„Itt valójában ébren műtét zajlik”
Nem az informatikus, hanem a raktáros és a logisztikus lett mára a webáruházak működtetésének az Achilles-sarka, de a gyors fluktuációnak más oka is van, mint a fizetésemelési igény. Várkonyi Balázst, az Extreme Digital ügyvezetőjét kérdeztük.
Az nem kérdés, hogy a munkavállaló az utóbbi év legnagyobb kihívása az off- és az online kereskedelemben is. De, hogy könnyebb vagy nehezebb-e nekünk, mint másoknak, azt nem tudnám eldönteni. A klasszikus boltoktól messzebb vagyunk: kifejezetten kis alapterületű, az átvételre fókuszáló boltokat üzemeltetünk, ami egyedi - nemcsak Magyarországon, de a régióban is. A hibrid modell azonban leginkább azért működik, mert a magyar vásárló szereti offline befejezni a vásárlását. A GKI Digital negyedszer mért minket a legnagyobb ágazati szereplőnek, de ehhez az is hozzátartozik, hogy a magyarországi forgalmunknak mintegy fele a 16 üzletünkben csapódik le, a vásárlások ott végződnek. Munkaerő oldalról nézve a rendszerre: ez egy eléggé komplikált feladatsor, mert nagyon különböző kihívásokat kell tudni egymáshoz illeszteni - lehetőleg konfliktusok nélkül.
Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni
A médiában az visszahangzik a leghangosabban, hogy az országban informatikusból mekkora a hiány. Nem kell álláspiaci szakértőnek lenni ahhoz, hogy észre vegyük: a legtöbb szakmában megnőttek ezek a fekete foltok. A webáruházak, e-bolthálózatok működtetésében melyek a legveszélyeztetettebb szakmák?
Az e-kereskedelem világban alapvető feltétel az informatikai naprakészség. Meg az is, hogy az eladó felkészült legyen, ne utálja a szakmáját, és ha - mint nálunk - tényleg találkozik a vevőivel, akkor őket se utálja. Az iparág Achilles sarka azonban a logisztika lett. Jól hangzik, hogy ez a világ egy IT alapú dolog, és ezért folyamatosan frissíteni, fejleszteni kell, de az igazság az, hogy a vásárlói szokások, attitűdök, a vásárlási érzékenység nem változnak meg egyik napról a másikra. A vásárlás mennyisége és a fajtája pedig igen. Egyre többet rendelnek online, a vásárlói kosarak egyre kisebbek, így ez már akár a napi döntéseket is meghatározza. Az egész e-kereskedelmi szektort lefedő általános fogyasztói termékigény ma már megközelíti a kétmillió terméket. Ez az online portfólió a kiszolgálás oldaláról nézve a csomagszámok brutálisan emelkedését jelenti, ami pedig logisztikában dolgozókra sokkal nagyobb kihívást, több feladatot hárít, mint a lánc többi elemére - beleértve akár az IT területeket is. Informatikust korábban is nehéz volt találni, mert a nagy IT kiszolgáló multicégek - vagy azok beszállítói - elszívták, elszívják az igazán termékeny munkaerőt. De ez már egy sok éves probléma, míg az teljesen újkeletű, hogy nincs elég munkaerő a logisztikában. Ráadásul ezen a helyzeten az is csak tovább ront, hogy a fluktuáció viszont éppen ezen a területen gyorsult fel talán a legjobban.
Erre jön az a nem teljesen alap nélküli válasz a dolgozótól, hogy a raktárost akkor „jobban meg kell fizetni, és akkor nem fog elmenni”.
Ez nem ilyen egyszerű. Az egyik része a válaszomnak az, hogy origó vagyunk ezen a piacon, olyan, amihez a konkurensek viszonyulni akarnak. Olcsóbbak akarnak lenni, gyorsabbak, vagy olyanok - pont nem olyanok, mint mi. Ez a piaci leader pozíció jó lehetőséget jelent a dolgozóknak ahhoz, hogy elkezdjék a karrierjüket, és hogy az jó pont legyünk a cv-jükben. Meg arra is, hogy a mi munkavállalóinknak lehet jobb fizetést ajánlani, mert ha valaki azt a know how-t akarja, amiből építkezni tud, akkor neki megéri időlegesen akár az üzletileg kitermelhetőnél is többet ajánlani a dolgozónknak. Fontos tényező nálunk az az employer branding és a különböző megtartási stratégiák, de az anyagi motivációs versenybe nehéz lenne a végtelenségig beszállni.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - „Itt valójában ébren műtét zajlik”
2. oldal - Fel kell pörgetni a folyamatok egyszerűsítését, automatizálását