Így segíthet a mesterséges intelligencia a túlhajszolt pedagógusoknak
Egy friss jelentés szerint az Egyesült Királyságban a mesterséges intelligencia használata csökkentette a túlórák számát és javította a munka és a magánélet egyensúlyát a pedagógusoknál, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy az AI sem tévedhetetlen.

A tanárok a mesterséges intelligencia (AI) segítségével időt takarítanak meg egyes feladatok automatizálásával - állítja egy brit kormányzati jelentés, amit a BBC ismertetett.
A feladatlapok készítése és a szülőknek szóló e-mailek megírása is népszerű felhasználási módként szerepelt a jelentésben. A tanárok szerint így több idejük marad a fontosabb feladatokra. A jelentés azonban arra is figyelmeztetett, hogy a mesterséges intelligencia megbízhatatlan tartalmakat is létrehozhat. Az oktatási minisztérium (DfE) AI-ról szóló jelentése 567 válaszon alapul, a legtöbb válasz az Egyesült Királyságból érkezett. A jelentés szerint a legtöbb válaszadó "nagyjából optimista" volt a mesterséges intelligencia oktatásban való alkalmazásával kapcsolatban, de szinte mindenkinek voltak fenntartásai. Aggódtak amiatt, hogy a mesterséges intelligencia hamis információkat fog szolgáltatni, például az értékelések alkalmával.
A DfE szerint a jelentés segítséget nyújthat a mesterséges intelligenciával kapcsolatos politika kialakításában. Hozzátették, hogy a kormány már most is segíti az AI-ban rejlő lehetőségek kiaknázását az oktatásban.
Ben Merritt, a sheffieldi King Ecgbert School idegen nyelv karának vezetője nemrégiben arra használta az AI-t, hogy illusztrációt generáljon az osztálya számára egy feladathoz. A leckében azt szerette volna kérni a gyerekektől, hogy németül jelöljék meg az arc részeit, de nem talált tökéletes illusztrációt az interneten. "Nagyon könnyű volt képeket találni mosolygó, különböző etnikumú, nemű stb. gyerekekről. De egyikükön sem látszottak különösebben a fogak... Pontosan beírva, hogy mit akartam, pontosan azt a képet kaptam, amit végül használtam. Tanárként rengeteg a tennivaló, legyen szó adminisztrációs feladatokról, javításról, a szökőkkel való kapcsolattartásról és így tovább. Az adminisztratív feladatok csökkenésével jobban tudok összpontosítani magára a tanításra" – mondta Merritt. Azonban hangsúlyozta, hogy mindig ellenőrizni kell a mesterséges intelligencia által előállított tartalmakat.
Catherine Elliott, aki a Sheffieldi Városi Tanácsnak dolgozik, a Learn Sheffield nevű oktatási intézményben megbeszélést tart a város tanárainak, hogy megosszák tapasztalataikat a technológiáról. „A legtöbben például arra használják, hogy egy kész szöveget leegyszerűsítenek az AI segítségével olyan nyelvezetre, ami az adott korú gyerekek olvasási szintjének megfelelő” - mondta. Elliott szerint ez segíthet a sajátos nevelési igényű és fogyatékkal élő gyerekeknek, vagy azoknak, akiknek az angol a második nyelvük.
A Teacher Tapp felmérő eszköz szerint tízből négy tanár már használja a mesterséges intelligenciát az iskolai munka során. Prof. Becky Allen, az alkalmazás társalapítója és vezető elemzője szerint egyes szakokon a tanárok több időt és munkát tudnak megspórolni az AI segítségével, mint mások. "Matematikatanárként most már teljesen normális, hogy az ember már nem javítja a házi feladatokat" - mondta - hozzátéve, hogy ez már az AI-eszközök széles körű elterjedése előtt is így volt.
A kormány szerint Angliában 2010 óta 27 ezerrel nőtt a pedagógusok számra, de a tanulólétszám is emelkedett, és több diák jut egy tanárra. Az országban idén sok pedagógus sztrájkolt a magas munkaterhek és az alacsony bérek miatt. Az Education Support jótékonysági szervezet novemberben végzett kutatása szerint az Egyesült Királyságban a tanárok 36%-a tapasztalta a kiégést.
A DfE jelentése szerint egyes tanároknál a mesterséges intelligencia használata csökkentette a túlórák számát, javította a munka és a magánélet egyensúlyát, és növelte a munkával való elégedettséget. Gillian Keegan oktatási miniszter szerint megfelelő hozzáállásra van szükség ahhoz, hogy "kihasználjuk az élet valamennyi területét átalakító technológia előnyeit". "Bíztató, hogy sok oktatási szakember már most, a munkája során tapasztalja a mesterséges intelligencia előnyeit. A kutatás eredményei döntő fontosságú adatokkal szolgálnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos jövőbeli munkánkhoz, és segítenek a megfelelő döntések meghozatalában, hogy a generatív mesterséges intelligenciából a lehető legtöbbet hozzuk ki, biztonságos módon" - mondta.
BBC
fotó: unsplash
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk
Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk
- A diplomások tizede az AI miatt vált szakmát 3 napja
- Felmérés: a vezetők többsége szerint a munkaerő még nem áll készen az AI hatékony hasznosítására 4 napja
- Az amerikaiak harmada szakmunkásképző iskolát ajánlana a fiataloknak egyetem helyett 4 napja
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 5 napja
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 5 napja
- Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók 1 hete
- Íme az EU egyik legnőiesebb szakmája – Magyarország élbolyban 1 hete
- Mikor válik valósággá az AI-fenyegetés – és miért épp a fiatalok és a nők a legsebezhetőbbek? 1 hete
- Mi van, ha leáll a ChatGPT? Mennyire sérülékeny az MI-alapú munkavégzés? 1 hete
- 50 százalékkal megdobja a fizetést az AI bevonása 2 hete
- A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia 2 hete