Szerző: Váradi Tamás
Megjelent: 5 éve

Karácsony előtti pörgésben a HR-osztályok

images

„Kicsit zsúfoltak a napok mostanában” – panaszkodtak a HR Portálnak több nagyáruház sajtóosztályán, amikor arról kérdeztük őket, hogyan tudják majd kiszolgálni a vásárlókat a karácsonyi szezonban. HR szempontból ugyanis az ünnepek előtti időszak az egyik legterheltebb, miután a forgalom növekedésével párhuzamosan a munkaerőigény is drasztikusan emelkedik.

A HR Portál információi szerint például a Tesconak, amely a legnagyobb kereskedelmi lánc Magyarországon, decemberben 50 százalékkal emelkedik a forgalma. Varga Eszter a vállalat külső kommunikációs specialistája elmondta, hogy a Tesco elsősorban a diákmunkások létszámát bővíti a forgalmasabb időszakokban, de emellett határozott időre felvett munkavállalókkal, valamint kölcsönzött munkaerővel is segítik az ünnepi forgalom lebonyolítását. „Nagyon fontos stratégiai partnereink az iskolaszövetkezetek, ráadásul a diákmunka nagyon jó lehetőség a tanulóknak is, hogy kipróbálják magukat a munka világában. A saját állományba kerülő, határozott időre felvett munkavállalókat jellemzően egy hónapra, decemberre alkalmazzuk, és ez kiváló alkalom azoknak a munkavállalóknak, akik például csak a nyári szezonban jutnak álláshoz, vagy egyéb más körülmények miatt rövidebb időre keresnek munkát” - fogalmazott.

Varga Eszter arról is beszámolt, hogy az előző évekhez hasonlóan, idén is meghirdették azt a népszerű kampányt, amelynek során a Tesco munkatársai munkát „ajándékozhatnak” a hozzátartozójuknak. A szezonális munkát kínáló „Ajándékozz munkalehetőséget-program” az elmúlt években több száz embernek adott állást, és az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.

Nem számít óriási rohamra viszont a Spar, ahol várhatóan kis létszámú plusz munkaerőt alkalmaznak. Fehér István kommunikációs igazgató elmondta, hogy alapvetően belső munkaszervezéssel oldják meg a karácsonyi időszakot. "Azokban az áruházakban pedig, ahol az ünnep előtti utolsó hetekben szükség van pótlólagos munkaerőre, igény szerint diákokat alkalmazunk" - tette hozzá.

Tíz százalékkal több munkaerő

Az Auchan a Tescohoz hasonlóan igen nagy forgalomnövekedésre számít, Gál Judit kommunikációs igazgató tájékoztatása szerint akár kétszer annyi vásárlót is fogadhatnak az áruházak, mint egy átlagos időszakban. „Erősítjük a jelenlétet pénztárakban és természetesen a kereskedelemben is, az erőforrás tervező menedzsereink a forgalomhoz igazítva tervezik a kollégák beosztását. Ebben az időszakban javítjuk a munkaszervezést, valamint nagyobb hangsúlyt helyezünk az éjszakai munkavégzésre, hogy kevésbé zavarjuk napközben a vásárlókat az árufeltöltéssel” – fogalmazott Gál Judit.

Az Auchan a karácsonyi időszakban majdnem 10 százalékkal bővíti munkavállalói számát. Általában határozott idejű szerződést kínálnak azoknak az alkalmazottaknak, akikre hosszabb ideig van szüksége az áruháznak, így például a plusz pénztárasok és a fenyőfa árusok az Auchannal állnak majd munkaszerződésben. Külső munkaerőt alkalmaznak viszont azokon a területeken, ahol csak pár napot vagy hetet kell dolgozni, mint például a hal osztályon.

Ennek megfelelően szinte valamennyi foglalkoztatási formát alkalmazzák, azonban Gál Judit elmondta, hogy inkább a határozott idejű szerződéseket preferálják, mert az így felvett munkavállalók megbízhatóbbak és a szakmai tudásuk is megfelelőbb, jobban be tudnak illeszkedni a csapatba.

„Minden műszaki kérdésre válaszolnunk kell és gyorsan”

Az áruházláncok joggal készülnek az előző éveknél is nagyobb rohamra. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) ugyanis arról számolt be, hogy decemberben várhatóan 3-4 százalékkal nőhet az áruházi költés, így 775-785 milliárd forintot fordíthatnak a vásárlók élelmiszerekre és különböző iparcikkekre, az üzemanyagot nem számolva. A válság végét jelezheti, hogy a vásárlók az utóbbi három évben egyre többet költöttek az ünnepi időszakban. A szervezet tájékoztatása szerint tavaly 753, tavalyelőtt 719, 2011-ben pedig 710 milliárd forintot költöttek el a vevők decemberben az üzletekben.

Az ünnepi alkalmakra vásárolt élelmiszerek értéke az előrejelzések szerint 80-85 milliárd forint körül, a karácsonyi ajándékozásé 70-75 milliárd forint körül mozoghat. Így az év végi ünnepek legalább 150-160 milliárd forintba kerülnek majd a családoknak.

A karácsonyhoz köthető vásárlást a lakosság harmada már novemberben elkezdi és háztartásonként valamivel több, mint 110 ezer forintot költenek rá. A Gfk CIB Bank megbízásából készített felmérése szerint a legnépszerűbb ajándék idén is a könyv (68 százalék), a kozmetikum (63 százalék) és a ruhanemű, illetve cipő (52 százalék), de igen kedvelt ajándék az édesség (41 százalék) is.

A korábbi évekhez hasonlóan ismét népszerűek lesznek a konyhai robotgépek, az elektromos fogkefék, a vasalók és a szépségápolási cikkek. Ezenkívül a fényképezőgépek, digitális fotókeretek azok, melyek karácsonykor rendszerint jól fogynak, ám az év többi időszakában kevéssé keresik ezeket a vevők.

Az egyik legnagyobb magyarországi elektronikai cikkeket áruló vállalatnál, a Media Marktnál elmondták, hogy náluk is kiemelkedő időszak a decemberi, így ennek megfelelően készülnek a karácsonyi rohamra. Szánthó Balázs a vállalat koncepció menedzsere a HR Portálnak elmondta, hogy ilyenkor átszervezik a munkafolyamatokat annak érdekében, hogy minél több szaktanácsadó segíthessen az ügyféltérben.

„A beosztásokat is az ünnephez igazítjuk: nagyon fontos, hogy a lehető legtöbb pénztár működjön a karácsonyi szezonban, hiszen senki se szeret sokáig sorban állni. Másrészt élünk a munkaerő kölcsönzés lehetőségével. Diákokat is bevonunk a munkába, akik nem csak az áruházakban tudnak segíteni például a logisztikai feladatok megoldásában, hanem részt vesznek a webáruház megnövekedő forgalmának kiszolgálásában is” – fogalmazott.

Hamarosan indul az utolsó roham, még 9 nap van karácsonyig.
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Több, mint 430 milliót kell fizetniük a munkaerő-kölcsönzésben érdekelt cégeknek

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal lapunknak küldött válaszában közölte, hogy 2015 óta csaknem 3400 munkaerő-kölcsönzésben érintett adózónál... Teljes cikk

Egyre népszerűbbek az atipikus foglalkoztatási formák

Kétszázmilliárd forint árbevételt termelt az atipikus foglalkoztatási szektor az év első nyolc hónapjában, ennek egynegyedét a diák- és a... Teljes cikk

A tisztességtelen kölcsönző cégek kikoptak a piacról, ma már nem éri meg kockáztatni

A munkaerő-kölcsönzés ma már transzparens és szigorúan szabályozott tevékenység, ahol nem éri meg trükközni, a korábbi negatív tapasztalatokból... Teljes cikk