Megjelent: 7 éve

„Itt valójában ébren műtét zajlik”

Nem az informatikus, hanem a raktáros és a logisztikus lett mára a webáruházak működtetésének az Achilles-sarka, de a gyors fluktuációnak más oka is van, mint a fizetésemelési igény. Várkonyi Balázst, az Extreme Digital ügyvezetőjét kérdeztük.

Nehezebb vagy könnyebb feladat egy hibrid, tehát a klasszikus és online kereskedelemre egyaránt épülő, országos hálózatot működtető cég számára a megfelelő létszámú-minőségű munkaerő biztosítása?

Az nem kérdés, hogy a munkavállaló az utóbbi év legnagyobb kihívása az off- és az online kereskedelemben is. De, hogy könnyebb vagy nehezebb-e nekünk, mint másoknak, azt nem tudnám eldönteni. A klasszikus boltoktól messzebb vagyunk: kifejezetten kis alapterületű, az átvételre fókuszáló boltokat üzemeltetünk, ami egyedi - nemcsak Magyarországon, de a régióban is. A hibrid modell azonban leginkább azért működik, mert a magyar vásárló szereti offline befejezni a vásárlását. A GKI Digital negyedszer mért minket a legnagyobb ágazati szereplőnek, de ehhez az is hozzátartozik, hogy a magyarországi forgalmunknak mintegy fele a 16 üzletünkben csapódik le, a vásárlások ott végződnek. Munkaerő oldalról nézve a rendszerre: ez egy eléggé komplikált feladatsor, mert nagyon különböző kihívásokat kell tudni egymáshoz illeszteni - lehetőleg konfliktusok nélkül.
Extremdigital2Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni

A médiában az visszahangzik a leghangosabban, hogy az országban informatikusból mekkora a hiány. Nem kell álláspiaci szakértőnek lenni ahhoz, hogy észre vegyük: a legtöbb szakmában megnőttek ezek a fekete foltok. A webáruházak, e-bolthálózatok működtetésében melyek a legveszélyeztetettebb szakmák?



Az e-kereskedelem világban alapvető feltétel az informatikai naprakészség. Meg az is, hogy az eladó felkészült legyen, ne utálja a szakmáját, és ha - mint nálunk - tényleg találkozik a vevőivel, akkor őket se utálja. Az iparág Achilles sarka azonban a logisztika lett. Jól hangzik, hogy ez a világ egy IT alapú dolog, és ezért folyamatosan frissíteni, fejleszteni kell, de az igazság az, hogy a vásárlói szokások, attitűdök, a vásárlási érzékenység nem változnak meg egyik napról a másikra. A vásárlás mennyisége és a fajtája pedig igen. Egyre többet rendelnek online, a vásárlói kosarak egyre kisebbek, így ez már akár a napi döntéseket is meghatározza. Az egész e-kereskedelmi szektort lefedő általános fogyasztói termékigény ma már megközelíti a kétmillió terméket. Ez az online portfólió a kiszolgálás oldaláról nézve a csomagszámok brutálisan emelkedését jelenti, ami pedig logisztikában dolgozókra sokkal nagyobb kihívást, több feladatot hárít, mint a lánc többi elemére - beleértve akár az IT területeket is. Informatikust korábban is nehéz volt találni, mert a nagy IT kiszolgáló multicégek - vagy azok beszállítói - elszívták, elszívják az igazán termékeny munkaerőt. De ez már egy sok éves probléma, míg az teljesen újkeletű, hogy nincs elég munkaerő a logisztikában. Ráadásul ezen a helyzeten az is csak tovább ront, hogy a fluktuáció viszont éppen ezen a területen gyorsult fel talán a legjobban.

Erre jön az a nem teljesen alap nélküli válasz a dolgozótól, hogy a raktárost akkor „jobban meg kell fizetni, és akkor nem fog elmenni”.



Ez nem ilyen egyszerű. Az egyik része a válaszomnak az, hogy origó vagyunk ezen a piacon, olyan, amihez a konkurensek viszonyulni akarnak. Olcsóbbak akarnak lenni, gyorsabbak, vagy olyanok - pont nem olyanok, mint mi. Ez a piaci leader pozíció jó lehetőséget jelent a dolgozóknak ahhoz, hogy elkezdjék a karrierjüket, és hogy az jó pont legyünk a cv-jükben. Meg arra is, hogy a mi munkavállalóinknak lehet jobb fizetést ajánlani, mert ha valaki azt a know how-t akarja, amiből építkezni tud, akkor neki megéri időlegesen akár az üzletileg kitermelhetőnél is többet ajánlani a dolgozónknak. Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Itt valójában ébren műtét zajlik”
2. oldal - Fel kell pörgetni a folyamatok egyszerűsítését, automatizálását
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert!

Stratégiai irányváltást jelentettek be a Duolingonál: a nyelvtanuló alkalmazást működtető cég a jövőben komolyan épít a mesterséges... Teljes cikk

AI és a jövő munkaerőpiaca: kinek lesz robotkollégája és kinek lesz munkahelye?

Az AI el fogja venni a munkánkat? Aki programozással, adminisztrációval vagy írással foglalkozik, annak számolnia kell ezzel. Más szakmákban a... Teljes cikk

Meeting szoftverek: hogyan válasszunk?

A pandémia egyik hozadéka volt a home office elterjedése és ezzel együtt az internetes térben bonyolított megbeszélések is virágzásnak indultak. A... Teljes cikk