Szerző: Váradi Tamás
Megjelent: 6 éve

Karácsony előtti pörgésben a HR-osztályok

images

images

„Kicsit zsúfoltak a napok mostanában” – panaszkodtak a HR Portálnak több nagyáruház sajtóosztályán, amikor arról kérdeztük őket, hogyan tudják majd kiszolgálni a vásárlókat a karácsonyi szezonban. HR szempontból ugyanis az ünnepek előtti időszak az egyik legterheltebb, miután a forgalom növekedésével párhuzamosan a munkaerőigény is drasztikusan emelkedik.

A HR Portál információi szerint például a Tesconak, amely a legnagyobb kereskedelmi lánc Magyarországon, decemberben 50 százalékkal emelkedik a forgalma. Varga Eszter a vállalat külső kommunikációs specialistája elmondta, hogy a Tesco elsősorban a diákmunkások létszámát bővíti a forgalmasabb időszakokban, de emellett határozott időre felvett munkavállalókkal, valamint kölcsönzött munkaerővel is segítik az ünnepi forgalom lebonyolítását. „Nagyon fontos stratégiai partnereink az iskolaszövetkezetek, ráadásul a diákmunka nagyon jó lehetőség a tanulóknak is, hogy kipróbálják magukat a munka világában. A saját állományba kerülő, határozott időre felvett munkavállalókat jellemzően egy hónapra, decemberre alkalmazzuk, és ez kiváló alkalom azoknak a munkavállalóknak, akik például csak a nyári szezonban jutnak álláshoz, vagy egyéb más körülmények miatt rövidebb időre keresnek munkát” - fogalmazott.

Varga Eszter arról is beszámolt, hogy az előző évekhez hasonlóan, idén is meghirdették azt a népszerű kampányt, amelynek során a Tesco munkatársai munkát „ajándékozhatnak” a hozzátartozójuknak. A szezonális munkát kínáló „Ajándékozz munkalehetőséget-program” az elmúlt években több száz embernek adott állást, és az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.

Nem számít óriási rohamra viszont a Spar, ahol várhatóan kis létszámú plusz munkaerőt alkalmaznak. Fehér István kommunikációs igazgató elmondta, hogy alapvetően belső munkaszervezéssel oldják meg a karácsonyi időszakot. "Azokban az áruházakban pedig, ahol az ünnep előtti utolsó hetekben szükség van pótlólagos munkaerőre, igény szerint diákokat alkalmazunk" - tette hozzá.


Tíz százalékkal több munkaerő



Az Auchan a Tescohoz hasonlóan igen nagy forgalomnövekedésre számít, Gál Judit kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint akár kétszer annyi vásárlót is fogadhatnak az áruházak, mint egy átlagos időszakban. „Erősítjük a jelenlétet pénztárakban és természetesen a kereskedelemben is, az erőforrás tervező menedzsereink a forgalomhoz igazítva tervezik a kollégák beosztását. Ebben az időszakban javítjuk a munkaszervezést, valamint nagyobb hangsúlyt helyezünk az éjszakai munkavégzésre, hogy kevésbé zavarjuk napközben a vásárlókat az árufeltöltéssel” – fogalmazott Gál Judit.

Az Auchan a karácsonyi időszakban majdnem 10 százalékkal bővíti munkavállalói számát. Általában határozott idejű szerződést kínálnak azoknak az alkalmazottaknak, akikre hosszabb ideig van szüksége az áruháznak, így például a plusz pénztárasok és a fenyőfa árusok az Auchannal állnak majd munkaszerződésben. Külső munkaerőt alkalmaznak viszont azokon a területeken, ahol csak pár napot vagy hetet kell dolgozni, mint például a hal osztályon.

Ennek megfelelően szinte valamennyi foglalkoztatási formát alkalmazzák, azonban Gál Judit elmondta, hogy inkább a határozott idejű szerződéseket preferálják, mert az így felvett munkavállalók megbízhatóbbak és a szakmai tudásuk is megfelelőbb, jobban be tudnak illeszkedni a csapatba.


„Minden műszaki kérdésre válaszolnunk kell és gyorsan”



Az áruházláncok joggal készülnek az előző éveknél is nagyobb rohamra. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) ugyanis arról számolt be, hogy decemberben várhatóan 3-4 százalékkal nőhet az áruházi költés, így 775-785 milliárd forintot fordíthatnak a vásárlók élelmiszerekre és különböző iparcikkekre, az üzemanyagot nem számolva. A válság végét jelezheti, hogy a vásárlók az utóbbi három évben egyre többet költöttek az ünnepi időszakban. A szervezet tájékoztatása szerint tavaly 753, tavalyelőtt 719, 2011-ben pedig 710 milliárd forintot költöttek el a vevők decemberben az üzletekben.

Az ünnepi alkalmakra vásárolt élelmiszerek értéke az előrejelzések szerint 80-85 milliárd forint körül, a karácsonyi ajándékozásé 70-75 milliárd forint körül mozoghat. Így az év végi ünnepek legalább 150-160 milliárd forintba kerülnek majd a családoknak.

A karácsonyhoz köthető vásárlást a lakosság harmada már novemberben elkezdi és háztartásonként valamivel több, mint 110 ezer forintot költenek rá. A Gfk CIB Bank megbízásából készített felmérése szerint a legnépszerűbb ajándék idén is a könyv (68 százalék), a kozmetikum (63 százalék) és a ruhanemű, illetve cipő (52 százalék), de igen kedvelt ajándék az édesség (41 százalék) is.

A korábbi évekhez hasonlóan ismét népszerűek lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.

Az egyik legnagyobb magyarországi elektronikai cikkeket áruló vállalatnál, a Media Marktnál elmondták, hogy náluk is kiemelkedő időszak a decemberi, így ennek megfelelően készülnek a karácsonyi rohamra. Szánthó Balázs a vállalat koncepció menedzsere a HR Portálnak elmondta, hogy ilyenkor átszervezik a munkafolyamatokat annak érdekében, hogy minél több szaktanácsadó segíthessen az ügyféltérben.

„A beosztásokat is az ünnephez igazítjuk: nagyon fontos, hogy a lehető legtöbb pénztár működjön a karácsonyi szezonban, hiszen senki se szeret sokáig sorban állni. Másrészt élünk a munkaerő kölcsönzés lehetőségével. Diákokat is bevonunk a munkába, akik nem csak az áruházakban tudnak segíteni például a logisztikai feladatok megoldásában, hanem részt vesznek a webáruház megnövekedő forgalmának kiszolgálásában is” – fogalmazott.

Hamarosan indul az utolsó roham, még 9 nap van karácsonyig.
  • 2021.06.14DEKRA Felnőttképzési konferencia A globális képzési piac meghatározó szereplőjeként fontos számunkra, hogy ügyfeleink képzéseinek tervezéséhez és megszervezéséhez a lehető legtöbb támogatást adhassuk. A 2021. január 1-től hatályos, az OKJ-t felváltó új képzési rendszerrel életbelépő új folyamatok minden munkáltatót érintenek, akik munkavállalóik részére képzéseket szerveznek. Hogy segítsük az eligazodást, illetve iránymutatást nyújthassunk az új képzési rendszerrel kapcsolatban, INGYENES webkonferenciát tartunk a témában. Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.06.23Visszatérés az irodába, de hogyan? Visszacsöppenni az irodai forgatagba kihívásokkal teli feladat, tudatosan megtervezett lépések mentén azonban viszonylag zökkenőmentessé tehetjük a folyamatot. Részletek Jegyek
  • 2021.06.28Minőségellenőr képzés A minőségellenőrök felkészítése a minőségellenőrzési és fejlesztési tevékenységek eredményes elvégzésére. A minőségellenőrzéshez szükséges alapvető ismeretek és módszerek készségszintű elsajátítása, a résztvevők minőségirányítási kompetenciájának fejlesztése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Karanténban táppénz nélkül - így járnak pórul az ukrán vendégmunkások

Egy magyar-szovjet egyezmény miatt a Magyarországon dolgozó ukrán vendégmunkások nem kaphatnak táppénzt, csedet, gyedet. Hiába fizeti utánuk magyar... Teljes cikk

Tisztul a magyar munkaerőkölcsönzési piac

Április 1-jével eltörölték a fordított ÁFA kötelezettséget a szektorban. Teljes cikk

Hol tartanak a kölcsönzők és a közvetítők egy év covid után?

Egy évvel ezelőtt állította a feje tetejére a magyar gazdaságot a koronavírus-járvány. Hogyan élték meg ezt az évet a kölcsönzési... Teljes cikk