Szerző: Barna Eszter Megjelent: 5 hónapja

Hogyan boldoguljon a vezető változékony, bizonytalan környezetben?

A jó hír, hogy fel lehet készülni a VUCA világra, ami már egyáltalán nem a jövő, hanem a jelen. Az üzleti és a gazdasági környezet ugyanis változékony, bizonytalan, komplex és többértelmű, mely angol szavak kezdőbetűiből keletkezett a VUCA rövidítés. Ebben a világban, ahol csak a változás állandó, ráadásul exponenciálisan gyorsul, ember és vezető legyen a talpán, aki azt követni tudja. Más választás viszont nincs, így alkalmazkodni kell, derült ki Juhász Erika fejvadász, biblioterapeuta, megbízott egyetemi oktató és Juhász Tünde, tréner, színész, mentálhigiénés szakember által vezetett, a Business Coach Kft. keretei között szervezett, interaktív vezetői mindset-formáló programon, amelyen a HR Portal is részt vett.

Rögtön egy igazán VUCA feladattal indítottunk: információkat kellett megosztanunk egymással váltakozó párban, méghozzá úgy, hogy a rendelkezésre álló idő állandó volt (mindössze 1 perc), míg az információ mennyisége folyamatosan nőtt. Hárommal kezdtük, majd a harmadik körben 11-ig mentünk fel. Ráadásul a szabályok a játék közben is változtak, és bár kezdetben a feladat célját nem tudtuk, mégis meg kellett valósítani, ráadásul úgy, hogy közben gyorsan alkalmazkodtunk a változó környezethez. A VUCA betűszó - a Volatile (változékony), Uncertain (bizonytalan), Complex (bonyolult), Ambiguous (többértelmű) angol szavakból áll össze. Eredetileg a katonai szakzsargonból származik, amely a bizonytalan és dinamikusan változó harcászati helyzeteket írta le, ahol sok esetben információhiány van, és a helyzet kaotikus, a kimenetel pedig gyakran nem előre jelezhető, mert annyira sok tényezőtől függ. Az üzleti világba a globális pénzügyi válság után került be a kifejezés, a gazdasági környezet leírására.

Juhász Erika elmesélte, hogy 1987-ben, egy felmérés során megkérdeztek különböző nemzetiségű vállalati vezetőket, hogy milyen lesz a 2000-es év cégvezetője? Amilyen tulajdonságokat, készségeket a válaszadók felsoroltak, azokra manapság szinte kivétel nélkül valóban szükség van:

  • az információgyűjtés bűvésze
  • a döntéshozás nagymestere
  • aki képes becsülni a jót.

A „szuperfőnök” világos céllal rendelkezik, jó emberismerő, állhatatos, példakép és bizalommal viseltetik a munkatársai iránt. Ebben a világban a vezetőknek bizony nincs könnyű dolga, de aligha volt ez másként, csak talán más szempontból és más sebességgel, akár az ókorban, hiszen már Periklész megmondta, hogy a legnehezebb művészet az emberek irányításának művészete.

Egy mai vezetőnek rengeteg információ közül kell kiválogatnia a cég számára relevánsakat, a technológiai fejlődés sebessége miatt a környezet folyamatosan változik, ami miatt a döntéseket a korábbiaknál sokkal gyorsabban kell meghozni. Gyakran nemhogy évekre, hanem hónapokra is nehéz előre tervezni. Ezért megy gyakran jobban az alkalmazkodás a kis cégeknek, startupoknak, ahol egy döntésnek nem kell sok vállalati szinten, jóváhagyási procedúrán keresztülmennie. Persze a hibázásra is nagyobb az esély, mint korábban, így ennek elfogadását, azt hogy egy ilyen helyzetből hogyan lehet felállni, belőle tanulni, szintén érdemes beépíteni a modern céges kultúrába.

A „VUCA ready” szervezet és vezető

A „VUCA ready” szervezetnek, ahogy a nemzetközi szakirodalom a VUCA környezetben sikeresen működő szervezetet nevezi, képesnek kell lennie a gyors alkalmazkodásra, vagyis agilisnak kell lennie.

Rengeteg a sikerüket befolyásoló tényezőt kell figyelembe venniük, amelyek száma olyan óriási lehet, hogy még a legalaposabb körültekintés mellett is gyakran a döntés nyílt végű lesz, vagyis bizonyos okok és tényezők alapján megszületik egy elhatározás, de a kimenetel mégsem jósolható meg biztosan. Így a szervezetnek képessé kell válnia arra, hogy több lehetséges kimenetel esetén is eredményesen működjön. Képesnek kell lenni az állandó „újratervezésre”.

A vezetőnek ehhez rendszerben kell gondolkodnia, egységében látni a folyamatokat, különböző perspektívából szemlélni az összefüggéseket. Megváltozott a kommunikáció, megváltozott a technológia (digitalizáció, virtualitás, AI), az emberek közötti kapcsolódási pontok megsokszorozódtak. A munkahelyek gyakran térben és munkavállalók tekintetében is sokszínűek lettek, így komplexebb rendszereket kell egy vezetőnek átlátnia. Mindennek kezeléséhez pedig sokkal célravezetőbbnek tűnik vezetői szempontból is az együttműködés motiválása, a tradicionális központi kontroll (a „kézi irányítás”) lazítása, újraértelmezése. Bár sok vezetőnek még nehéz elfogadnia, de az ellenőrzést is úrja kell definiálni.
Nagyobb szükség van önreflexióra, önvizsgálatra a vezető részéről, ahogy arra is, hogy saját meggyőződését el tudja engedni, nyitott legyen a konstruktív kritikára. A VUCA ready vezető személyes márkája a hitelességéből fakad. Nyitottnak, őszintének, tudatosnak és rugalmasnak kell lennie, és főleg jelen lennie a csapatában, amely közösségként tud funkcionálni.

A mit? miért? hogyan? kérdések közül a miértre helyeződött a hangsúly, vagyis ma már nem elég egy-egy utasítást kiadni a munkavállalóknak, különösen a fiatalabb generációk esetén, hanem meg kell tudni indokolni, hogy az adott feladatnak mi a helye a folyamatban, a nagyobb egészben, a közös vízióban. Ehhez a munkavállaló hogyan tud kapcsolódni, és felelősséget adva, önállóságot biztosítva, a rájuk eső részt rábízni az emberekre. Ehhez sok esetben szemléletváltásra, a gondolkodásmód megváltoztatására van szükség.

A vezető fontos képessége a kérdezés, hiszen a kapott válaszokkal közelebb lehet jutni ahhoz, hogy a másik hogyan gondolkodik. Korábban szinte eretnekségnek hatott, ha valaki a megérzéseket emlegette a vezetői döntésekkel kapcsolatban, azonban a gyorsan változó világban az intuíciónak és a tapasztalatnak is helye van. A gyors alkalmazkodáshoz állandó tanulásra, fejlődési képességre, igényre, kíváncsiságra van szükség. És alkalmanként improvizációra.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
2. oldal - A vezetés és az improvizáció
Follow hrportal_hu on Twitter

Ha nem minden vezetőnk Jobs és Musk

Ennek a cikknek három üzenete van a vezetőkről, vezetésről. A vezető dolga (nem a legfontosabb, hanem a dolga), hogy a munkatársakat a pozíciójuknak megfelelő feladat-, hatás- és felelősségi körükben tartsa. Ha arra ügyel, hogy a munkatársak a saját feladataikkal, és csak azzal foglalkozzanak, az és csak az az információ, adat jusson el hozzájuk, amivel nekik kell dolgozni, akkor az eredmények jönnek. És rögtön világossá válik az is, hol, melyik folyamaton mit kell javítani, a feladatokat, a munkakörök számát átszervezni, átértékelni. tovább..

További cikkek
Csonka Endrét választották az MLBKT új elnökének

A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) elnöksége Csonka Endrét, az Első Pesti Malom Zrt. vezérigazgatóját választotta... Teljes cikk

Hadházy Ákos kilép az LMP-ből

Kilép az LMP-ből Hadházy Ákos korábbi társelnök. Az ellenzéki politikus ezt a 24.hu-val közölte, majd az ott megjelent cikket szerdán közzétette... Teljes cikk

632 millió forint adót csal el egy férfi cégpiramissal

Cégpiramist kiépítve 632 millió forintos kárt okozott az állami költségvetésnek egy korábban a francia idegenlégióban is szolgáló férfi és... Teljes cikk

Versenyképes fizetéssel és bónuszrendszerrel motiválják a dolgozókat

A magyar tulajdonú barkácsáruház-lánc, a Praktiker HR-vezetője megoldandó feladatnak tekinti a munkaerőhiányt, bár őket ez kevésbé sújtja, mert... Teljes cikk

Kalauz bántalmazása miatt emeltek vádat egy férfi ellen

A Somogy Megyei Főügyészség vádalt emelt egy 27 éves férfi ellen, aki bántalmazta a munkáját végző jegyellenőrt. A MÁV-Start korábban azt... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár