Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hónapja

Inclusive leadership - Miért jó az üzletnek a befogadó vezetés?

Versenyelőnyt jelent a szervezetek számára a gyorsabb, hatékonyabb döntéshozatal. Ehhez azonban laposabb, agilisabb működésre van szükség, ami bizalomra épül. A valódi bizalom kialakításához pedig új vezetési módszerekre van szükség. Ilyen metodika az Inclusive leadership, avagy a Befogadó vezetés, írja Lévai Katalin, a Human Telex Consulting szervezetfejlesztési tanácsadója, trénere. A befogadó vezetés téma lesz a Tréning Kerekasztal Konferencián is, október 5-én.

Nemrégiben megpróbáltam egy alszámlát nyitni a családi vállalkozásunk bankszámláján egy nagy volumenű projekthez. Az ügyintéző kétségbeesetten keresgélt, rohangált, telefonálgatott, majd 30 perc után őszinte szomorúsággal közölte, hogy ezt most nem tudjuk megtenni, mert ehhez régióvezetői engedélyre van szükség. Hogy is mondta Julia Roberts a „Micsoda nő”-ben,  amikor visszatért egy arany hitelkártyával a divatszalonba, ahol előző nap nem akarták kiszolgálni: „Hiba volt, nagy hiba, óriási!” Egy másik bankban öt perc alatt lett számlánk.

Talán ez a történet is jól példázza, hogy a centralizált, kisebb döntéseket is magas szintre vonó szervezetek, hogyan szenvednek versenyhátrányt. Azok a szervezetek, akik gyorsabb és az ügyféligényeket jobban kielégítő működésmódokra törekszenek, átalakítják a szervezetüket vagy a folyamataikat. Az óvatosabbak talán csak laposítják a szervezetet, alacsonyabb szintű vezetőkre delegálnak nagyobb döntési hatásköröket, a bátrabbak megpróbálkoznak az agilis működés bevezetésével. Mindkét útban közös pont, hogy a vezetésnek bíznia kell a munkatársaiban (előbbinél legalább a középvezetőkben), hinniük kell abban, hogy a csapatuk tagjai a legjobb tudásuk szerint, felelősen és jóhiszeműen fognak eljárni.A valódi bizalom kialakításához új vezetési módszerekre van szükség. Ilyen metodika az Inclusive leadership, avagy a Befogadó vezetés. 

A Befogadó vezetés értékeli a sokszínűséget, biztatja és elismeri mindenki egyéni hozzájárulását, és ösztönzi a döntéshozási és megvalósítási folyamatokban mindenki teljes körű részvételét. Célja a gyors és hatékony döntéshozatal az ügyfelek igényeinek egyre jobb kiszolgálásáért, sőt kitalálásáért – azaz az innovációért.

Einsteinnek tulajdonítják a mondást, hogy „ha mindent ugyanúgy csinálsz, ahogy eddig csináltad, az eredmény is ugyanaz lesz”. Ezt a mondást talán kiterjeszthetjük úgy is, hogyha mindig ugyanazokat az embereket vonod csak be és hallgatsz a véleményükre, akkor mindig ugyanazokra a megoldásokra fogsz jutni.

A Befogadó vezetés lényege, hogy keressük meg a tőlünk különböző nézőpontokat, kérdőjelezzük meg a saját sztereotípiáinkat, előfeltevéseinket. Legyünk képesek - a saját ötleteink, elgondolásaink előtérbe tolása helyett – kíváncsian viszonyulni mások gondolataihoz, tapasztalataihoz. 

A Befogadó vezetés lényege, hogy képesek legyünk elengedni a szoros kontrollt. De ez kockázatokat is hordoz: nem romlik-e a teljesítmény, jó döntéseket hozunk-e, nem romlik-e a munkamorál? Ezek releváns kérdések és jogos félelmek. Ha így alakítjuk át a vezetést, ismeretlen és bizonytalan terepre lépünk. Be kell vonnunk másokat, figyelembe vennünk a sajátunktól eltérő nézőpontokat.

Jöjjön el a 2022-es Tréning Kerekasztal Konferenciára, 2022. október 5-én, az Anantara New York Palace Budapest Hotelbe!

A konferencia, több évtizedes hagyományt követve, az aktuális szervezeti és HR kihívásokra ad válaszokat és bemutatja a magyar piac vezető tréningcégeinek legújabb fejlesztéseit és tapasztalatait. Válaszok a folyamatos változásra, stresszre, fluktuációra és a hibrid működésre. 

Izgalmas előadások és tartalmas workshopok egész nap. 500+ év szervezetfejlesztési tapasztalat egy helyen. Nyeremények 1 millió Ft értékben. A program üzleti vezetőknek, cégvezetőknek, HR vezetőknek, HR Business Partnereknek és vállalati képzési és fejlesztési szakembereknek szól.

Jelentkezzen most! További részleteket itt talál.

Az ilyen nagy lépések megtételét segíti, ha ismerünk jó példákat az ilyen típusú vezetés alkalmazásáról. Szerencsére már vannak tapasztalatok a Befogadó vezetés üzleti és szervezeti hatékonyságáról. Számos kutatás született például arról, hogy a diverzitás, hogyan hat az üzleti eredményességre. A befogadóbb vezetői csapatokkal rendelkező vállalatok általában nyereségesebbek. A McKinsey kutatásai azt mutatják, hogy a vezetés nemi és etnikai sokfélesége egyértelműen összefügg a jövedelmezőséggel (Andrew Blackman, 2019): 

• Azok a vállalatok, amelyek vezetői csoportjában a legnagyobb a nemek közötti különbség, 21% -kal nagyobb eséllyel érik el az átlag feletti jövedelmezőséget, mint a legkevésbé sokszínűek. 

• Az etnikai sokféleség tekintetében ugyanez az adat 33% -ra nő.
A befogadó vezetési stílussal jellemezhető vezetés a szervezet működési hatékonyságát is növeli. Erre kiváló példa a Russell Reynolds Associates kutatása (2109. Abbatiello és mtsai), 1800 résztvevő bevonásával világszerte:

befogadó vezetés, inclusive leadership

 

Úgy tűnik, hogy a Befogadó vezetők által irányított csapatok jobb teljesítményt nyújtanak, jobb döntéseket hoznak, jobban kezelik a kockázatokat és nehéz helyzeteket és innovatívabbak. És mindez meglátszik az üzleti eredményeiken is.

 

  • 2022.12.01CX-Ray hálózatelemzés online workshop Szeretnéd tudni, hogy kik a véleményvezérek, mentorok, talentek, szakértők, információforrások, kiégés szélén állók, elkötelezettek, elszigeteltek vagy potenciális vezetők a szervezetben? Részletek Jegyek
  • 2022.12.01CX-Ray elégedettség felmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák! Részletek Jegyek
  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.03.03HR Basic HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Most sokkal fontosabb jó vezetőnek lenni

Október 5-én rendeztükk a Tréning Kerekasztal és a HR Portál konferenciáját, amelyen 12 tréningcég mutatta be azt, hogy merre tart a tréningpiac,... Teljes cikk

Inclusive leadership - Miért jó az üzletnek a befogadó vezetés?

Versenyelőnyt jelent a szervezetek számára a gyorsabb, hatékonyabb döntéshozatal. Ehhez azonban laposabb, agilisabb működésre van szükség, ami... Teljes cikk

Integritás-menedzsment a cég-turbó

Egyre több cég értékei között jelenik meg az integritás és egyre gyakrabban választják a compliance jelmondatának, hogy „compliance az... Teljes cikk