kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

„Itt valójában ébren műtét zajlik”

Nem az informatikus, hanem a raktáros és a logisztikus lett mára a webáruházak működtetésének az Achilles-sarka, de a gyors fluktuációnak más oka is van, mint a fizetésemelési igény. Várkonyi Balázst, az Extreme Digital ügyvezetőjét kérdeztük.

Nehezebb vagy könnyebb feladat egy hibrid, tehát a klasszikus és online kereskedelemre egyaránt épülő, országos hálózatot működtető cég számára a megfelelő létszámú-minőségű munkaerő biztosítása?

Az nem kérdés, hogy a munkavállaló az utóbbi év legnagyobb kihívása az off- és az online kereskedelemben is. De, hogy könnyebb vagy nehezebb-e nekünk, mint másoknak, azt nem tudnám eldönteni. A klasszikus boltoktól messzebb vagyunk: kifejezetten kis alapterületű, az átvételre fókuszáló boltokat üzemeltetünk, ami egyedi - nemcsak Magyarországon, de a régióban is. A hibrid modell azonban leginkább azért működik, mert a magyar vásárló szereti offline befejezni a vásárlását. A GKI Digital negyedszer mért minket a legnagyobb ágazati szereplőnek, de ehhez az is hozzátartozik, hogy a magyarországi forgalmunknak mintegy fele a 16 üzletünkben csapódik le, a vásárlások ott végződnek. Munkaerő oldalról nézve a rendszerre: ez egy eléggé komplikált feladatsor, mert nagyon különböző kihívásokat kell tudni egymáshoz illeszteni - lehetőleg konfliktusok nélkül.
Extremdigital2Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni

A médiában az visszahangzik a leghangosabban, hogy az országban informatikusból mekkora a hiány. Nem kell álláspiaci szakértőnek lenni ahhoz, hogy észre vegyük: a legtöbb szakmában megnőttek ezek a fekete foltok. A webáruházak, e-bolthálózatok működtetésében melyek a legveszélyeztetettebb szakmák?



Az e-kereskedelem világban alapvető feltétel az informatikai naprakészség. Meg az is, hogy az eladó felkészült legyen, ne utálja a szakmáját, és ha - mint nálunk - tényleg találkozik a vevőivel, akkor őket se utálja. Az iparág Achilles sarka azonban a logisztika lett. Jól hangzik, hogy ez a világ egy IT alapú dolog, és ezért folyamatosan frissíteni, fejleszteni kell, de az igazság az, hogy a vásárlói szokások, attitűdök, a vásárlási érzékenység nem változnak meg egyik napról a másikra. A vásárlás mennyisége és a fajtája pedig igen. Egyre többet rendelnek online, a vásárlói kosarak egyre kisebbek, így ez már akár a napi döntéseket is meghatározza. Az egész e-kereskedelmi szektort lefedő általános fogyasztói termékigény ma már megközelíti a kétmillió terméket. Ez az online portfólió a kiszolgálás oldaláról nézve a csomagszámok brutálisan emelkedését jelenti, ami pedig logisztikában dolgozókra sokkal nagyobb kihívást, több feladatot hárít, mint a lánc többi elemére - beleértve akár az IT területeket is. Informatikust korábban is nehéz volt találni, mert a nagy IT kiszolgáló multicégek - vagy azok beszállítói - elszívták, elszívják az igazán termékeny munkaerőt. De ez már egy sok éves probléma, míg az teljesen újkeletű, hogy nincs elég munkaerő a logisztikában. Ráadásul ezen a helyzeten az is csak tovább ront, hogy a fluktuáció viszont éppen ezen a területen gyorsult fel talán a legjobban.

Erre jön az a nem teljesen alap nélküli válasz a dolgozótól, hogy a raktárost akkor „jobban meg kell fizetni, és akkor nem fog elmenni”.



Ez nem ilyen egyszerű. Az egyik része a válaszomnak az, hogy origó vagyunk ezen a piacon, olyan, amihez a konkurensek viszonyulni akarnak. Olcsóbbak akarnak lenni, gyorsabbak, vagy olyanok - pont nem olyanok, mint mi. Ez a piaci leader pozíció jó lehetőséget jelent a dolgozóknak ahhoz, hogy elkezdjék a karrierjüket, és hogy az jó pont legyünk a cv-jükben. Meg arra is, hogy a mi munkavállalóinknak lehet jobb fizetést ajánlani, mert ha valaki azt a know how-t akarja, amiből építkezni tud, akkor neki megéri időlegesen akár az üzletileg kitermelhetőnél is többet ajánlani a dolgozónknak. Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Itt valójában ébren műtét zajlik”
2. oldal - Fel kell pörgetni a folyamatok egyszerűsítését, automatizálását
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A dolgozók fele készen áll, hogy átképezze magát az AI miatt

A vezetők 90 százaléka szerint a következő öt évben a munkaerő felét is át kell képezni, ahogy a mesterséges intelligencia fejlesztései... Teljes cikk

Robotoktól való félelem súlyosbíthatja a munkaerőhiányt a vendéglátásban

Azok a dolgozók, akik attól tartanak, hogy robotok helyettesítik őket, nagyobb valószínűséggel számolnak be stresszről és nagyobb eséllyel... Teljes cikk