Generációs különbségek akadályozzák az átadást a családi cégekben
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. Közel 90 százalékuk úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. Ügyvezetővé válni pedig már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon – írja közleményében a PwC.
„Az elemzés elsősorban az örökítés kapcsán felmerülő kérdésekkel foglalkozik. Kitér arra, hogy a családi cégek hogyan készülnek a váltásra, hogy látja mindezt a következő generáció, és milyen kihívásokkal jár a végrehajtás a vállalkozás számára. Rávilágít arra is, hogy a családi vállalkozások esetében az az átmenet, ahogyan a „baby boom”-generáció átadja a vezetést az Y-generációnak, amilyen jól elsülhet, olyan nagy kockázattal is jár” – mondja Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.
„Úgy látjuk, ami a legnagyobb problémát jelenti ma: a generációs különbségek; az új generáció elismerésért folytatott küzdelme során felmerülő hitelességi kérdések és a kommunikációs szakadék, ami szülők és gyermekek közt bármilyen életkorban megjelenhet, még a legsikeresebb vállalkozásokban is” – teszi hozzá Antall György.
Generációs különbségek
A tanulmány megállapítja: a generációk közti váltás mindig is potenciális buktatókat jelentett a családi vállalkozások számára, de a hibázás lehetősége még sosem volt ekkora, mint most, amikor a baby boom-generáció adja át a vezetést az Y-generációnak. Az előző generációváltás óta a világ a felismerhetetlenségig megváltozott, és a változás üteme csak gyorsul az olyan globális megatrendeknek köszönhetően, mint a demográfiai változások, az urbanizáció, a klímaváltozás vagy az új technológiák.
A PwC tanulmánya szerint az első generációs vállalkozások - amelyek most alakulnak start-upból családi vállalkozássá – számára nehezebb az átállás. Akik ezen körülmények között veszik át a vállalkozást, jóval kevésbé lelkesek a kilátásaikat illetően; 20 százalékuk nem várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán nyolc százalék.
Azonban akik eldöntötték, hogy a beszállnak a családi vállalkozásba, nagy ambíciókkal vágnak bele. A megkérdezettek 86 százaléka szeretne jelentős és különleges dolgokat véghezvinni, 80 százalékuknak nagy tervei vannak a változásra és a növekedésre. Némelyek új termékeket vezetnének be, új vállalkozást indítanának, vagy változtatnának azon, ahol és ahogyan a cég működik, míg mások új technológiákba fektetnének és új megközelítéseket alkalmaznának a marketingtevékenységben a közösségi média használatával.
A következő generáció 14 százaléka szerzett üzleti diplomát, 34 százalékuk pedig menedzsmentkurzusokat, tréningeket végzett annak érdekében, hogy felkészüljenek az átvételre, és várják, hogy a tanultakat a családi vállalkozásban is hasznosíthassák. Szigorúbb módszerek bevezetését tervezik a pénzügyek, a költségvetés területén; szeretnék a szerepeket és felelősségi köröket tisztázni és jobban dokumentálni; valamint fejlesztenék az IT-rendszereket, hogy kihasználhassák az új technológiák adta lehetőségeket.
A hitelesség kivívása
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. 88 százalék úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. 59 százalékuk a legnagyobb kihívásként a munkatársak tiszteletének kivívását éli meg.
Ügyvezetővé válni már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon. A megkérdezettek 73 százalék várja, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35 százalékuk biztos abban, hogy ez így is lesz, míg 29 százalékuk szerint ez kevésbé valószínű – derül ki a PwC kutatásából.
A kutatás arra is rámutat, hogy egyre gyakoribb a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzés. A következő generáció mindössze 7 százaléka követte szülei, nagyszülei példáját és szállt be egyenesen a családi vállalkozásba az iskolából kikerülve. 31 százalék előbb egyetemre ment és 46 százalékuk dolgozott más cégnél mielőtt szerepet vállalt a családi cégben.
Kommunikációs szakadék
Az idősebb generáció tagjai hajlamosak túlértékelni érdemeiket a családi vállalkozás vezetésében és úgy gondolják, gyerekeik nem lesznek képesek olyan jól helytállni, mint ők.
A kutatásból kiderül, hogy a következő generáció megkérdezettjeinek 87 százaléka gondolja, hogy a szülei bíznak benne és 91 százalékuk nagyra értékelné a további segítségüket is. 64 százalékuk azonban úgy gondolja, a jelenlegi generáció nehezen fog tudni visszalépni.
Hogyan tovább?
„Sok minden forog kockán az örökítés kérdésénél, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a családi és egyéni vállalkozások a világ milliárd dolláros vállalatainak 30 százalékát és a GDP 70-90 százalékát adják. Azok a cégek tudják sikeresen levezényelni az örökítést, akik évekre előre – ideális esetben 5-7 éves időtávra – terveznek, és képesek a józan párbeszédre, ami kijelöli a szerepeket, felelősségi köröket és az időzítést” – foglalja össze Antall György.
A felmérés során 207 interjú készült 21 országban a következő generáció azon tagjaival, akik valószínűleg átveszik a családi vállalkozást. A kutatás elsősorban az 5 millió dollárnál nagyobb értékesítési árbevétellel rendelkező cégekre fókuszált. A cégek különböző szektorokban tevékenykednek, nagyrészük részt vett a PwC 2012-es Családi Vállalkozások felmérésében. Az interjúkat 2014. február 3. és március 14. között készítette a Kudos Research, az eredményeket pedig a Jigsaw Research elemezte.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon 1 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 1 hete
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 2 hete
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 3 hete
- Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Így szólítsd meg a Z generációs kékgalléros munkaerőt 1 hónapja
- A vezetők többsége szerint a Z generáció a legnehezebben motiválható generáció a munkahelyen 2 hónapja
- Felmondani az öregek szoktak, a Z generáció csak simán nem megy be többet 2 hónapja
- Ezt mondta Orbán Viktor a kiegészítő nyugdíjemelésről 2 hónapja
- Eljött a HR-es varázslók ideje: jön a fekete hattyú? 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?