsősorban pénzügyi, számviteli vagy informatikai tevékenységek) segítik a leányvállalatokat az anyavállalat által támasztott elvárások teljesítésében. A Deloitte kétévente elkészített nemzetközi felmérésének legfrissebb kiadásában 38 ország 870 válaszadójának véleményét összesítette az úgynevezett Shared Service Centerekkel (SSC), vagyis saját szolgáltató SSC-kel kapcsolatban.

Tóth Vazul, a Deloitte Zrt. igazgatója elmondta: a felmérés eredményei szerint a vállalatok egyre inkább arra törekszenek, hogy egy adott szolgáltató központból több kontinenst is ki tudjanak szolgálni. A megfelelő helyszín kiválasztásának a módja is megváltozott az elmúlt években, aminek következtében egyre több ország merül fel egy ilyen leendő központ potenciális helyszínéül. Ennek a jelenségnek Latin-Amerika mellett Közép-Kelet-Európa a fő haszonélvezője. A felmérés szerint a régiónkban jelentős igény van szolgáltató központokra: a válaszadók több mint egyötöde Kelet-Európát nevezte meg, mint komolyan megfontolandó helyszínt egy új központ létrehozásához. Az egyes országokat tekintve a legvonzóbb célpontok versenyében Magyarországot csupán Lengyelország előzi meg a régión belül.

A Deloitte arra számít, hogy a kedvező trendek folytatódnak, vagyis Magyarországnak igen komoly lehetőségei vannak ezen a területen. Hazánkban rendelkezésre áll a megfelelő képzettségű munkaerő és a központok hatékony működéséhez szükséges infrastruktúra is, ahogy ezt már több magyarországi szolgáltató központ példája is bizonyítja. Ezek a központok hosszabb időtávra rendezkedtek be az országban és a közelmúltban sokuk hajtott végre nagyobb léptékű bővítést is, ami annak a jele, hogy elégedettek a Magyarországon rendelkezésre álló feltételekkel.

A Deloitte felmérése megállapítja, hogy a központok létrehozásánál, kiválasztásánál a felmerülő munkaerő-költségek még mindig fontos szerepet játszanak (a válaszadók több mint fele fontosnak, vagy nagyon fontosnak nevezte ezt a szempontot), de egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a jobban képzett munkaerő iránt, vagyis a megfelelő szakemberek megléte egyre fontosabb döntési szemponttá válik. A vállalatok a magasabb színvonalú feladatok elvégzésére alkalmas munkaerőt keresik, ebben az összes válaszadó mintegy 80 százaléka értett egyet. A megelőző, vagyis két évvel ezelőtti felméréshez képest új jelenség, hogy a munkatársak megtartásának érdekében a szervezetek immár komolyabb lépéseket is hajlandóak tenni. A központok munkatársainak ezért már néhány év munkaviszony után különböző karrier-programokon van lehetőségük részt venni.

Egyre komolyabb feladatokat látnak el az SSC-k

A Deloitte felmérése szerint a költséghatékonyság továbbra is elsődleges szempont, ám egyre inkább a magasabb szolgáltatási minőség is döntő oknak számít amellett, hogy a vállalatok igénybe vegyenek szolgáltató központokat. A felmérés rámutat arra a globális jelenségre, hogy a trend az úgynevezett tudás alapú szolgáltató központok kialakítása felé mozdult el. Ennek lényege, hogy a központok kevésbé foglalkoznak kizárólag tranzakció alapú folyamatokkal, mint például a számlakezelés vagy a beszerzéshez kapcsolódó számlafizetési folyamatok. Ehelyett az SSC-k egyre inkább a stratégiai fontosságú területek és a hozzáadott értékkel bíró folyamatok működtetés terén jutnak szerephez, a felmérésben résztvevők több mint 80 százaléka legalábbis erre számít.

Tóth Vazul kiemelte: a felmérés szerint a hagyományos vállalati funkciók, mint például az adózási vagy jogi feladatok terén is egyre nagyobb szerep jut a szolgáltató központoknak, mivel egyre több cég ismeri fel, hogy ezeknek a korábban tabunak számító területeknek a kiszervezésével jelentős megtakarításokat érhetnek el, és egyúttal a kockázataikat is érdemben csökkenthetik.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Versenyelőnyben lesz az a cég, amely jól menedzseli a hibrid munkavégzést

Hol tart a HR 2025-ben? Melyek a nagy témák? Erről beszélgettünk Csépai Martinnal, a Deloitte HR tanácsadási vezetőjével. A szakértő egyebek... Teljes cikk

Az outsourcing piacon terjeszkedik a Prohuman Group

A Prohuman Group megvásárolta a létesítménygazdálkodással foglalkozó Green Vector Kft. 75%-os, valamint a contact center piacon meghatározó szerepet... Teljes cikk

Elhunyt Sass Katalin, a Nexon alapítója

December 12-én váratlanul elhunyt Sass Katalin a piacvezető bérszámfejtő és HR menedzsment szolgáltató, a NEXON alapító tulajdonosa, ügyvezetője.... Teljes cikk