Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 4 éve

Gyártsunk jövőbeli emlékképeket! - brief coaching a gyakorlatban

Sikerorientált coachként szeretem, ha egy problémára viszonylag rövid időn belül találok megoldást. A brief coaching pont ezt ígéri: hatékony, gyors megoldásközpontú eredményt. Ezért nagyon kíváncsi voltam rá, hogy egy kétnapos brief coaching kurzuson milyen eszközökkel gyarapíthatom a módszertani eszköztáramat.

A problémákról történő beszéd problémákat teremt

A napjaim általában nyugodtan indulnak, de a brief coaching rejtelmeibe bevezető tréning reggele maga volt a rémálom. Az egyik gyerekem belázasodott, a másiknak épp kiesett a foga, a harmadik pedig tévénézésért hisztizett. Kapkodva rohantunk a nagymamához és az oviba, úgyhogy én is épphogy beestem a kurzus kezdetére. Alig szusszantam, már kaptuk is a feladatot kaptuk Enikőtől, hogy hármas csoportokat alakítva, osszuk meg egymással egy percben, hogy aznap reggel, melyik pillanatokban mutatkozott meg a legjobb énünk.

Figyelmesen végig kellett hallgatni egymást, majd reflektálni kellett a többiek beszámolójára, hogy milyen erőforrás felhasználást érzékeltünk az elmondottakban. A zaklatott reggelem után sok kedvem nem volt a feladathoz, de összeszedtem magam, és próbáltam objektíven lefesteni a hajnali történéseket. Miután befejeztem, meglepődve hallgattam a visszajelzéseket, mennyi erőforrást találtak a beszélgetőpartnereim a rövid sztorimban. Ezek a feedback-ek teljesen áthangoltak, az érkezésemkor érzett bosszúságomat felváltotta a büszkeség, mennyire ügyesen és hatékonyan megoldottam a reggeli problémákat, és nem is késtem el az óráról. És pont ez a módszer lényege. Enikő elméleti bevezetőjéből kiderült, hogy a brief coaching egyik legfontosabb célja, hogy a kliens belső erőforrásait felfedje és megerősítse. A módszer másik érdekessége, hogy radikális paradigmaváltáson alapul; azaz megoldásépítő - és nem problémamegoldó- beavatkozásokkal dolgozik, ezért megoldásközpontú coachingnak is szokták nevezni. Az irányzat megalkotói Steve de Shazer szociológus és Insoo Kim Berg pszichológus a nyolcvanas években keresték a titkát annak, hogyan lehetne akár egyetlen ülés alatt tartós előrelépést elérni az ügyfeleknél. Ekkor jöttek rá arra, a már sokat idézett gondolatra, hogy: A problémákról történő beszéd problémákat teremt. A megoldásokról történő beszéd – megoldásokat. (Steve de Shazer).

Saját magad szakértője vagy

Ahogy már említettem, a brief coaching legfontosabb ismertetőjegye, hogy kimondottan a megoldásra fókuszál. De további fontos tényező az idő is, a brief coaching általában 1-3 alkalomból áll, és már ez alatt a rövid idő alatt is látványos változásokat tud produkálni. Nekem tetszik az a hozzáállás is, hogy tényként kezeli, hogy a coachee saját maga szakértője, ő maga találja ki a helyzetére való megoldásokat. A brief coaching során a coach segít a kliensének arra fókuszálni, hogy már jelen vannak az életében azok a mozzanatok, amik után áhítozik, amiket el szeretne érni. A coach mindössze abban támogatja ügyfelét, hogy felismerje ezek jelenlétét és motiváló erejét. Tegyi Enikő kiemelte, hogy a bief coaching folyamatában nem feltétlenül konkrét megoldásokat keresünk, hanem már a probléma nélküli világot képzeljük el. Ezt a világot, és a változás jeleit konstruáljuk meg az ügyféllel. Coachként nem feladatunk, hogy értelmezzük, amit hallunk, csupán segítünk az ügyfélnek átkeretezni a történetet. Minden ülés alkalmával abból indulunk ki, hogy az ügyfél képes megvalósítani a célját, nekünk csupán támogatnunk kell a visszajelzéseinkkel és a kérdéseinkkel. Nem azt elemeztetjük a coachee-val, hogy miért és hol van az elakadás, sőt megtehetjük, hogy nem is kérdezzük a problémáról. A leghatékonyabb támogatásként jövőbeli emlékképeket gyártunk, ami segíti kliensünket célja elérésében.

Csodakérdés skálázással

A rövid elméleti gyorstalpaló után máris jött a következő gyakorlat, próbáljuk ki egymáson a brief coaching erejét. Ehhez segítségül kaptunk egy borítékot, benne a módszerre jellemző, megoldásközpontú, pozitív jövőt vizionáló kérdésekkel. Feladatunk az volt, hogy a kérdések segítségével coacholjuk egymást hármas csoportokban. A harmadik ember mindig a megfigyelő szerepét töltötte be, az ülések végén reflektált a coach munkájára, és kiemelte a coachee erősségeit. A borítékban, a kérdések között ott lapult a módszer aduásza, az úgynevezett csodakérdés, ami nem más, mint egy vízió részletes leírásának kérése, és körülbelül így hangzik: Tegyük fel, hogy holnapra az a helyzet, amiben vagy, megoldódik. Te azonban nem tudsz róla, mert aludtál. Miből veszed észre, hogy csoda történt? Mi lett más? A varázskérdés segít megfelelően pozitív, energikus hangulatba hozni a coacheet, úgyhogy ezután jöhet a mozgatható erőforrásokra koncentrálás, a skálázás segítségével. A skálázásnál 1-től 10-ig terjedő skálán (ahol a 10 a csoda után reggel) értékeli a coachee, hogy hol áll most, és mi segíti abban, hogy a céljához vezető úton eggyel nagyobb számra léphessen? Érdekes volt végigélni a folyamatot, mindhárom szemszögből, látva azt, hogy annak ellenére, hogy viszonylag kevés szó esik a problémáról, mégis tudunk alakítani a coachee nézőpontján.

Problémamegnevezés nélküli megoldás

A kurzus két napján rengeteg gyakorlati tapasztalatra tettünk szert, és zárásként, Enikő felajánlotta, hogy egy akvárium-coaching keretében bemutatja, ő hogyan szokott dolgozni ezzel a módszerrel. Ilyen lehetőség ritkán adódik, úgyhogy azonnal jelentkeztem coacheenak a gyakorlathoz. Mindössze húsz perc állt rendelkezésünkre, és egy konkrét témámmal kapcsolatban beszélgettünk. Számomra furcsa volt, hogy a coaching ideje alatt tényleg egyetlen szó sem esett a problémáról. Enikő nem kérdezett rá, és pedig igyekeztem a kérdéseire koncentrálni. Így, bár a problémát nem neveztem meg, de az ezzel kapcsolatos érzéseimről, félelmeimről sokat beszéltem. Jó érzés volt belefeledkezni a csodakérdés által megteremtett vágyott jövőbeni állapotba, amikor a jelenlegi nehézség már nem áll fent az életemben. Érdekes tapasztalat volt, hogy bár kezdetben nagyon vártam a konkrét kérdést, hogy nevezzem nevén a problémát, mégis tovább tudott lendíteni a témámban. Bár a két nap csupán ízelítőt adott abból, mi mindent lehet elérni a brief-coachinggal, mégis azt gondolom, hogy a csodakérdést és a skálázást sokszor fogom használni a saját ügyfeleimnél is.

Kinek ajánlanám a módszert?
Azoknak, akik a gyors, hatékony megoldásközpontú coachingban hisznek.

Kiknél lehet eredményes?

Azoknál, akik nehezen nyílnak meg, és nem szívesen beszélnek a problémájukról. A varázskérdés segíthet régóta fennálló elakadások feloldásában, a skálázás pedig egyértelműen a gyakorlatias kliensek számára könnyíti meg a továbblépést.

Viniczai Andrea
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
6 tipp - így szerezhet egy coach nemzetközi tudást

Ahogy sok más szakmában, a coachingban is fontos a folyamatos szakmai fejlődés, a folyamatos tanulás. A coach munkája nagyon sokszínű, így sokféle... Teljes cikk

Mindenkinek a saját kezébe kerül a karriertervezés

A BT-nél jelenleg globális átalakuláson megy keresztül a HR struktúra, hogy egyszerűbb és átláthatóbb legyen a rendszer. Felelősségi köröket... Teljes cikk

Ha túl agresszív a főnök

Egy dán kutatás szerint a legtöbben a főnökük miatt hagyják el a munkahelyüket, pedig egy jó vezető elő tudja hozni a kollégáiban lévő... Teljes cikk