Kihívások a bérügyvitel területén 2019-ben
A Pannonjob Kft. bérszámfejtési üzletágvezetőjével, Szalai Balázzsal beszélgettünk a bérügyviteli szakembereket érintő aktuális szakmai kérdésekről valamint az e szolgáltatás igénybe vételében rejlő - sok esetben kiaknázatlan - előnyökről.
Hogy látja, bérügyviteli oldalról nézve milyen kedvező változások léptek életbe az idei évtől?
Mindenképpen üdvözítő, hogy tovább erősödnek az elektronikus és automatizált folyamatok a hatóságok oldalán, és hogy van törekvés az adminisztrációs terhek csökkentésére. Pozitív változásként éli meg a szakma többek között, hogy idéntől nem szükséges a biztosítotti bejelentések során a végzettségről-, szakképzettségről adatot szolgáltatni az adóhatóságnak-, a havi munkaügyi jelentést elegendő idéntől negyedévente prezentálni, mint ahogy az is pozitív, hogy a különböző foglalkoztatáshoz kapcsolódó adókedvezmények igénybe vételéhez szükséges igazolások is automatikusan-, elektronikus formában érkeznek. Jóllehet, hogy utóbbi esetén az elektronikus formában továbbított igazolások cégkapus kezelése még nem forrt ki teljesen a gyakorlatban, de alapvetően ez is könnyíthet majd hosszú távon az ügyviteli területen dolgozók életén.
Milyen szakmai kérdések-, nehézségek foglalkoztatják leginkább napjaink bérügyviteli szakembereit?
Az elmúlt közel három hónap az utóbbi évek legimpulzívabb időszaka volt a bérügyvitel területén, amelynek oka természetesen a jogszabályok változására-, és az azokból fakadó gyakorlati kérdések számosságára vezethető vissza. Bár a legjelentősebb jogszabályváltozásokat már elfogadták 2018. nyarán illetve őszén, a munkáltatók reakciójában mégis a kivárás volt jellemző. Meglátásunk szerint alapvetően három fő téma foglalkoztatta leginkább a munkáltatókat. A cafeteria juttatásokat érintő változások terén főként az idéntől jogviszonyból származó jövedelemként adózó juttatások elszámolása okozott sok fejtörést, de e mellett a Munka Törvényköve szerint foglalkoztatott nyugdíjasokat érintő, valamint az új szociális hozzájárulási adóról szóló törvény kapcsán felmerülő-, azon belül is az egyes kedvezmények igénybe vételével kapcsolatos gyakorlati kérdések.
Említette a nyugdíjas foglalkoztatottakat, ahol egyébként kedvező változás lépett életbe idéntől munkáltatói oldalról is, mi okozza esetükben a fejtörést?
A kérdés teljesen jogos, hiszen jelentősen egyszerűsödött az érintett kör egyéni közteherfizetése illetve az utánuk fizetendő-, pontosabban nem fizetendő közterhek kezelése. A fejtörést ügyviteli oldalról olyan helyzet okozhat például, ha egy már állományban lévő kolléga megigényli nyugdíját és erről elfelejti tájékoztatni munkáltatóját. Ez egy tavaly nyáron elfogadott jogszabály-változásnak köszönhetően meg tud történni, hiszen ettől az időponttól nem szükséges már a munkaviszony megszüntetése a nyugdíj igényléséhez. Tekintettel arra, hogy erről a munkáltató nem szerez tudomást, adott esetben hónapokig-, extrém esetben évekig az általános közteherfizetés mellett történik a közterhek megállapítása, a munkabér elszámolása illetőleg az ilyenkor szükséges biztosítotti bejelentés is határidőn túl tud csak megtörténni. Ugyanilyen helyzet egyébként akkor is előállhat, amikor a munkáltatónak tudomása van arról, hogy egy kolléga nyugdíjat igényel, de mire hitelt érdemlően meggyőződik a nyugdíjas státuszról (pl. birtokába kerül az azt megállapító határozat), addigra szintén mindkét fenti probléma előállhat, amit utólagosan lehetséges csak korrigálni.
Hogyan alkalmazkodnak a megváltozott szabályokhoz a munkáltatók?
Juttatási oldalról közelítve meglátásunk szerint a többség egyszerűsítette ezen rendszereit, de sok esetben tapasztaltuk a természetben nyújtott juttatások terén, hogy a munkabérként adózó természetbeni juttatások közterheit a munkáltatók részben vagy egészben átvállalták. Ügyviteli folyamatok oldaláról pedig azt tapasztaltuk, hogy jelentős mértékben támaszkodtak szakmai véleményünkre egy-egy döntési helyzetben partnereink, tekintettel arra, hogy szolgáltatóként jelentős szaktudásunk van, és mindemellett kapcsolati tőkénkből adódóan jelentős rálátásunk van a régió munkáltatóinak legjobb gyakorlataira. Több kérdésben van még bizonytalanság, de alapvetően a nehezén már túl van a szakma.
Milyen megoldásokkal lehet a felmerülő nehézségeket megoldani?
Azt gondolom, hogy egy komoly szakembergárdával és nagyobb ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató minden helyzetben tud megoldást kínálni a felmerülő kérdésekre. Nem titok, nekünk is okoztak fejtörést a jogszabály változásokból adódó gyakorlati kérdések, de olyan szintű közös belső gondolkodásban vagyunk folyamatosan, amely lehetővé teszi, hogy mire a kérdés megfogalmazódik egy partnerünknél, már válasszal-, adott esetben alternatív megoldásokkal tudunk szolgálni.
Szóval a felmerülő nehézségeket úgy lehet leghatékonyabban megoldani véleményem szerint, ha olyan személyek foglalkoznak a bérügyviteli folyamatokkal, akik képesek elmélyülni-, azonosulni egy-egy szakmai problémával vagy szakmai kérdés súlyával. Ennek két iránya lehet, vagy belső személyzet biztosítja ezt a fajta működést, ami valljuk be általában kisebb apparátussal-, és talán szűkebb szakmai látókörrel bír, vagy rábízza e tevékenységét egy külső szolgáltatóra, aki profiljának köszönhetően rövid időn belül megoldási alternatívákat tud kínálni egy-egy jogszabályváltozás okozta kérdéses helyzet kapcsán. Magam részéről utóbbit hatékonyabbnak tartom és kevésbé érzem kockázatosnak.
Miben látja a bérügyviteli szolgáltatások jövőjét?
Úgy gondolom, hogy mint minden területen, így e téren is a digitalizáció és az önkiszolgáló típusú ügyvitel egyre nagyobb teret fog hódítani. Előbbieken túl a jövőben még nagyobb szerepe lesz a kifinomult-, teljes mértékben személyre szabott szolgáltatások kialakításának. Többek között a feszített munkaerő piac miatt is egyre élesebben előtérbe kerül, hogy a munkáltatók saját profiljukban szeretnének a leghatékonyabbak lenni. A Pannonjob ehhez olyan magas szakmai színvonalú, ügyfélközpontú szolgáltatással tud hozzájárulni, melynek során folyamatosan tájékoztatjuk megbízóinkat az ügyvitel- és adott esetben a juttatások terén alkalmazható legjobb megoldásokról, melyek igénybe vételével partnereink jelentős előnyökhöz jutnak.
Bérszámfejtési szolgáltatásunkat kiegészítettük tanácsadási szolgáltatásunkkal, melynek során ügyfeleink rendelkezésére állunk az őket érintő szakmai kérdésekben is.
- 2024.03.21recruiTECH 2024 A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
- 2024.03.26Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők. Részletek Jegyek
- 2024.03.27Átfogó projektmenedzsment képzés IPMA és PMI alapokon Klasszikus projektmenedzsment képzés - átfogó, gyakorlati program, egyéni mentorálással. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
A vállalatoknak 2024-ben is nagy kihívásokkal kell szembenézniük a munkaerőtoborzás, valamint munkaerőmegtartás tekintetében, hiszen a... Teljes cikk
Minden betöltetlen kulcspozíció veszteségforrás, mert jelentős termeléskieséssel jár, a meglévő állományra nehezedő többletterhelés okozta... Teljes cikk
A kollektív szerződés kötése nagyon hasznos lehet abban az esetben, ha a munkáltatónál már működik egy kollektív szerződés kötésére jogosult... Teljes cikk
- A hibrid munkarend növeli a nemek és társadalmi csoportok közötti egyenlőséget 6 napja
- A szomszédunkban a női munkavállalók átlagbére meghaladta a férfiakét 2 hete
- A dolgozó nők arányának alakulása - infografika 3 hete
- A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre 3 hete
- Egyre rosszabb a fiatalok egészségi állapota, többen esnek ki a munkából, mint idősebb társaik 3 hete
- Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt 3 hete
- Három cég a milliárdos bevételi sávban - változatlan a sorrend az élen a kiszervezett HR és bérszámfejtési szolgáltatásokkal foglalkozó legnagyobb cégek körében 4 hete
- Átadták az Év Szakembere Díjakat 1 hónapja
- Kisebb munkaügyi jogsértéseket találtak a cégnél, ahonnan kirúgták a vendégmunkásokat betanító magyarokat 1 hónapja
- Itt a titkos munkaerő-tartalék: mit tudnak a nyugdíjasok? 1 hónapja
- A NAV közzétette az alkalmazottat bejelentés nélkül foglalkoztatók listáját 1 hónapja