Hatalmas kihívás az agilis átalakulás, de működik
Az agilis átállás hatalmas kihívást jelentett, de az eredmények már kézzelfoghatóak, sőt a COVID helyzetre adott gyors választ is nagyban segítette az agilis keretrendszer használata, osztották meg tapasztalataikat az Agile Enterprise Summiton a Magyar Telekom, az OTP, a Lufthansa Systems és az NN Biztosító felsővezetői.
„Több, mint két éve működünk agilisan, így elérkezettnek láttuk az időt, hogy azokkal a nagyvállalatokkal, akik szintén ezt az utat választották, megosszuk egymással és az érdeklődő, transzformáció előtt álló cégekkel tapasztalatainkat, megoldásainkat” – nyitotta meg a konferenciát Rékasi Tibor, a Magyar Telekom vezérigazgatója. A vállalat kezdeményezésére létrejött Agile Enterprise Summiton, szakemberek és munkavállalók megélését, agilis transzformációs tapasztalatait is megismerhették a résztvevők. A vezetői kerekasztalban Rékasi Tibor (vezérigazgató, Magyar Telekom), Csányi Péter (vezérigazgató-helyettes, OTP), Csiszár Zoltán (cégvezető, Lufthansa Systems) és Holló Bence (vezérigazgató, NN) tárta fel azt, hogy miért döntöttek a működésváltás mellett.
A cégvezetők szerint fontos lépés volt, és egyben hatalmas kísérlet is az agilis keretrendszer bevezetése, mely folyamat máig tart, de már látszanak az eredmények. Rékasi Tibor szerint a transzformációt egyrészt a piacon jelentkező folyamatos változások, az ügyféligények jobb és hatékonyabb kiszolgálása, valamint szervezeti működés gyorsítására, hatékonyság növelésére irányuló törekvések indokolták. Fontos értéknek tartja az új működésben a felhatalmazó vezetést, azaz, a döntések operatívan ott születnek, ahol a legtöbb információ rendelkezésre áll. Így a korábbi hierarchikus szervezeti modellt lebontva gyorsabban, hatékonyabban tudnak immár reagálni az ügyféligényekre és a piaci változásokra, új kihívásokra.
Csiszár Zoltán elmondta az agilitással náluk a cél folyamatos fejlődés, hogy gyorsan le tudják követni a folyamatos változásokat. Holló Bence tavaly évvégi kinevezése után belecsöppent egy már folyamatban lévő agilis transzformáció közepébe, ami mint mondta abból a szempontból szerencsés volt, hogy kicsit külső szemlélőként tudott tekinteni a folyamatokra. Véleménye szerint a transzformáció nem lehet sikeres az emberek szemléletváltása nélkül. Ehhez pedig fontos, hogy meg is értsék miért történik a változás, nem pedig csak belekényszeríteni őket egy keretrendszerbe. Csányi Péter a versenyképességet hangúlyozta ki, egy egyre kompetitívebb piacon, valamint mint mondta a silószerű működést akarták felszámolni. Ehhez pedig alapvető szükséglet ez üzlet és az informatikai terület szoros együttműködése.
Türelem, alkalmazkodás
Nem volt könnyű dolga a szervezeteknek, hiszen többnyire igen szabályozott környezetben dolgoznak. Így nem könnyű gyors és látványos eredményeket elérni, ezért komoly hangsúlyt kell helyezni a változásmenedzsmentre a folyamat során. Valamint a folyamatokat testreszabni is szükséges az egyedi vállalati igényekre, nem pedig megpróbálni minden szempontból a módszertan keretei közé szorítani. Illetve fontos, hogy mely területekre érdemes továbbvinni ezt az eszköztárat, mert van például az ügyfélszolgálat vagy a háttér műveleti területek, ahol nem alkalmas az agilis működési modell. A felsővezetés elkötelezettségét és vízióját hangsúlyozta a Magyar Telekom vezérigazgatója. A Lufthansa Systems cégvezetője azt is megemlítette, hogy bizony gyakran nem volt könnyű az átalakulás a vezetőknek sem, hiszen az ő szerepük is jelentősen átformálódik, ez nagy váltást jelent a régi hierarchikus berendezkedéshez képest. Hiszen sokkal több autonómiát kell adni a csapatoknak, támogatni kell őket a körülmények megteremtésével, hogy teljesíteni tudjanak. El kell engednie bizonyos döntéseket a vezetőnek, ami bizony nem mindig egyszerű. Az OTP vezérigazgató-helyettese a közvetlen együttdolgozást hangsúlyozta olyan kollégákkal, akikkel ez korábban nem volt általános és így az ötletek közvetlen beépítésének lehetőségét. Az NN vezérigazgatója pedig figyelmeztetett, hogy a valósághoz kell igazítani az elvárásokat, egy bankot, biztosítót nem lehet a Netflixhez, TikTokhoz hasonlítani. Viszont nagy siker, ha ezeket a hagyományos szervezeteket sikerül átállítani. Meg kell találni a keretek közt a rugalmasságot, és fontos, hogy a transzformáció egy kultúra építését is jelenti. A változást nem szabad alábecsülni, és valószínűleg nem lesz egyenes az út, kell tudni közben is módosítani. Ahogy az sem könnyű helyzet, amikor még együtt él a régi és az új rendszer
A résztvevők egyetértettek abban, hogy az agilis működésre való áttérés jóval több egy szervezeti átállásnál: olyan szemléletváltás, mely nem öncélú, hiszen a cégek elsődleges törekvése, hogy az ügyfeleiknek még jobb szolgáltatást nyújtsanak. Nagyon motiváló folyamatnak tartják az agilis transzformációt, ami tulajdonképpen egy folyamatos út.
Együttműködés a közös célért
A vállalatvezetők véleményét követően HR-, üzleti-, operatív- és agilis transzformációs vezetői szemszögből is ráláthatott a közönség az átalakulás folyamatára, a Magyar Telekom négy különböző szakterületének konkrét agilis működésébe, innovatív megoldásaiba nyerhettek betekintést. Kelemen Márton (Data Enablement Tribe Lead) elmondta, hogy a napi munkájukban az agilitás abban segít a leginkább, hogy a vállalatban van egy egyértelmű vízió, amihez mindenki megpróbál saját célokat kapcsolni. Ha egyértelmű a célkitűzés, akkor bármilyen megváltozott helyzetben tudják, hogy mit kell tenni, hogy a közös cél ne sérüljön. „Az agilitás a saját metodikájával ad egy olyan ritmust, mellyel összhangban tudunk haladni feladatainkkal, és azok priorizálásával. Ez azért nagyon fontos, mert váratlan helyzetekben esetében - mint például a pandémia - pontosan láttuk, hogy az új feladatok vállalása milyen erőforrást követel és mely projektek háttérbe szorulását jelenti. Képesek voltunk rövid idő alatt mérlegelni a prioritásokat, ezek mentén újratervezni és a valós problémára reagáló terméket gyorsan létrehozni.” – mondta Kelemen Márton, a Magyar Telekom adattechnológiáért felelős vezetője.
A szakmai eseményt az átalakuló vállalatok kezdeti tapasztalatait tágabb kontextusba tevő, jövőbe mutató kerekasztal zárta, Csaba Zoltán (TAL Consulting, enterprise agile coach) moderálásával. Friedl Zsuzsanna, (Chief People Officer, Magyar Telekom), Dr. Zolnay Judit (vezérigazgató, Metlife), Balogh Péter (vezérigazgató, Baconsult) és Kovach Anton (alapító, Shiwaforce) olyan kérdésekre keresték a választ, mint hogy hogyan fognak működni a jövő nagyvállalatai és milyen további lépései vannak az agilissá válásnak. A résztvevők kiemelték, hogy az agilis működés felerősíti a tulajdonosi szemléletet a nagyvállalatoknál is, és a gyorsan hadrendbe állítható, projekt-alapon szerveződő virtuális csapatok menedzselése újrafogalmazhatja mindazt, amit eddig a munkahelyi lojalitásról, munkavállalói élményről gondoltunk.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk
Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
- Erre használják a magyar vállalatok az AI-t 3 hete
- Ki kell tenni a büdös halat - nem csak a csillámpónit - az asztalra 3 hete
- Így lehetsz jobb vezető nőként 1 hónapja
- Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők? 2 hónapja
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 2 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 2 hónapja
- Felmérés: a boldog vezetők boldogabb csapatokat eredményeznek 2 hónapja
- Röpködnek a milliók: ennyit lehet most keresni vezetőként 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 3 hónapja
- Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3 hónapja
- Lassult az infláció az OECD-ben 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja