Hét tipp a boldog dolgozóhoz IT eszközökkel
A PwC 2017-es Magyarországi Vezérigazgató Felmérése szerint a vállalatok 60%-a tervez szervezeti növekedést és 92%-uk számol a szakemberhiány kockázatával. (PwC, 2017) Ezzel párhuzamosan Magyarországon a termelékenység körülbelül a fele a nyugat európai értékeknek, amely érték a 2016-ban megindult béremelésekkel még jelentősen romlott is. (Menedzsmentfórum, 2016) A helyzet elemzéséből egyértelműen látszik, hogy a vállalatok munkaerő problémáit a hatékonyság javításával azonnal lehet orvosolni. Nem mellesleg jelen cikkben tárgyalt technikák nem csak a produktivitásra hatnak jótékonyan, hanem a fluktuációra, dolgozói elköteleződésre, motivációra, valamint az employer brandingre is. Végső soron pedig a vállalat profitabilitására.
Összeállításunkban hét tippet adunk ahhoz, hogy milyen, egyszerű eszközökkel lehet megteremteni a munkahelyi boldogságot. És miután HR Informatika a szakterületünk, ezért arra írunk példákat, hogyan lehet ezeket a célokat támogatni IT megoldásokkal.
Dolgozói kommunikáció
Akárhogy is nézzük, a dolgozó akkor boldog, ha emberszámba vesszük. Beszélgetünk vele, meghallgatjuk az ötleteit, gondját, baját. És persze akkor a legboldogabb, ha mindezt az első számú vezető teszi. Csak nincs
ennyi vezetőnk és talán nem is ez volna a dolguk… Keressük meg azokat az általános kommunikációkat, amelyek automatizálhatók és tereljük informatikai útra, ilyenek lehetnek például: beosztásterv, túlóra
igénylés, távollét tervezés, munkaruha, védőeszköz igénylés, hogyan érzi magát, megkap-e minden információt a munkájához, dicséretek kiosztása, gamifikált tréningek, kérdőívek, stb.
Legyünk transzparensek
Legyünk transzparensek a vállalati kommunikációban, mondjuk el, mit tanultunk a történtekből, vázoljuk fel, mit teszünk a probléma megoldásáért. Mindig tartsuk szem előtt, hogy az informált alkalmazott
nyugodtan végzi munkáját, nem azt találgatja, hogy vajon foglalkoznak-e egyáltalán a kérdéssel vagy sem vezetői szinten. Használjuk az interaktív információs kioszkokat erre a feladatra bátran.
Adjunk plusz szabadnapokat
A legjobban teljesítőket jutalmazzuk plusz szabadnapokkal. Első látásra ez bevételkiesésnek tűnhet, de megtérül. Biztosak lehetünk benne, hogy a kollégánk szabadsága előtt felelősséggel elvégzi feladatait és a
szükséges információkat átadja helyettesítőjének. Ezt a cél tudja hatékonyan támogatni egy távollét tervező alkalmazás, amiben a dolgozó az egész éves távolléteit képes megtervezni és jóváhagyatni.
Kommunikáljunk a közösségi tereken
Alakítsunk ki kisebb közösségi helyeket, ahol az alkalmazottak nyugodtan átbeszélhetik, és hatékonyan át tudjuk adni egymás számára az információkat. A mai trendeket követve akár online üzenőfal segítségével is tájékoztathatjuk munkavállalóinkat.
Ennek előnye, hogy a munkaadó állandó visszajelzést kap az alkalmazottról. A fiatalabb generáció tagjainál már elvárás, hogy a vállalat digitálisan kommunikáljon velük, egy olyan virtuális közösségi térben, amely megszokott, jól ismert számukra. Ezeket az eszközöket érdemes a közös pihenőterekben elhelyezni. Az érintőképernyős terminálra az alkalmazott belépőkártyája segítségével léphet be. Az egyénileg kialakított
közösségi kommunikációs felületen minden, számára releváns információt megtalál - legyen az a szabadságolási időszakra vagy a munkavédelmi ruházat cseréjére vonatkozó adat.
Mutassunk utat
Alkalmazottjaink szakmai támogatása mellett, tartsuk szem előtt az egyéni fejlődésüket is. Vázoljuk fel, milyen karrierút vár a kollégára a vállalaton belül, együtt határozzuk meg, hogy az egyes fokozatok
eléréséhez mit kell tennie. Biztosítsuk nekik az ehhez szükséges képzést, fejlesztést. Egy képzés és kompetencia menedzsment szoftverben ne csak a vállalati érdekek szerinti adatokat vegyük fel és kövessük, hanem a dolgozó egyéni céljait támogatókat is.
Tűzzünk ki egyéni célokat
Adjunk látható értelmet a mindennapi feladatoknak, és határozzunk meg egyéni célokat. Ezáltal kollégánknak biztosabb munkavégzést teszünk lehetővé. A dolgozó látja, hogy aznap milyen cél érdekében végzi munkáját, motiváltabb, boldogabb lesz, mikor sikerült teljesítenie azokat.
Ne fukarkodjunk a köszönettel
Fontos a munkatársaink elismerése. A jól elvégzett munkát, köszönjük meg Nekik minden vállalati fórumon. Egy köszönet nem kerül semmibe, mindenkinek jól esik és emellett elismerést jelent, emeli a kolléga vállalton belüli státuszát. Ne fukarkodjuk vele, indokolt esetben, mindenkinek valós érdeme szerint osztogassuk. Hozzunk létre közösségi platformot, amin keresztül a dolgozók egymást is megdicsérhetik vagy megköszönhetik a segítséget.
És végül tegyük fel magunknak a kérdést, hogy ha ezeket megvalósítjuk a vállalatunknál, akkor hogyan fogja a munkavállalónkat elcsábítani a konkurencia?
Otti Csaba, a Personal Hungary "HR informatikai rendszerek" szakértője
Hivatkozások
- Ed Diener, E. S. L. S. M. D., 1993. The relationship between income and subjective well-being: Relative or absolute?. Social Indicators Research, 28(3), pp. 195-223.
- Lyubomirsky, S., King, L. & Diener, E., 2005. The Benefits of Frequent Positive Affect: Does Happines
- Leads to Success?. Psychological Bulletin, 131(6), pp. 803-855.
- Menedzsmentfórum, 2016. MFOR. [Online]
- Available at: http://www.mfor.hu/cikkek/makro/Dolgozik_a_magyar__csak_nem_termel.html [Hozzáférés dátuma: 22 06 2017].
- PwC, 2017. Magyarországi Vezérigazgató Felmérés, hely nélk.: ismeretlen szerző
Ez az írás támogatott tartalom, nem a HR Portál szerkesztőségi anyaga. Az itt szereplő információk a cikk megrendelőjétől származnak.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Egy friss tudományos vizsgálat kimutatta, hogy a bizonytalan eredetű ízesített e-cigaretták rákkeltő és toxikus fémeket tartalmazhatnak, amelyek... Teljes cikk
Világszerte több millió munkaképes korú ember él cukorbetegséggel – közülük sokan még mindig előítéletekkel, diszkriminációval vagy... Teljes cikk
Bár az emésztőrendszeri problémák gyakran rejtve maradnak, érzékenyen hatnak a mindennapi munkavégzésre. Érdemes tudni, hogy mik a leggyakoribb... Teljes cikk
- "Nem hirtelen vágtam el a köldökzsinórt" - Hogyan segít a kismama-szövetkezet visszatérni a munka világába? 3 hete
- Mi lehet a titka a kiégés megelőzésének? 4 hete
- Már az interjúra sem jönnek el - miért tűnnek el a kétkezi munkások? 1 hónapja
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hónapja
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 1 hónapja
- Ezek a rendvédelmi dolgozók kapnak lakhatási támogatást 1 hónapja
- Bérvita és elvándorlás: összeomlás szélén a színházi szakma? 2 hónapja
- Hogyan teheted vonzóbbá a munkahelyedet a digitális térben? 2 hónapja
- Lemaradtak a középvezetők – csak ennyivel nőtt a fizetésük idén 2 hónapja
- Dolgozz bárhonnan 30 napot, több hónapos apaszabi, élethelyzethez alkalmazkodó rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 2 hónapja

Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja