Szerző: Berta László
Megjelent: 3 éve

Hőségben életet ment a munkaszervezés, a mobiltelefon, sőt a víz is

Napszúrás, hőséggörcsök, hőkimerülés, hőguta. Összefoglaltuk, hogy mi a teendő, amikor hőségben dolgozunk. Egy fontos dolog a sok közül: a fizikai munkát végző munkavállalók esetében nincs előírás arra, hogy hőségben - vagy bármilyen hőmérsékletben - óránként mennyi munkát végezhetnek és mennyi a pihenőidő. Ez a munkát szervező felelőssége, döntésében a helyi adottságok és tapasztalatok is döntenek - tudtuk meg a Nemzetgazdasági Minisztériumtól.

A legfontosabb tudnivaló, hogy a munkahelyi hőmérséklettel kapcsolatos előírásokat a munkavédelemről szóló törvény és a 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet szabályozza (ezekről keretes írásunkban olvashat bővebben).

A klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak megelőzése céljából munkaszervezési intézkedéseket kell tenni. Óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces pihenőidőt kell közbeiktatni, ha a munkahelyi klíma zárttéri munkahelyen a 24 °C (K) EH értéket meghaladja - mondja ki a rendelet 7. § (8) bekezdése. (Az EH efektív hőmérsékletet jelent, a munkahelyi levegőkörnyezet olyan komplex mutatószáma (klímaindexe), amely az adott hely léghőmérsékletét, a levegő relatív nedvességtartalmát és a légsebességet veszi figyelembe.)


A hőségben végzett nehéz fizikai munka időtartamára nincs előírás



A fent említett rendelet nem részletezi, hogyan kell eljárnia a munkáltatónak hőségben fizikai munkát végzők esetében, vagyis azok esetében, akik a leginkább ki vannak téve a nagy melegnek. Az ezzel foglalkozó 26/1996. (VIII.28.) NM rendeletet 2007 májusában hatályon kívül helyezték. Egy 2011-es cikkünkben foglalkoztunk a hőség és a munkavédelem kérdésével, ebben hivatkoztunk erre az azóta hatályon kívül helyezett rendeletre, amelyben az állt:

közepesen nehéz fizikai munka esetében 30,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 28,5 foknál egy órán belül 25 százalék (vagyis negyedóra) volt a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 31,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 30 foknál már ötven százalék (félóra) egy órán belül a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 32,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 31 foknál már 75 százalék volt a pihenő idő.

Mivel ez a rendelet már nem él, érdeklődtünk a Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM), hogy hogy mi van most helyette, vagy lehetséges, hogy semmi nincs előírva arra vonatkozóan, hogy a fizikai munkásoknál mekkora hőmérsékletnél mennyi pihenőidő jár. Válaszukból kiderült, hogy erre jelenleg nincs előírás:


„Kifejezetten a fizikai munkát végző munkavállalók esetében a hőmérsékleti értékekkel összefüggő konkrét pihenőidőre vonatkozó előírás nincs”

- írta kérdésünkre válaszolva az NGM.


Kockázaértékelés kell



Az 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) meghatározza, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell olyan kockázatértékeléssel, melyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat. Különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására.

A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül. A munkáltatónak a kockázatértékelést követően, annak megállapításait figyelembe véve kell meghatározni a megfelelő intézkedéseket, azaz a kollektív, műszaki egyéni védelem módozatait, illetve az alkalmazandó szervezési és egészségügyi megelőzési intézkedéseket. Munkaszervezési intézkedésnek minősül például a 3/2002. (II. 8.) rendeletben meghatározott rendszeres pihenőidő beiktatása és a megfelelő védőital biztosítása.

Ezt írja elő a törvény

A legfontosabb tudnivaló, hogy a munkahelyi hőmérséklettel kapcsolatos előírásokat a munkavédelemről szóló törvény és egy rendelet szabályozza Előbbit itt találjuk: 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), utóbbit pedig itt: 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módját, jogszabályok és a szabványok keretein belül a munkáltatónak kell meghatározni - írta lapunknak a Nemzetgazdasági Minisztérium.

„A munkahelyiségben a munkavállalók létszámát, a tevékenység jellegét és a veszélyforrásokat figyelembe véve elegendő mennyiségű és minőségű, egészséget nem károsító levegőt és klímát kell biztosítani” - írja az Mvt. 33. § (1) bekezdése.



A helyi adottságok és tapasztalatok döntenek



A szabadtéren, hőségriadó idején végzett munka, különösen a fizikai munka igen megterhelő az emberi szervezet számára. A szervezetre gyakorolt hatásnál a levegő hőmérsékletén kívül figyelembe kell venni a légmozgást, páratartalmat, a hősugárzást, ruházatot stb., továbbá a végzett munka nehézségét. Az NGM arra utalt válaszában, hogy „valahogyan figyelembe kell venni azt is, hogy a hőségriadóval érintett területeken belül is vannak területi eltérések” (ennek megállapítására mi sem tudunk a józan megítélésén kívül más módszert javasolni olvasóinknak, amire egy hőségriadóban különösen nagy szükség van - a szerk.).

A szabadtéri munkák jelentős része szezonális, például aratni, gyümölcsöt szedni csak egy igen korlátozott időszakban lehet, néhány technológia pedig nehezen viseli az időszakos leállást. „Az általánosan megfogalmazott kötelező szünet - például óránkénti 10 perc, vagy esetleg kötelező 12-15 óra közötti leállás - sokszor nem célravezető, a munkáltatók a helyi sajátosságok szerint munkaszervezéssel oldják meg a problémát; például reggel órákkal korábban kezdik a munkát, és vagy korábban engedik el a dolgozót, vagy déli hosszú pihenőt tartva az esti órákban folytatják a tevékenységet, de ettől eltérő megoldások is születtek, erre szolgál az egyedi kockázatelemzés” - írta lapunknak küldött válaszában az NGM.

A rendkívüli időjárás (hőség) során végzett fizikai munka esetén különösen fokozott figyelmet kell fordítani a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvására. A szaktárca kiemelte, hogy a kockázatértékelés során feltárt, a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatok megszüntetése érdekében megelőző intézkedéseket kell hozni, amelyekhez a munkáltatóknak a munkavállalóknak is be kell tartaniuk.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Hőségben életet ment a munkaszervezés, a mobiltelefon, sőt a víz is
2. oldal - A felkészült munkaadó életet menthet a hőségben
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Fókuszban a megélhetési juttatások! A koronavírus-járvány a vállalatoknál talán a HR-es szakembereknek adta a legtöbb megoldandó feladatot. Olyan nehézségekkel kellett szembenézniük, amelyek korábban elképzelhetetlenek voltak. Nem maradt ki a kihívások sorából a dolgozói juttatások témája sem: a tapasztalat azt mutatta, hogy a pandémiás időszak alatt a cégek jelentős része nem tudta kiadni a juttatásokat a korábban megszokottak szerint. Egy gyorsan változó, bizonytalan piaci és jogi környezet komoly rugalmasságot igényelt és igényel a mai napig a munkáltatók részéről. A cégek számára elengedhetetlenné vált, hogy újragondolják korábban alkalmazott, bevált megoldásaikat, és olyan rendszert hozzanak létre, amelyet – az igények igen dinamikus, folyamatos változása okán – a későbbiekben is viszonylag könnyen tudnak alakítani, módosítani. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Még két hétig igényelhető az ágazati bértámogatás

December 11-ig igényelhető az ágazati bértámogatás, aminek maximális mértéke a minimálbér másfélszerese, személyenként bruttó 241 500 forint -... Teljes cikk

Újabb 61 milliárddal támogatják a dolgozókat megtartó cégeket

Újabb 61 milliárd forintos támogatási keretet nyújt a kormány azoknak a cégeknek, amelyek vállalják, hogy úgy fejlesztenek, hogy nem bocsátják el a... Teljes cikk

Járványhatás: Tízből öten többet is dolgoznának ugyanannyi pénzért

Élesedő versenyre számítanak és bizonytalanságtól tartanak a munkaerőpiacon a magyar munkavállalók - derül ki a BNP Paribas Cardif Biztosító és a... Teljes cikk