kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Ezek a tényezők döntenek a céges kiszervezéseknél

A cégek a költséghatékonyság mellett egyre inkább más szempontokat is figyelembe vesznek a szolgáltató központok létrehozásakor, vagy az egyes folyamatok kiszervezésekor - derül ki a Deloitte hatodik globális felméréséből, amelynek alapján az körvonalazódik, hogy a nemzetközi trendek nyertesei között a magyarországi SSC-k is ott lesznek majd.

images

images

A szolgáltató központok olyan helyi vagy regionális leányvállalatok által létrehozott kiszolgáló központok, amelyek egyes operatív folyamatok során (elsősorban pénzügyi, számviteli vagy informatikai tevékenységek) segítik a leányvállalatokat az anyavállalat által támasztott elvárások teljesítésében. A Deloitte kétévente elkészített nemzetközi felmérésének legfrissebb kiadásában 38 ország 870 válaszadójának véleményét összesítette az úgynevezett Shared Service Centerekkel (SSC), vagyis saját szolgáltató SSC-kel kapcsolatban.

Tóth Vazul, a Deloitte Zrt. igazgatója elmondta: a felmérés eredményei szerint a vállalatok egyre inkább arra törekszenek, hogy egy adott szolgáltató központból több kontinenst is ki tudjanak szolgálni. A megfelelő helyszín kiválasztásának a módja is megváltozott az elmúlt években, aminek következtében egyre több ország merül fel egy ilyen leendő központ potenciális helyszínéül. Ennek a jelenségnek Latin-Amerika mellett Közép-Kelet-Európa a fő haszonélvezője. A felmérés szerint a régiónkban jelentős igény van szolgáltató központokra: a válaszadók több mint egyötöde Kelet-Európát nevezte meg, mint komolyan megfontolandó helyszínt egy új központ létrehozásához. Az egyes országokat tekintve a legvonzóbb célpontok versenyében Magyarországot csupán Lengyelország előzi meg a régión belül.

A Deloitte arra számít, hogy a kedvező trendek folytatódnak, vagyis Magyarországnak igen komoly lehetőségei vannak ezen a területen. Hazánkban rendelkezésre áll a megfelelő képzettségű munkaerő és a központok hatékony működéséhez szükséges infrastruktúra is, ahogy ezt már több magyarországi szolgáltató központ példája is bizonyítja. Ezek a központok hosszabb időtávra rendezkedtek be az országban és a közelmúltban sokuk hajtott végre nagyobb léptékű bővítést is, ami annak a jele, hogy elégedettek a Magyarországon rendelkezésre álló feltételekkel.

A Deloitte felmérése megállapítja, hogy a központok létrehozásánál, kiválasztásánál a felmerülő munkaerő-költségek még mindig fontos szerepet játszanak (a válaszadók több mint fele fontosnak, vagy nagyon fontosnak nevezte ezt a szempontot), de egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a jobban képzett munkaerő iránt, vagyis a megfelelő szakemberek megléte egyre fontosabb döntési szemponttá válik. A vállalatok a magasabb színvonalú feladatok elvégzésére alkalmas munkaerőt keresik, ebben az összes válaszadó mintegy 80 százaléka értett egyet. A megelőző, vagyis két évvel ezelőtti felméréshez képest új jelenség, hogy a munkatársak megtartásának érdekében a szervezetek immár komolyabb lépéseket is hajlandóak tenni. A központok munkatársainak ezért már néhány év munkaviszony után különböző karrier-programokon van lehetőségük részt venni.

Egyre komolyabb feladatokat látnak el az SSC-k

A Deloitte felmérése szerint a költséghatékonyság továbbra is elsődleges szempont, ám egyre inkább a magasabb szolgáltatási minőség is döntő oknak számít amellett, hogy a vállalatok igénybe vegyenek szolgáltató központokat. A felmérés rámutat arra a globális jelenségre, hogy a trend az úgynevezett tudás alapú szolgáltató központok kialakítása felé mozdult el. Ennek lényege, hogy a központok kevésbé foglalkoznak kizárólag tranzakció alapú folyamatokkal, mint például a számlakezelés vagy a beszerzéshez kapcsolódó számlafizetési folyamatok. Ehelyett az SSC-k egyre inkább a stratégiai fontosságú területek és a hozzáadott értékkel bíró folyamatok működtetés terén jutnak szerephez, a felmérésben résztvevők több mint 80 százaléka legalábbis erre számít.

Tóth Vazul kiemelte: a felmérés szerint a hagyományos vállalati funkciók, mint például az adózási vagy jogi feladatok terén is egyre nagyobb szerep jut a szolgáltató központoknak, mivel egyre több cég ismeri fel, hogy ezeknek a korábban tabunak számító területeknek a kiszervezésével jelentős megtakarításokat érhetnek el, és egyúttal a kockázataikat is érdemben csökkenthetik.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk