Megjelent: 2 éve

Kihívások a bérügyvitel területén 2019-ben

A Pannonjob Kft. bérszámfejtési üzletágvezetőjével, Szalai Balázzsal beszélgettünk a bérügyviteli szakembereket érintő aktuális szakmai kérdésekről valamint az e szolgáltatás igénybe vételében rejlő - sok esetben kiaknázatlan - előnyökről.



Hogy látja, bérügyviteli oldalról nézve milyen kedvező változások léptek életbe az idei évtől?

Mindenképpen üdvözítő, hogy tovább erősödnek az elektronikus és automatizált folyamatok a hatóságok oldalán, és hogy van törekvés az adminisztrációs terhek csökkentésére. Pozitív változásként éli meg a szakma többek között, hogy idéntől nem szükséges a biztosítotti bejelentések során a végzettségről-, szakképzettségről adatot szolgáltatni az adóhatóságnak-, a havi munkaügyi jelentést elegendő idéntől negyedévente prezentálni, mint ahogy az is pozitív, hogy a különböző foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókedvezmények igénybe vételéhez szükséges igazolások is automatikusan-, elektronikus formában érkeznek. Jóllehet, hogy utóbbi esetén az elektronikus formában továbbított igazolások cégkapus kezelése még nem forrt ki teljesen a gyakorlatban, de alapvetően ez is könnyíthet majd hosszú távon az ügyviteli területen dolgozók életén.

Milyen szakmai kérdések-, nehézségek foglalkoztatják leginkább napjaink bérügyviteli szakembereit?



Az elmúlt közel három hónap az utóbbi évek legimpulzívabb időszaka volt a bérügyvitel területén, amelynek oka természetesen a jogszabályok változására-, és az azokból fakadó gyakorlati kérdések számosságára vezethető vissza. Bár a legjelentősebb jogszabályváltozásokat már elfogadták 2018. nyarán illetve őszén, a munkáltatók reakciójában mégis a kivárás volt jellemző. Meglátásunk szerint alapvetően három fő téma foglalkoztatta leginkább a munkáltatókat. A cafeteria juttatásokat érintő változások terén főként az idéntől jogviszonyból származó jövedelemként adózó juttatások elszámolása okozott sok fejtörést, de e mellett a Munka Törvényköve szerint foglalkoztatott nyugdíjasokat érintő, valamint az új szociális hozzájárulási adóról szóló törvény kapcsán felmerülő-, azon belül is az egyes kedvezmények igénybe vételével kapcsolatos gyakorlati kérdések.

Említette a nyugdíjas foglalkoztatottakat, ahol egyébként kedvező változás lépett életbe idéntől munkáltatói oldalról is, mi okozza esetükben a fejtörést?


A kérdés teljesen jogos, hiszen jelentősen egyszerűsödött az érintett kör egyéni közteherfizetése illetve az utánuk fizetendő-, pontosabban nem fizetendő közterhek kezelése. A fejtörést ügyviteli oldalról olyan helyzet okozhat például, ha egy már állományban lévő kolléga megigényli nyugdíját és erről elfelejti tájékoztatni munkáltatóját. Ez egy tavaly nyáron elfogadott jogszabály-változásnak köszönhetően meg tud történni, hiszen ettől az időponttól nem szükséges már a munkaviszony megszüntetése a nyugdíj igényléséhez. Tekintettel arra, hogy erről a munkáltató nem szerez tudomást, adott esetben hónapokig-, extrém esetben évekig az általános közteherfizetés mellett történik a közterhek megállapítása, a munkabér elszámolása illetőleg az ilyenkor szükséges biztosítotti bejelentés is határidőn túl tud csak megtörténni. Ugyanilyen helyzet egyébként akkor is előállhat, amikor a munkáltatónak tudomása van arról, hogy egy kolléga nyugdíjat igényel, de mire hitelt érdemlően meggyőződik a nyugdíjas státuszról (pl. birtokába kerül az azt megállapító határozat), addigra szintén mindkét fenti probléma előállhat, amit utólagosan lehetséges csak korrigálni.

Hogyan alkalmazkodnak a megváltozott szabályokhoz a munkáltatók?



Juttatási oldalról közelítve meglátásunk szerint a többség egyszerűsítette ezen rendszereit, de sok esetben tapasztaltuk a természetben nyújtott juttatások terén, hogy a munkabérként adózó természetbeni juttatások közterheit a munkáltatók részben vagy egészben átvállalták. Ügyviteli folyamatok oldaláról pedig azt tapasztaltuk, hogy jelentős mértékben támaszkodtak szakmai véleményünkre egy-egy döntési helyzetben partnereink, tekintettel arra, hogy szolgáltatóként jelentős szaktudásunk van, és mindemellett kapcsolati tőkénkből adódóan jelentős rálátásunk van a régió munkáltatóinak legjobb gyakorlataira. Több kérdésben van még bizonytalanság, de alapvetően a nehezén már túl van a szakma.

Milyen megoldásokkal lehet a felmerülő nehézségeket megoldani?



Azt gondolom, hogy egy komoly szakembergárdával és nagyobb ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató minden helyzetben tud megoldást kínálni a felmerülő kérdésekre. Nem titok, nekünk is okoztak fejtörést a jogszabály változásokból adódó gyakorlati kérdések, de olyan szintű közös belső gondolkodásban vagyunk folyamatosan, amely lehetővé teszi, hogy mire a kérdés megfogalmazódik egy partnerünknél, már válasszal-, adott esetben alternatív megoldásokkal tudunk szolgálni.
Szóval a felmerülő nehézségeket úgy lehet leghatékonyabban megoldani véleményem szerint, ha olyan személyek foglalkoznak a bérügyviteli folyamatokkal, akik képesek elmélyülni-, azonosulni egy-egy szakmai problémával vagy szakmai kérdés súlyával. Ennek két iránya lehet, vagy belső személyzet biztosítja ezt a fajta működést, ami valljuk be általában kisebb apparátussal-, és talán szűkebb szakmai látókörrel bír, vagy rábízza e tevékenységét egy külső szolgáltatóra, aki profiljának köszönhetően rövid időn belül megoldási alternatívákat tud kínálni egy-egy jogszabályváltozás okozta kérdéses helyzet kapcsán. Magam részéről utóbbit hatékonyabbnak tartom és kevésbé érzem kockázatosnak.

Miben látja a bérügyviteli szolgáltatások jövőjét?



Úgy gondolom, hogy mint minden területen, így e téren is a digitalizáció és az önkiszolgáló típusú ügyvitel egyre nagyobb teret fog hódítani. Előbbieken túl a jövőben még nagyobb szerepe lesz a kifinomult-, teljes mértékben személyre szabott szolgáltatások kialakításának. Többek között a feszített munkaerő piac miatt is egyre élesebben előtérbe kerül, hogy a munkáltatók saját profiljukban szeretnének a leghatékonyabbak lenni. A Pannonjob ehhez olyan magas szakmai színvonalú, ügyfélközpontú szolgáltatással tud hozzájárulni, melynek során folyamatosan tájékoztatjuk megbízóinkat az ügyvitel- és adott esetben a juttatások terén alkalmazható legjobb megoldásokról, melyek igénybe vételével partnereink jelentős előnyökhöz jutnak.
Bérszámfejtési szolgáltatásunkat kiegészítettük tanácsadási szolgáltatásunkkal, melynek során ügyfeleink rendelkezésére állunk az őket érintő szakmai kérdésekben is.
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Egyszerű, mint az egyszeregy: SimpleJob, ami új fejezetet nyit a toborzásban

A koronavírus-járvány második hulláma még jobban a digitális térbe terelte a teljes kiválasztási folyamatot. A toborzók postaládájába özönlő... Teljes cikk

Milyen támogatást adhat egy szoftver a bérszámfejtés részére?

Régen túlléptünk már azon a technikai korszakon, hogy a HR-hez vagy a bérszámfejtéshez kapcsolódó feladatokat részben vagy egészben papíralapon... Teljes cikk

Az outsourcing hatékonysága - hogyan segítheti cégünknek a bérszámfejtés kiszervezése a pandémiás időszakban?

A Covid 19 új irányba terelte a cégek gondolkodását a munkaerő szervezését illetően. Sok esetben szükséges lépésként reorganizálásra kerültek... Teljes cikk