kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 15 éve

Kemény dió a cégeknél az utód kiválasztása

Az utódlási terv kritikus minden vállalat számára. Amikor a vezető neve szorosan kapcsolódik a márkához, akkor különösen nagy kihívást jelenthet az utódlás kérdése, például az Apple és Steve Jobs vezérigazgató neve elválaszthatatlan a köztudatban. A cikkünkben szereplő tippek segítségül szolgálhatnak egy vállalat utódlástervezési folyamatának megtervezésében.

Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója, korábbi súlyos betegségét követően bejelentette, hogy egészségi állapota miatt júniusig távozni fog az Apple éléről és a vállalat igazgatását helyettese, Tim Cook veszi át. Az esemény óta a részvényesek, az elemzők és a vevők az Apple hosszú távú terveit latolgatják.

1. A többi vezető megismertetése. Az Apple-nél sok olyan vezető van, akik átvehetnék Jobs helyét, de a részvényesek és a vevők nem sokat tudnak róluk. Első lépésként ezért érdemes lenne érzékeltetni, hogy az Apple több Jobs-nál. Azzal, hogy egy vállalat felmutat más vezetőket is, tudatja, hogy addigi vezetője nélkül sem fog elsüllyedni. A többi vezető megismertetése hasznos az utódok számára is, mert gyakorlatot szerezhetnek a termékek ismertetésében a befektetőkkel és a vevőkkel.

2. Megfelelő vezetői testület. Ugyanannyira fontos, hogy egy vállalatnál legyen egy megfelelő vezetői csoport, mint amennyire egy megfelelő vezető, különösképp akkor, ha bármilyen okból lehetséges, hogy a vezető távozik néhány évre. Egy erős vezetői testület hatékonyabban tud vezetni változó körülmények között és megkönnyíti az utódlástervezést is.

3. Tehetségfejlesztés. Az utódlástervezés idővesztegetés, ha azt értjük rajta, hogy előre meghatározzuk, ki fog átvenni egy munkakört. Ehhez túl gyakran változtatnak az emberek munkahelyet, ráadásul az ilyesfajta tervezések rengeteg időt és energiát vesznek igénybe, elterelik a munkatársak figyelmét és szinte majdnem mindig kidobják az ilyen terveket, mert idejüket múlták. Ehelyett a vállalatoknak érdemesebb a tehetségeik fejlesztésére fókuszálni, mert így számos lehetőség közül választhatnak, ha majd megüresedik egy munkakör.

4. Kiválasztási módszer. Néhány vállalat a jelöltek tesztelését választja, míg más vállalatok arra kérik a jelölteket, hogy végezzenek el egy vezérigazgatói-szintű projektet és prezentálják azt a bizottságnak. Ez utóbbi módszer láthatóvá teszi, hogy a vezetők hogyan teljesítenek fej-fej mellett, ugyanakkor kényelmetlen lehet, ha a jelöltek együtt dolgoznak minden nap, és versenyhelyzetbe kerülnek. Az utódlástervezés folyamatában fontos valamiféle áttekinthetőséget mutatni a vevők és a befektetők felé, azonban ha a kiválasztás folyamatában a kívülállók túlságosan belelátnak, akkor minden jelölt elmenne a vállalattól, ha nem ő lenne a finalista, aminek a teljesítmény szenvedné kárát.

5. Szervezeti kultúra. A fentieken túl a sikert minden esetben segíti a világos szervezeti kultúra. A Microsoftnál az elmúlt időszakban hasonló vezetés-átalakítási folyamatok zajlottak le. 2000-ben Bill Gates kinevezte Steve Ballmert a vállalat vezetőjévé, Gates pedig a vállalat elnökévé vált. Nyilatkozataiban a Microsoft számára nagyon kedvezőnek tartotta ezt az átalakítást és arra hivatkozott, hogy így a vállalat hosszú távú stratégiájára fókuszálhat. Amikor a következő nyolc évben a Microsoft újabb vezetőket mutatott fel, Gates lecsökkentette a mindennapi szerepét a vállalat életében, hogy saját alapítványával foglalkozhasson. Elnök maradt, és ma is a Microsoft fejlődési projektjeit segíti. Az utódlásnak ez az útja kényelmes volt a vállalat, a vevők és a befektetők számára is.

Captain Hungary Kft.
www.captain.hu
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nincs szükség HR-re - állítja a korábbi Facebook-alelnök

A cégeimben nincs HR osztály, egyetlen HR-es sem dolgozik nálam - jelentette ki Chamath Palihapitiya, a Social Capital alapítója, a Facebook egykori... Teljes cikk

Itt a titkos munkaerő-tartalék: mit tudnak a nyugdíjasok?

2022-ben 110 ezer nyugdíjas dolgozott, ám ennél sokkal többet be lehetne vonni a munkaerőpiacra. Milyen munkákra jönnek? Milyen speciális igényeik... Teljes cikk

Csökkentek a női kinevezések az igazgatótanácsokban 2023-ban

Kevesebb nőt nevezetek ki igazgatósági tagnak 2023-ban, miközben felértékelődött a politikai tapasztalat a kiválasztásnál – derül ki az EY... Teljes cikk