HR-technológiai trendek: felhőn innen, felhőn túl
A vállalati digitalizáció ma már kulcskérdés a cégek hatékony működéséhez, ezt a humán folyamatoknak is követnie kell, különös tekintettel arra a globális trendre, hogy a HR-technológiára egyre inkább munka illetve munkahelyi technológiaként hivatkozunk majd a jövőben. Két részes sorozatunk első részében Csépai Martinnak, a Deloitte HR tanácsadási üzletágvezetőjének az idei Business Festen tartott előadását foglaljuk össze a globális trendekről és a magyar valóságról.

Minden csapat olyan gyorsan tud haladni, mint a leglassabb tagja. Ugyanez igaz a szervezeti változásokra is, legyen szó például a digitális transzformációról. Márpedig a HR-funkció jellemzően nincs az élen járók között e tekintetben. Lehetősége lenne rá, hiszen az elérhető megoldások tárháza exponenciálisan bővül – fejtette ki előadásában Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának vezetője.
Globális szinten egyre inkább megmutatkozik az az izgalmas trend, hogy nem külön szegmensként fogunk beszélni a HR-technológiai megoldásokról: a „HR tech” a „Work tech” irányába transzformálódik. A munka végzésének módjába egyre több szakmaterületen beleszövődik majd a technológia, vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy a mindennapi munkavégzés összes aspektusa technológiai környezetbe ágyazódik bele. A kihívás az, hogy miként lehet ezt egy olyan platformon megteremteni, melyen könnyen el tudnak igazodni a felhasználók.
Három nagy trend
A munka világának technológiai fejlődését három nagy trend vezérli: Az egyik a munkavégzés módjához kapcsolódó automatizációs, robotizációs lehetőségek. Milyen munkafolyamatok válthatóak ki gépekkel, AI-eszközökkel? A másik motiváló tényező a munkaerő kérdéséhez köthető,ki végzi el a munkát, miként lehet találni alkalmas munkaerőt? Megdőlni látszik az a klasszikus felállás, hogy a cég belső munkavállalói elvégzik, amit kell. Egyre több olyan szerep kreálódik a világban, ami atipikus, azaz nem hagyományos munkaviszonyon alapszik. Viszont a szervezetek nincsenek még felkészülve arra, hogy ezt a kiterjesztett munkaerő-állományt menedzseljék. A harmadik hangsúlyos trend, mely a technológiai megoldásokat befolyásolja, a munkavégzés helyének változékonysága. Miként lehet a HR-folyamatokat egy hibrid módon, távmunkában is dolgozó munkaerő-állomány körében menedzselni?
A HR technológiai szegmense az elmúlt 3-4 évben a felhő alapú megoldások lázában égett - mutatott rá Csépai Martin. A legtöbb nagy szervezet elindult ezen az úton, azonban az első visszajelzések alapján nem váltotta be hiánytalanul a hozzá fűzött reményeket ez a megoldás, akadnak még bőven kihívások. Egy felhő alapú HR-platform bevezetése csak első lépésnek elég, erre kell továbbépítkezni. Egyrészt vannak olyan munkatársakhoz kapcsolódó igények, vagy üzleti igények, melyeket nem tud egy ilyen rendszer teljes mértékben kielégíteni, másrészt a digitalizáció megköveteli, hogy ne álljunk itt meg. „A jó hír az, hogy a lehetőségek étlapja korlátlan, hihetetlen robbanás következett be a HR technológiai megoldásokban és applikációkban az elmúlt pár évben, ember legyen a talpán, aki el tud benne igazodni, hogy az ő szervezetének melyikre van szüksége. Technológiai stratégia felállítására van szükség, melynek mentén el lehet indítani a fejlesztéseket” - hangsúlyozta a szakember.
A felhőn túl, avagy a digitális HR-stratégia új dimenziói
A felhő alapú megoldásokon túllépve a világ haladó szervezetei négy alapvető fókuszterület mentén gondolkoznak:
• Az első a digitális munkavállalói élmény megteremtése. Fő cél a könnyebb eligazodás, hogy létrejöjjön egy kohéziós, átgondolt, digitális ökoszisztéma a munkahelyen.
• A másodikaz automatizáció és az AI beleszövődése vagy ráépülése az alap HR-technológiai megoldásokra.
• A harmadik a rendelkezésre álló adatok kihasználása az üzleti döntésekhez illetve a munkavállalók támogatásához (people analytics). Exponenciális nő a humán adatok rendelkezésre állása. Csépai Martin szerint Közép-Európa lemaradásban van abban, hogy a cégek ezt tudatosan kihasználják. Az adatfelhasználásnak vannak etikai kihívásai, de egyre többen invesztálnak abba, hogy a munkavállalók adatait produktív módon tudják felhasználni.
• A negyedik ilyen irány pedig az olyan célzott, akár iparágspecifikus megoldások megtalálása és implementálása, melyek a munkatársak fejlődését, elkötelezettségét, teljesítményét megerősítik egy szervezetben.
Az automatizáció és az AI fókuszterületen belül egyrészt keresik azokat a megoldásokat, melyekkel munkaidő spórolható a humán erőforrás számára. Másrészt a haladó szervezetek törekednek a HR-ügyfélszolgálat technológiai alapokra helyezésére. Igyekeznek a munkatársak sablonosabb kérdéseit például chatbot segítségével automatizált módon kezelni. Ezen túl a mélyebb összefüggések azonosítására is próbálják használni a technológiát. A generatív mesterséges intelligencia alkalmazásával még mindenki óvatos (például ChatGPT), de vannak már olyan haladó megoldások, célzott applikációk, melyekben lehet gondolkodni. Kérdés, hogy ki mit tud ebből beépíteni a saját technológiai környezetébe. A nagyobb szolgáltató cégek is fejlesztenek ebbe az irányba, egyre több funkciót építenek be az alaprendszerekbe (például Oracle, Workday, SAP). Viszont az AI legnagyobb játékosai sem tétlenkednek (Amazon, Microsoft, Google), hanem nagy lendülettel fejlesztenek és előbb-utóbb vállalati környezetben, HR-es folyamatokban is képesek lesznek arra, hogy alkalmazzák őket - hívta fel a figyelmet Csépai Martin.
A magyar valóság
Csépai Martin szerint Magyarország egy-két ütem késésben van. A multicégek megkapják anyacégeiktől ezeket a megoldásokat, így egy fokkal előrébb állnak e tekintetben a magyar központú cégeknél, melyeknél jellemzően még tart az integrált felhő alapú rendszer bevezetése. A Deloitte felmérésből az látszik, hogy növekszik a befektetési hajlandóság ezen a területen, és elsősorban a hatékonyság növelése a cél, a munkavállalói élmény fejlesztése még kevésbé jelenik meg a prioritások között. Akadnak azért úttörők itthon is, akik elkezdtek kísérletezni a mesterséges intelligencia vagy adatelemzés alapú megoldásokkal.
A kkv-k digitalizációját mérő Digiméter legfrissebb kutatásában a digitalizációt segítő és gátló tényezők sorát tárta fel először egy általános kérdőíves felméréssel, majd változó témájú mélyfúrásokkal. Pintér Róbert a Digiméter kutatásvezetője, illetve a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi adjunktusa a legfontosabb konklúziókat foglalta össze.
• A digitalizáció elsősorban nem a technológiáról szól, hanem a cégvezető nyitottságáról, a szervezetről, az emberekről, az ügyfelekről és a partnerekről.
• A digitalizációt sokszor a szakemberek hiánya indukálja és a megfelelő szakemberek hiánya állítja meg.
• A digitalizáció el tud bukni a cégvezető/munkavállalók ellenállásán, érdemes bevonni őket, hogy magukénak érezzék azt.
• El kell dönteni, hogy megválunk-e a digitalizációra képtelen (de másban esetleg nélkülözhetetlen) munkavállalótól vagy hozzá igazítjuk a digitalizáció szintjét.
• A digitalizáció nem cél, hanem eszköz, ami növeli a hatékonyságot és jobbá teszi a munkavégzést.
A nyitóképen Csépai Martin
- 2023.12.07IV. euChance KLUB Negyedik alkalommal és idén utoljára gyűlik össze az euChance Klub! Az izgalmas témák mellett értékeljük majd a Klub első évét is: sikerek és megoldásra váró feladatok számba vétele és a következő év tervezése.
Részletek
Jegyek
- 2023.12.31Készüljön fel a külföldön való jelenlétre a Global Mobility modullal! A külföldi üzleti jelenlét komoly versenyelőnyt kínál, ám egyúttal számos jogi kérdést is felvet. Ha a szervezet nincs tisztában a hatályos jogi háttérrel (pl. nemzetközi közjog, közösségi jog, társasági jog, munkajog, adójog, társadalombiztosítási jog, idegenrendészeti jog), akkor számos probléma, kockázati tényező merülhet fel. Az alap szintű modul tartalmazza a szükséges jogi szabályokat, folyamatábrákat (pl. Közvetlen befektetési lehetőségek, Tartózkodási, letelepedési és munkavállalási közjogi szabályok, Munkajogi szabályok, Adózási szabályok). A plusz szint egy online kurzussal egészül ki.
Részletek
Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig.
Részletek
Jegyek
"Az, hogy a strandon alá tudok írni egy dokumentumot, az a mennyország" – hangzott el a HR Terasz harmadik adásában az elektronikus aláírással... Teljes cikk
Vajon milyen előnyökhöz juthatnak azok a cégek, akik smart környezetet alakítanak ki? Egyre növekszik az érdeklődés az okos munkakörnyezetek iránt,... Teljes cikk
Az ICCO, a világ legnagyobb pr-szervezete közzétette a mesterséges intelligencia etikus felhasználásának alapelveit Teljes cikk
- E-aláírás: hatalmas könnyebbség és gyorsaság a HR és a munkavállalók számára 3 hete
- Így formálja át a HR-t az AI-forradalom 1 hónapja
- Újra meghirdették a munka világába visszatérőknek szóló programot 1 hónapja
- Man at Work: Az önéletrajzok ideje lejárt 1 hónapja
- Konyhai kisegítő, hegesztő és pizzakészítő - találkozás vietnámi vendégmunkásokkal 2 hónapja
- Factory work is much easier here: visiting guest workers from the Philippines 2 hónapja
- Ki lesz sikeres a munkahelyen? Interjú Kotsis Ádámmal a Boston Consulting partnerével 2 hónapja
- Sokkal könnyebb itt a gyári munka: látogatóban Fülöp-szigeteki vendégmunkásoknál Gyöngyösön 3 hónapja
- Mennyire mobilizálható a magyar munkaerő? 3 hónapja
- Még mindig kevés a női vezető az igazgatótanácsokban 3 hónapja
- Hogyan lehet jól felvenni vietnámi vendégmunkásokat? 3 hónapja