Videomentor: megfigyelések prezentáció közben
Mivel a stressz gátló hatása közvetlenül megfigyelhető- példának okáért éppen a prezentáció közben- ezért Serényi János és csapata hazai viszonyokra adaptált egy olyan biofeedback módszert, amellyel megállapítható, hogy mi az a kb. 15 tényező, amelyre az előadónak kiemelkedő módon figyelnie kell. Dolgoznak a félelmekkel , az érzelmekkel és az objektív tényekkel is. Ugyanis, a prezentálók nagy része sokkal rosszabbnak tartja a tevékenységét annál, amilyen az valójában.
Prezentációs stressz megjelenítése biofeedback révén
A szervezetek - ha nem akarnak lemaradni - iszonyú mértékben képeztetik az alkalmazottjaikat. Ugyanakkor a munkaidő egyre drágább. Folyamatos a „libikóka” a hagyományos, „classroom” tréningek, és az e-learning között. Mindkettőnek megvan az előnye, és a hátránya is. Míg a tréningek sokkal erősebb hatást tudnak elérni a személyesség, a személyre hangoltság miatt, addig az e-learning könnyebben elérhető, és jobban igazodik a munkavégzés idejéhez, helyéhez. Ugyanakkor - ha nincs ismétlő tréning -, akkor a megszerzett tudásnak csupán töredéke marad meg a többnapos tréning után, és ritkán kerül gyakorlati felhasználásra a labor-körülmények közt kapott ismeret. Az e-learningről pedig bebizonyosodott, hogy általában az emberek nem szeretik. Egyébként is, egész nap a gép előtt kell ülni, a tanulásnál valami más platformot szeretnének, nem a szokásos 8-9-10 órát megnyújtani még párral.
Serényi Jánosék éppen ezért alkalmaznak egy nemzetközileg bevált „öszvér” megoldást. A személyes előkészítés után a résztvevők videón keresztül„házi feladatokat” kapnak, amelyeket meg kell oldaniuk. Majd az ugyancsak videón visszakapott eredményre személyre szabottan jeleznek vissza. Ezzel gyakoroltatják a helyes megoldást, és felülírják a rosszat. Mindezt addig végeztetik míg nem megy jól az előadás minden fontos aspektusa.
Stresszmentesítés a cél
A videomentor sokrétűen használható. Talán a legfontosabb az érvrendszerek erősítése, a válaszadási képesség növelése. Még a legelszántabban „lépcsőházas” ember is nagymértékben fejleszthető ezzel a módszerrel. Sokan vannak, akik jól reagálnának egy-egy „challenge” -re, csak éppen már későn. Ezt a válaszidőt lehet lerövidíteni.
A szakember szerint az is nagyon hasznos, amikor e rendszerrel össze tudnak szervezni egy-egy kis csoportot azokból a résztvevőkből, akiknek ugyanaz okoz nehézséget. Ebben az esetben elindulhat az egymástól tanulás oly módon, hogy megosztják egymással a tapasztalatokat, jó gyakorlatokat.
Úttörő kezdeményezés a hazai piacokon
Még kérdéses, hogy a magyar piac erre a megoldásra mennyire fogékony. Az USA-ban „video role-play rehearsal néven már három éve fut ez a módszer, de itthon még nem annyira elterjedt. Pedig az, hogy a fejlesztővel rövidebb időt kell eltöltenie a képzendőnek, és a tényleges beépülés már otthon történik úgy, hogy nincsenek a résztvevők időben összekötve, forradalmi ötlet. A kommunikációs tréner szerint most még csak az látszik, hogy ez a módszer annál az egyénnél működik legjobban, aki „elszántan meg akar tanulni stresszhelyzetben kommunikálni”.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Jobban félünk a nyilvánosság előtti beszédtől, mint a haláltól?
2. oldal - Videomentor: megfigyelések prezentáció közben