Szerző: Berta László
Megjelent: 4 éve

Hőségben életet ment a munkaszervezés, a mobiltelefon, sőt a víz is

Napszúrás, hőséggörcsök, hőkimerülés, hőguta. Összefoglaltuk, hogy mi a teendő, amikor hőségben dolgozunk. Egy fontos dolog a sok közül: a fizikai munkát végző munkavállalók esetében nincs előírás arra, hogy hőségben - vagy bármilyen hőmérsékletben - óránként mennyi munkát végezhetnek és mennyi a pihenőidő. Ez a munkát szervező felelőssége, döntésében a helyi adottságok és tapasztalatok is döntenek - tudtuk meg a Nemzetgazdasági Minisztériumtól.

A legfontosabb tudnivaló, hogy a munkahelyi hőmérséklettel kapcsolatos előírásokat a munkavédelemről szóló törvény és a 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet szabályozza (ezekről keretes írásunkban olvashat bővebben).

A klímakörnyezet kedvezőtlen hatásainak megelőzése céljából munkaszervezési intézkedéseket kell tenni. Óránként legalább 5, de legfeljebb 10 perces pihenőidőt kell közbeiktatni, ha a munkahelyi klíma zárttéri munkahelyen a 24 °C (K) EH értéket meghaladja - mondja ki a rendelet 7. § (8) bekezdése. (Az EH efektív hőmérsékletet jelent, a munkahelyi levegőkörnyezet olyan komplex mutatószáma (klímaindexe), amely az adott hely léghőmérsékletét, a levegő relatív nedvességtartalmát és a légsebességet veszi figyelembe.)


A hőségben végzett nehéz fizikai munka időtartamára nincs előírás



A fent említett rendelet nem részletezi, hogyan kell eljárnia a munkáltatónak hőségben fizikai munkát végzők esetében, vagyis azok esetében, akik a leginkább ki vannak téve a nagy melegnek. Az ezzel foglalkozó 26/1996. (VIII.28.) NM rendeletet 2007 májusában hatályon kívül helyezték. Egy 2011-es cikkünkben foglalkoztunk a hőség és a munkavédelem kérdésével, ebben hivatkoztunk erre az azóta hatályon kívül helyezett rendeletre, amelyben az állt:

közepesen nehéz fizikai munka esetében 30,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 28,5 foknál egy órán belül 25 százalék (vagyis negyedóra) volt a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 31,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 30 foknál már ötven százalék (félóra) egy órán belül a pihenő idő. Közepesen nehéz fizikai munka esetében 32,5 foknál, nehéz fizikai munka esetében 31 foknál már 75 százalék volt a pihenő idő.

Mivel ez a rendelet már nem él, érdeklődtünk a Nemzetgazdasági Minisztériumnál (NGM), hogy hogy mi van most helyette, vagy lehetséges, hogy semmi nincs előírva arra vonatkozóan, hogy a fizikai munkásoknál mekkora hőmérsékletnél mennyi pihenőidő jár. Válaszukból kiderült, hogy erre jelenleg nincs előírás:


„Kifejezetten a fizikai munkát végző munkavállalók esetében a hőmérsékleti értékekkel összefüggő konkrét pihenőidőre vonatkozó előírás nincs”

- írta kérdésünkre válaszolva az NGM.


Kockázaértékelés kell



Az 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.) meghatározza, hogy a munkáltatónak rendelkeznie kell olyan kockázatértékeléssel, melyben köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat. Különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és keverékekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására.

A kockázatértékelés elvégzése munkabiztonsági, illetve munkaegészségügyi szaktevékenységnek minősül. A munkáltatónak a kockázatértékelést követően, annak megállapításait figyelembe véve kell meghatározni a megfelelő intézkedéseket, azaz a kollektív, műszaki egyéni védelem módozatait, illetve az alkalmazandó szervezési és egészségügyi megelőzési intézkedéseket. Munkaszervezési intézkedésnek minősül például a 3/2002. (II. 8.) rendeletben meghatározott rendszeres pihenőidő beiktatása és a megfelelő védőital biztosítása.

Ezt írja elő a törvény

A legfontosabb tudnivaló, hogy a munkahelyi hőmérséklettel kapcsolatos előírásokat a munkavédelemről szóló törvény és egy rendelet szabályozza Előbbit itt találjuk: 1993. évi XCIII. törvény (Mvt.), utóbbit pedig itt: 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet.

Az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés követelményei megvalósításának módját, jogszabályok és a szabványok keretein belül a munkáltatónak kell meghatározni - írta lapunknak a Nemzetgazdasági Minisztérium.

„A munkahelyiségben a munkavállalók létszámát, a tevékenység jellegét és a veszélyforrásokat figyelembe véve elegendő mennyiségű és minőségű, egészséget nem károsító levegőt és klímát kell biztosítani” - írja az Mvt. 33. § (1) bekezdése.



A helyi adottságok és tapasztalatok döntenek



A szabadtéren, hőségriadó idején végzett munka, különösen a fizikai munka igen megterhelő az emberi szervezet számára. A szervezetre gyakorolt hatásnál a levegő hőmérsékletén kívül figyelembe kell venni a légmozgást, páratartalmat, a hősugárzást, ruházatot stb., továbbá a végzett munka nehézségét. Az NGM arra utalt válaszában, hogy „valahogyan figyelembe kell venni azt is, hogy a hőségriadóval érintett területeken belül is vannak területi eltérések” (ennek megállapítására mi sem tudunk a józan megítélésén kívül más módszert javasolni olvasóinknak, amire egy hőségriadóban különösen nagy szükség van - a szerk.).

A szabadtéri munkák jelentős része szezonális, például aratni, gyümölcsöt szedni csak egy igen korlátozott időszakban lehet, néhány technológia pedig nehezen viseli az időszakos leállást. „Az általánosan megfogalmazott kötelező szünet - például óránkénti 10 perc, vagy esetleg kötelező 12-15 óra közötti leállás - sokszor nem célravezető, a munkáltatók a helyi sajátosságok szerint munkaszervezéssel oldják meg a problémát; például reggel órákkal korábban kezdik a munkát, és vagy korábban engedik el a dolgozót, vagy déli hosszú pihenőt tartva az esti órákban folytatják a tevékenységet, de ettől eltérő megoldások is születtek, erre szolgál az egyedi kockázatelemzés” - írta lapunknak küldött válaszában az NGM.

A rendkívüli időjárás (hőség) során végzett fizikai munka esetén különösen fokozott figyelmet kell fordítani a munkavállalók egészségének és biztonságának megóvására. A szaktárca kiemelte, hogy a kockázatértékelés során feltárt, a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatok megszüntetése érdekében megelőző intézkedéseket kell hozni, amelyekhez a munkáltatóknak a munkavállalóknak is be kell tartaniuk.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Hőségben életet ment a munkaszervezés, a mobiltelefon, sőt a víz is
2. oldal - A felkészült munkaadó életet menthet a hőségben
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi lesz itt? Szegeden 300 orvos nem írja alá az új munkaszerződését

Szegeden közel 300 orvos nem akarja aláírni az egészségügyi szolgálati jogviszonyra való áttérésről szóló szerződéseket, ez súlyos... Teljes cikk

A koronavírus után a hóviharok is betettek az amerikai munkaerőpiacnak

Jelentősen, a várakozásoknál jóval nagyobb mértékben csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban a... Teljes cikk

Mentesülnek a bölcsődei térítési díj alól a nagycsaládosok

Mentesülnek a bölcsődei térítési díj megfizetése alól a három vagy több gyermeket nevelő szülők - közölte a családokért felelős tárca... Teljes cikk