Generációs különbségek akadályozzák az átadást a családi cégekben
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. Közel 90 százalékuk úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. Ügyvezetővé válni pedig már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon – írja közleményében a PwC.
„Az elemzés elsősorban az örökítés kapcsán felmerülő kérdésekkel foglalkozik. Kitér arra, hogy a családi cégek hogyan készülnek a váltásra, hogy látja mindezt a következő generáció, és milyen kihívásokkal jár a végrehajtás a vállalkozás számára. Rávilágít arra is, hogy a családi vállalkozások esetében az az átmenet, ahogyan a „baby boom”-generáció átadja a vezetést az Y-generációnak, amilyen jól elsülhet, olyan nagy kockázattal is jár” – mondja Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.
„Úgy látjuk, ami a legnagyobb problémát jelenti ma: a generációs különbségek; az új generáció elismerésért folytatott küzdelme során felmerülő hitelességi kérdések és a kommunikációs szakadék, ami szülők és gyermekek közt bármilyen életkorban megjelenhet, még a legsikeresebb vállalkozásokban is” – teszi hozzá Antall György.
Generációs különbségek
A tanulmány megállapítja: a generációk közti váltás mindig is potenciális buktatókat jelentett a családi vállalkozások számára, de a hibázás lehetősége még sosem volt ekkora, mint most, amikor a baby boom-generáció adja át a vezetést az Y-generációnak. Az előző generációváltás óta a világ a felismerhetetlenségig megváltozott, és a változás üteme csak gyorsul az olyan globális megatrendeknek köszönhetően, mint a demográfiai változások, az urbanizáció, a klímaváltozás vagy az új technológiák.
A PwC tanulmánya szerint az első generációs vállalkozások - amelyek most alakulnak start-upból családi vállalkozássá – számára nehezebb az átállás. Akik ezen körülmények között veszik át a vállalkozást, jóval kevésbé lelkesek a kilátásaikat illetően; 20 százalékuk nem várja, hogy vezethesse a családi vállalkozást, míg az összes megkérdezett esetében az így vélekedők aránya csupán nyolc százalék.
Azonban akik eldöntötték, hogy a beszállnak a családi vállalkozásba, nagy ambíciókkal vágnak bele. A megkérdezettek 86 százaléka szeretne jelentős és különleges dolgokat véghezvinni, 80 százalékuknak nagy tervei vannak a változásra és a növekedésre. Némelyek új termékeket vezetnének be, új vállalkozást indítanának, vagy változtatnának azon, ahol és ahogyan a cég működik, míg mások új technológiákba fektetnének és új megközelítéseket alkalmaznának a marketingtevékenységben a közösségi média használatával.
A következő generáció 14 százaléka szerzett üzleti diplomát, 34 százalékuk pedig menedzsmentkurzusokat, tréningeket végzett annak érdekében, hogy felkészüljenek az átvételre, és várják, hogy a tanultakat a családi vállalkozásban is hasznosíthassák. Szigorúbb módszerek bevezetését tervezik a pénzügyek, a költségvetés területén; szeretnék a szerepeket és felelősségi köröket tisztázni és jobban dokumentálni; valamint fejlesztenék az IT-rendszereket, hogy kihasználhassák az új technológiák adta lehetőségeket.
A hitelesség kivívása
A családnév önmagában még nem vezet hitelességhez, a következő generáció tagjai szerint pedig akár hátrányosan is érintheti őket. 88 százalék úgy látja, nekik másoknál keményebben kell megdolgozniuk az elismerésért. 59 százalékuk a legnagyobb kihívásként a munkatársak tiszteletének kivívását éli meg.
Ügyvezetővé válni már nem automatizmus a következő generáció számára, egyre több családi vállalkozás felkészült arra, hogy kemény döntést hozzon. A megkérdezettek 73 százalék várja, hogy ő vezethesse a céget, de mindössze 35 százalékuk biztos abban, hogy ez így is lesz, míg 29 százalékuk szerint ez kevésbé valószínű – derül ki a PwC kutatásából.
A kutatás arra is rámutat, hogy egyre gyakoribb a családi vállalkozáson kívüli tapasztalatszerzés. A következő generáció mindössze 7 százaléka követte szülei, nagyszülei példáját és szállt be egyenesen a családi vállalkozásba az iskolából kikerülve. 31 százalék előbb egyetemre ment és 46 százalékuk dolgozott más cégnél mielőtt szerepet vállalt a családi cégben.
Kommunikációs szakadék
Az idősebb generáció tagjai hajlamosak túlértékelni érdemeiket a családi vállalkozás vezetésében és úgy gondolják, gyerekeik nem lesznek képesek olyan jól helytállni, mint ők.
A kutatásból kiderül, hogy a következő generáció megkérdezettjeinek 87 százaléka gondolja, hogy a szülei bíznak benne és 91 százalékuk nagyra értékelné a további segítségüket is. 64 százalékuk azonban úgy gondolja, a jelenlegi generáció nehezen fog tudni visszalépni.
Hogyan tovább?
„Sok minden forog kockán az örökítés kérdésénél, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a családi és egyéni vállalkozások a világ milliárd dolláros vállalatainak 30 százalékát és a GDP 70-90 százalékát adják. Azok a cégek tudják sikeresen levezényelni az örökítést, akik évekre előre – ideális esetben 5-7 éves időtávra – terveznek, és képesek a józan párbeszédre, ami kijelöli a szerepeket, felelősségi köröket és az időzítést” – foglalja össze Antall György.
A felmérés során 207 interjú készült 21 országban a következő generáció azon tagjaival, akik valószínűleg átveszik a családi vállalkozást. A kutatás elsősorban az 5 millió dollárnál nagyobb értékesítési árbevétellel rendelkező cégekre fókuszált. A cégek különböző szektorokban tevékenykednek, nagyrészük részt vett a PwC 2012-es Családi Vállalkozások felmérésében. Az interjúkat 2014. február 3. és március 14. között készítette a Kudos Research, az eredményeket pedig a Jigsaw Research elemezte.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 2 hete
- Júliustól adómentes lesz a csed és a gyed – új támogatások a dolgozó kismamáknak 2 hete
- Már 20 ezren használták a családi adókedvezmény-kalkulátort 2 hete
- Érettségi után: mi történik a családi pótlékkal és kedvezményekkel? 1 hónapja
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 1 hónapja
- Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott 1 hónapja
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 1 hónapja
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 2 hónapja
- Kibírja ezt a költségvetés? - ennyibe kerülnek a családi adókedvezmények 2 hónapja
- Utódok az élen! 2.generációnál a staféta! 2 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja