Megjelent: 9 éve

Hol terem a lean szakember?

A lean gyártási rendszer jó ideig valami misztikus dolgot jelentett a legtöbb ember számára. Valami olyan elvont tudományt sejtett mögötte az ember, amit csak igen kevesen ismernek és még kevesebben nevezhetők szakértőnek ezen a területen.

A Toyota a huszadik század közepe táján dolgozta ki ennek a rendszernek az alapjait, melyet aztán James P. Womack és Daniel T. Jones nevezett először "lean" gyártási rendszernek, az 1996-ben kiadott "Lean Thinking" című művükben. Lean, azaz karcsú az olyan szervezet, mely nem hord magával felesleges terheket, lehetőleg semmi olyan dolgot, ami nem értékteremtő. A multinacionális vállalatok betelepülésével hazánkban is egyre terjedt a lean menedzsment, egyre több és több helyen lehetett találkozni ennek a rendszernek az egyes elemeivel. A mérnökök ezt benchmarking vizitek, beszélgetések, vagy egy esetleges állásváltoztatás során megosztották egymással. A jó megoldások gyorsan terjedtek, és terjednek ma is, az egymástól való tanulás jól bevált módszer e területen is.

Sajnos, a felsőoktatás nem követte ennyire gyorsan a képzési rendszerek alakításával a piaci helyzetet. Ma már egyre több főiskolán és egyetem tanítják a lean eszközeit és menedzsment rendszerét, azonban mint tudjuk, az iskolapadban nem lehet mindent elsajátítani. Léteznek természetesen nagyon hasznos tanácsadói képzések, melyek rendszerint vállalati tapasztalatokra épülnek és valós környezetben (gemba) zajlanak.

Jegyzetből senki sem lesz szakértő

Ez fokozottan érvényes a lean eszközökre, valamint magára a teljes lean menedzsment működésre. Az egyes eszközök viszonylag egyszerűek, könnyen elsajátíthatóak, felfoghatók. A gyakorlás, a mindennapi alkalmazás az, ami ezt a rendszert ugyanúgy elmélyíti a tudástárban, mint bármely már eszköz használatát.

Gyakorlás nélkül ezek az ismeretek elkopnak ugyanúgy, mint bármely más lexikális tudás. A jó lean szakembert arról lehet felismerni, hogy lenn sétál a termelésben, kezében jegyzetfüzet lapul, megfigyel mindent és megpróbál választ találni saját kérdéseire is. Beszél a dolgozókkal, információt gyűjt és elemez. Állhatatosan kutatja a megoldást minden zökkenőre, amit az értékteremtési folyamatban tapasztal.

Amit szintén nem lehet megtanulni oktatáson, az a lean menedzsment bevezetése következtében lezajló emberi konfliktusok kezelése például. Mivel minden újdonsággal szemben eleinte rezisztensen viselkedik az emberek többsége, ennek kezelése csak és kizárólag az ilyen konfliktusok személyes megélése útján tapasztalható meg.

Hol vannak ezek a szakértők?

Valószínűleg mind erősen dolgozik éppen egy folyamatfejlesztésen, harcol a veszteségek (muda) ellen. Emellett nagy valószínűséggel a LeanCenter adatbázisában is megtalálhatók, hisz a szakma hazai központja minden lean szakembert igyekszik bevonni táborába. 2007 óta építjük az ország lean szakember önéletrajz adatbázisát, és ezt a szakmát jellemző kapcsolatrendszert.

A LeanCenter által kidolgozott védett lean szakmai kiválasztási rendszer alapos szűrést biztosít a vállalati interjúkat megelőzően. Vegyes irányultságú és különböző szintű tesztek valamint a kiválasztásba bevont lean szakemberek biztosítják, hogy az adott pozícióra, illetve feladatra legmegfelelőbb jelöltek jussanak tovább a következő szintre. Jelöltjeink a Megbízók által végzett szakmai értékelésen jó eséllyel veszik az akadályokat.
Amennyiben az Ön cégének is szüksége lenne olyan szakemberre, aki a folyamatfejlesztésben otthonosan mozog, ismeri a lean/six sigma/TPM módszertanokat - legyen szó gyártó-, minőségbiztosító-, folyamat-, karbantartó mérnökről, mérnökség-, vagy termelésvezetőről, HR-es kollégáról vagy akár pénzügyi szakemberről, lépjen velünk kapcsolatba mielőbb, hogy az új szakértelem versenyelőnyt hozhasson az Ön cégének is. Keressen minket bizalommal az alábbi elérhetőségen.

Tömpe László üzletág vezető
Leancenter

  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Minőség vagy mennyiség?

Mondják, hogy megváltozott a munkaerőpiac - legalább ennyire fontos, hogy nemcsak a munkaerőpiac, de a munkaerő is alaposan megváltozott. Már... Teljes cikk

Mivel csábítható el a munkavállaló?

Már nem igaz, hogy a jó fizetés mindent visz. Legtöbbre a személyre szabott ajánlatokat értékelik az emberek egy munkahelyválasztásnál - ez a fő... Teljes cikk

Élményadatok segítik a munkáltatókat a munkavállalói élmény javításában

A HR legaktuálisabb kihívásairól, az agilis szervezeti átalakulásról, a változásmenedzsmentről és a munkavállalói élmény fejlesztéséről... Teljes cikk