Megjelent: 2 hónapja

Már tízből hat webáruházban dolgozik AI munkatárs

Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek belépése érezhető nyomást gyakorol egyes piaci szegmensekre: a webáruházak egyharmada már forgalmi visszaesést érez, miközben a mesterséges intelligencia villámgyorsan alakítja át az online kereskedelem működését.

A Shoprenter és a Visa közös Nagy Webáruház Felméréséből kiderül: optimisták, de óvatosak a hazai webáruházak: 80 százalék árbevétel-növekedésre számít 2025-ben, közel ötödük pedig kifejezetten jelentős bővüléssel kalkulál. Az újonnan indult webshopok a legbizakodóbbak: 91 százalékuk növekedést prognosztizál, több mint harmaduk (38%) pedig másfélszeres árbevétel-növekedést tervez. A webshopok 9 százaléka 2025-ben indult, ami továbbra is az e-kereskedelem iránti erős vállalkozási kedvre utal.

A háttérben ugyanakkor komoly működési nehézségek húzódnak meg. A legnagyobb problémát a válaszadók szerint az új vásárlók megszerzése (64%) és a vásárlási gyakoriság növelése (62%) jelenti. Emellett jelentős terhet ró a kereskedőkre a marketingmenedzsment (48%) és a visszatérő vevők megtartása (44%). A tőkehiány és a finanszírozási korlátok (37%) továbbra is akadályozzák a fejlődést.

Mindezek ellenére töretlen a bizalom a digitális piac bővülése iránt. Részben azért, mert az online értékesítés még mindig alacsonyabb belépési küszöböt kínál, mint a fizikai kereskedelem. Webshopot indítani továbbra is jó befektetés, a fizikai üzletek számára pedig az online jelenlét stratégiai növekedési lehetőséget jelent

– mutat rá Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.

A nemzetközi szereplők beléptek a határon, a hazai webshopok alig lépnek át rajta

A globális verseny hatása egyre inkább érzékelhető. A kínai hátterű Temu 2025-ös hazai megjelenése látványos piaci átrendeződést hozott: a kereskedők 33 százaléka forgalomcsökkenést tapasztalt az agresszíven árazó versenytárs miatt, mindössze 2 százalékuk vélte úgy, hogy a Temu megjelenése pozitív hatással volt a forgalmára.

A válaszadók tapasztalatai szerint szinte minden értékesítési kategóriában forgalomcsökkenés volt érezhető . A visszaesés leggyakrabban a „Játék, ajándék”, „Ruházat, sportruházat”, „Lakberendezés”, „Barkács és kert”, valamint a „Szépségápolás, kozmetikumok” szegmensekben jelentkezett.

A nemzetközi piacterek jelenléte tudatosabb működésre kényszeríti a hazai szereplőket, ugyanakkor rávilágít arra is, hogy a magyar webáruházak nemzetközi jelenléte továbbra is gyenge.

A felmérést kitöltő webáruházak többsége továbbra is kizárólag belföldön értékesít: mindössze 19 százalékuk működik külpiacokon, közülük is csupán minden második van jelen legalább öt országban – vagyis a nemzetközi működés inkább kivétel, mint szabály.

A terjeszkedést komoly akadályok nehezítik: a külföldi vevők megszerzése (51%) és a piacismeret hiánya (50%) a legfőbb gátló tényezők. Emellett a finanszírozási problémák (28%), az eltérő rendszerekhez való technikai illeszkedés (29%), valamint az adózási és jogi megfelelés (27%) is gyakran akadályt gördít a magyar webshopok nemzetközi ambíciói elé.

Bankkártya lett az új készpénz

A fizetési szokásokban is átalakulás figyelhető meg. 2025-re a bankkártyás online fizetés vált a leggyakrabban használt móddá (35%), miközben a készpénzes utánvét részesedése – bár csökkenő – még mindig 28 százalék. A bankkártyás utánvét aránya 21 százalék, a banki átutalásé 19 százalék.

A webáruházak egyre szélesebb fizetési kínálattal igyekeznek alkalmazkodni a vásárlói elvárásokhoz: jelentősen nőtt azon webshopok aránya, amelyek elérhetővé tették az online bankkártyás, mobiltárcás, mentett kártyás, valamint SZÉP- és egészségpénztári fizetéseket is. Ez nemcsak a vásárlói élményt javítja, hanem a konverziós arányokra is pozitív hatással van.

Már tízből hat webáruházban dolgozik AI „munkatárs”

A mesterséges intelligencia látványos térnyerése már kézzelfogható a hazai e-kereskedelemben: a webáruházak 62 százaléka már jelenleg is használ AI-alapú megoldásokat, további 26 százalékuk pedig a közeljövőben tervezi azok bevezetését. Az AI leggyakoribb felhasználási területei közé tartozik a termékleírások és marketingszövegek generálása (86%), valamint a képek előállítása és szerkesztése (66%). Emellett egyre elterjedtebb az AI használata az elemzések (36%), piackutatás (36%), stratégiaalkotás (34%) és ügyfélszolgálat (25%) területén is.

Az AI-eszközöket átlagosan három-négy különböző területen használják a webshopok. Az ügyfélszolgálati chatbotok főként gyakori kérdések megválaszolásában, termékajánlásban és az első szintű panaszkezelésben segítik a munkát.

Ma már az számít luxusnak, ha valaki nem használ mesterséges intelligenciát az e-kereskedelemben. A lehetőségek száma szinte követhetetlen, és nem minden kereskedőnek van ideje vagy erőforrása külön rendszereket integrálni.

– mondta Rab Máté.

Az e-kereskedők túlnyomó többsége (83%) úgy véli, hogy az AI már most is érezhetően átalakítja az online értékesítés kulcsfolyamatait, vagy rövid időn belül teljesen új szintre emeli azokat.

Az eredmények is azt mutatják, hogy a hazai e-kereskedelem jövője az alkalmazkodás képességén, az innovációkra való nyitottságon és a digitális megoldások tudatos integrációján múlik. A mesterséges intelligencia csak addig jelent valódi versenyelőnyt, amíg kézzelfogható értéket teremt a vásárlók számára. Rab Máté szerint a hosszú távú siker kulcsa az, hogy a technológiai újításokat mindig a vásárlói élmény szolgálatába állítsuk.

 

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen?

A mesterséges intelligencia forradalmáról kiderülhet, hogy nem váltja be a hozzá fűzött reményeket: az iparág veszteséges, a projektek többsége... Teljes cikk

Már tízből hat webáruházban dolgozik AI munkatárs

Bár a hazai webáruházak többsége továbbra is növekedésre számít, komoly versenyhelyzettel kell szembenézniük. A Temu és más nemzetközi piacterek... Teljes cikk

Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk