Megjelent: 14 éve

Magánéletbeli kríziseknél is bevethető a coach

A krízishelyzetek alatt itt komoly sorsfordító, életet megváltoztató helyzetekről van szó, mint például egy közeli családtag halála, válás, hozzátartozó hosszan tartó betegeskedése. Tehát olyan helyzetekről, amelyek nem pusztán szervezésbeli vagy kommunikációs problémák megoldását kívánnák, hanem komoly támogatást igényelnek egy hosszú, a személyiség átalakulását is érintő folyamat alatt.

Life és business coaching határán

Ezen esetek feldolgozása life és business coaching téma határesete, hiszen a magánéletből indul, de a munkahelyi életére van hatással. Az ilyen esetekben a vezetők támogatása most már egy speciális szolgáltatássá vált a business coachingon belül, hiszen egyre több vezető rájött, mennyire nagy segítség, ha ilyenkor egy coach lép be a képbe.

A munkáltató érdeke persze az lenne, hogy minél előbb túljusson a krízishelyzetben lévő alkalmazottja élete ezen szakaszán. De ezek olyan folyamatok, amelyeket egyrészt nem lehet siettetni, másrészt pedig nem jó, ha nem történnek meg, mert akkor annak későbbi lelki és élettani következményei vannak. A munkáltató érdeke tehát nem egyszerűen az, hogy alkalmazottja minél gyorsabban túljusson egy krízis feldolgozásán, hanem hogy túljusson. Ilyen esetekben az időt nem lehet megspórolni, eltarthat hosszú hónapokig, évekig, de nem mindegy, hogy kap-e segítséget a munka gyakorlati részére vonatkozóan, mert ez az, amiben segíthet egy coach.

A munkáltató érdeke az, hogy visszakapja alkalmazottját ugyanúgy, ahogy korábban 'funkcionált'. Ez sok esetben nem lehetséges azonnal, vagy egyáltalán nem lehetséges. Éppen ez az, amivel meg kell küzdenie egy gyászolónak a munkahelyén, ahol a környezte hatékonyságának csökkenését, és a negatív hatásokat látja, és szeretné visszaállítani az eredeti állapotot, holott ez lehetetlen egy gyászoló számára. Egy gyászolónak sokszor nemcsak a saját fájdalmával, hanem környezete türelmetlenségével, és a 'mintha semmi sem történt volna' reakciójával is meg kell küzdenie.

Mindezek természetesen hatással vannak a munkahelyi teljesítményre, megváltozhat a kommunikációjuk, a munkastílusuk, ezáltal a kollégákkal való viszonyuk is. Más dolgok lesznek hangsúlyosak, vagy éppen nem látják fontosságát annak, amit korábban annak láttak.

Mikor kérjen coachtól segítséget a vezető?

A teljesítmény visszaesését a vezetőnek észre kell vennie. Ha látja, hogy gond van, de magának se ideje, se kedve, se szakértelme nincs ebben támogatni beosztottját, akkor kérhet külső segítséget, ami egyre elfogadottabbá válik.

Hogyan tud segíteni egy coach?

A coach egy krízishelyzetben lévő vezetőnek támogatást nyújthat abban, ami a magánéleti problémákból kifolyólag a munkahelyi ügyekre is hatással van. Ilyenkor egy vezető érzékenyebbé válik a környezete visszajelzései iránt, másképp értékeli a többiek kommunikációját. Más lesz a dicsérethez való hozzáállása, megváltozik a döntéshozó és a stressztűrő képessége, és személyiségében is változások következhetnek be.

Mindenki másképp viszonyul hozzá, és ő is másképp viszonyul másokhoz, nem úgy, ahogyan az eddig volt. Egy változás részese. A coach ennek a változásának a tudatosítását segítheti hozzáértő támogatásával, ami vonatkozhat a munka napi menetének folytatására konkrét gyakorlati eszközökkel, de arra is, hogy azokat a folyamatokat segítse átélni, amelyek egy gyász folyamatában szükségesek.

Oborni Katalin, Komócsin Laura
www.businesscoach.hu
  • 2021.10.28Távmunka, home-office - eltérő jogi álláspontok - eltérő munkajogi gyakorlatok. Hol hibázhatunk? Rizikók és irányok. Dr. Fodor T. Gábor elismert munkajogász, munkajogi előadó hazai és nemzetközi szinten munkajogi tárgyú cikkek szerzője. Előadásában a Covid19 járványhelyzet kapcsán felmerülő kérdések, tapasztalatok, munkajogi gyakorlatok kerülnek előtérbe, ide értve a home office és távmunka sajátosságait, különbségeit, de szóba kerülnek a veszélyhelyzetet követő időszak várható munkajogi aspektusai is. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A mentorálás üzleti értéket teremt - itt vannak a 10. Mentor Oscar nyertesei

10. alkalommal adták át a Mentor Oscar Díjakat, amelyet azok a szervezetek és egyének kapnak, akik munkájuk során jelentős eredményeket értek el a... Teljes cikk

A kiégés nem csak az egyén, hanem a cég problémája is

A kiégést nem lehet csak az egyén szintjén kezelni, anélkül, hogy a környezetét, a szervezetet, ahol a probléma kialakult ne vennénk nagyító alá.... Teljes cikk

Ne írj dátumokat a CV-be - egy meglepő eredmény

Az önéletrajznak egy célja van: eljuttasson állásinterjúra. Rengeteg a szakértői tipp, ami sokszor ellentmond egymásnak. Legyenek benne pontos... Teljes cikk