Megjelent: 1 hónapja

Megállíthatatlanok a szolgáltató központok - itt a nagy felmérés eredménye

Bruttó 400 ezer forint körüli kezdő fizetéssel várják az idegen nyelveket magas szinten beszélőket a hazai üzleti szolgáltató központok. 41 napot vesz igénybe egy pályakezdő munkába állítása. A business service centerek vezetői optimisták: 2021-ben is bővülnek és nagyobb hozzáadott értékű munkákat látnak el. Szakmai szervezetük szerdán mutatta be nagy iparági felmérését.

images

Tizenöt évvel ezelőtt kezdtek gyökeret ereszteni Magyarországon és a volt szocialista országokban az üzleti szolgáltató központok. A multinacionális cégek központosították a több országot kiszolgáló egységeiket és erre Kelet-Közép-Európa a jól képzett munkaerővel és a nyugatinál alacsonyabb bérszinttel ideális választás volt. A BSC-k virágzását a covidválság sem tudta megállítani, 205 ilyen egység működik 78 500 alkalmazottal - derül ki a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség iparági benchmark felméréséből. Ezt most a Budapesti Corvinus Egyetemmel és hét partnercéggel közösen végezték, amelyet Marciniak Róbert (Budapesti Corvinus Egyetem) kutatásvezető, egyetemi docens mutatott be. 48 business service center töltötte ki a kérdőívet, ez az iparág alkalmazotti létszámának 45 százalékát jelenti.

BSC-k Kelet-Közép-Európában


Komáromi Réka, az E&Y partnere nemzetközi kontextusba helyezte a magyar helyzetet. Magyarország alkalmazotti létszámban a Tallinntól Szófiáig tartó kelet-közép-európai régióban a negyedik helyen áll a BSC szektorban foglalkoztatottak alapján.
ssc megoszlás

  • A listát Lengyelország vezeti 330 000 fővel, Románia a második (131 000), Csehország a harmadik (112 000), majd Magyarország jön (73 822).
  • Ha az egy BSC-re jutó alkalmazotti létszámot nézzük, akkor is a negyedik helyen állunk 360 fővel. Itt Szlovákia vezet (569), majd Románia (468) és Csehország (361) következik.

Gyorsak a változások” - hívta fel a figyelmet a szakértő. Magyarországnak résen kell lennie és be kell mutatnia, miben tud többet nyújtani. Komáromi Réka példaként Litvániát hozta fel, amely néhány éve még sehol sem állt. Most már 82 központ telepedett meg, amely 17 000 embert alkalmaz.

Komáromi Réka
Mindenképpen fókuszálnunk kell a felsőoktatásból kikerülő megfelelő számú hallgatóra, ha meg szeretnénk tartani a vezető pozíciót - hívta fel a figyelmet Komáromi Réka. Ebben az összevetésben a csehek, a lengyelek és a románok előttünk állnak.

Kétharmad több mint 10 százalékkal bővítené a létszámot


Derűlátás olvasható ki a számokból, amikor a szolgáltató központok vezetői a 2021-es tervekről nyilatkoztak.

  • A BSC-k menedzsereinek 77 százaléka bővülést tervez, ami az utóbbi három év legmagasabb értéke.
  • Közülük 50 százalék a szolgáltatási portfóliót tervezi szélesíteni, 34 százalék az értékláncban lépne előre (magasabb hozzáadott értékű munkákkal), 16 százalék pedig új ügyfelek szerzésével bővülne.
  • A menedzserek 65 százaléka azt várja, hogy jövőre több mint 10 százalékkal növekszik az alkalmazotti létszám.
  • A covid hatását elemezve 44 százalék szerint cégük jól, 7 százalék nagyon jól viseli a sokkhelyzetet.

covid

Az elemzés második része a munka világát vette nagyító alá, azaz miként birkóznak meg a BSC-k a HR-es kihívásokkal. Kiderült, hogy négyből három cég tudatosan foglalkozik a munka jövője koncepció fejlesztésével. Azaz mit kell változtatni azon, hogy az új helyzetből a legtöbbet hozza ki a szervezet. Ennek része a munkakörnyezet újragondolása, előrelépés az automatizációban, a felesleges folyamatok eltörlése, a képzések újratervezése, új készséget azonosítása.

41 nap egy pályakezdő megtalálása és munkába állítása


A válaszokból az is kiderül, hogy az átlagos toborzási létszám a legutóbbi felméréshez képest csökkent: az 50 fő alattiak 11, az 51-250 fő közöttiek 31, a 251-1000 közöttiek 62, az 1000 fő fölöttiek pedig átlagosan 308 fővel bővülnének 2021-ben. A lassulás egyik oka lehet az automatizálási törekvés.

Kérdés vonatkozott a toborzási időre is. A válaszokból kiderül, hogy egy pályakezdőt 41 nap alatt találnak meg és vesznek fel. Ez a szám a 3-5 éves tapasztalattal rendelkezőknél 75 napra nő, egy csoportvezető felvétele 68 nap, míg egy felsőbb szintű BSC-vezetőt 94 nap alatt lehet a nulláról megtalálni és munkába állítani.

Kérdés vonatkozott arra is, miért hagyják ott a munkavállalók cégüket. Az első helyen a fizetési elvárások szerepeltek (31%), majd a munka tartalma (21%) és a karrierlehetőségek hiánya (19%) következett. A válaszokból az is kiderült, hogy minden negyedik alkalmazott váltott tavaly és 35% tervezi új állás keresését 2021-ben.
fluktuáció


Persze a cégek is megtesznek minden tőlük telhetőt, hogy alacsony szinten tartsák a fluktuációt. A BSC-k 93 százaléka cégen belüli karrierutakat dolgozott ki és képzésekben is erősek. Milyen tréningeket tartanak a szolgáltatók özpontok? Természetesen mindenki kap újoncként a csapatba illesztést segítő onboarding képzést az első hetekben. A csapat 91%-a informatikai képzésben is részesül, 73%-nak a soft skillkeit fejlesztik, 61% kap idegen nyelvi képzést, 45%-nak a vezetői képességeit pallérozzák.

Fizetések: havi 365 ezer forinttól 1,1 millióig


A tanulmányban külön fejezet foglalkozik azzal, hogy mennyit lehet keresni a business services centerekben. Ezt személyzeti tanácsadó cégek állították össze a megbízásaik alapján.

  • Egy ügyfélszolgálati terület pályakezdője bruttó 365 ezer és 420 ezer forint közötti fizetésre számíthat.
  • Az első szintű műszaki támogató 320 ezer és 420 ezer forint közötti összegre, az összetettebb problémákat megoldó 3-as szinten pedig 500 ezer és 660 ezer forint közöttire.
  • A HR szolgáltatásokat végző BSC-s kolléga bére 365 ezer és 420 ezer forint között mozog, több mint 3 év tapasztalattal viszont már 450 ezer és 600 ezer forint közötti összeg érhető el.
  • A csoportvezetők keresete területtől függetlenül a bruttó 550 ezer és 750 ezer forint közötti sávban található.
  • A fölötte levő manager szinteken pedig 800 ezer és 1,3 millió forint érhető el.

Most home office-ban dolgozik a többség


Milyen tudást keresnek a bsc-k? Első helyen az informatika, majd a könyvelés, a vállalatirányítási rendszerek ismerete és a pénzügy következnek. Nyerő terület lehet 2021-ben a cyber security. A soft skillek közül pedig továbbra is az ügyfélközpontúság, a problémamegoldás, a tulajdonosi szemlélet a nyerők.

A világgazdaság globális lassulásával a mozgási irányok is változtak. Egyre több BSC jelzi, hogy funkciókat hoztak Magyarországra Nyugat-Európából és a Távol-Keletről is telepítettek ide egységeket.

A BSC-k alkalmazottainak zöme otthonról dolgozik. Csak a válaszadók 29 százaléka nyilatkozta azt, hogy 80 százalék feletti az irodai kapacitás kihasználtsága.

A központok fejlesztéseinek egyik fókuszában a digitális transzformáció áll. Ám itt a felmérés egy tévhitet is eloszlat. Ennek fő hajtóereje csak kisebb részt a költségcsökkentés (30%), inkább a minőség javítása (32%) és jelentős tényező a szolgáltatás gyorsítása is.

Nyitókép: Arlington Research on Unsplash
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szlovákiában terjeszkedik a WHC

Szlovákiai HR szolgáltató cégben vásárolt tulajdonrészt a magyar WHC Csoport. A felvásárlással a személyzeti szolgáltatásokat nyújtó cégcsoport... Teljes cikk

Globális központot nyitott a Sanofi Budapesten

A tervek szerint 2022 végére már 350-en dolgoznak a Sanofi nemzetközi üzleti szolgáltató központjában, ahonnan 7 nyelven nyújtanak üzleti... Teljes cikk

Nyertesei lehetünk a COVID-válságnak - jön az újabb SSC boom?

Az üzleti szolgáltató központok (SSC/BSC) világában a koronavírus-helyzetben felértékelődhet a kelet-közép-európai régió, több nyugati anyacég... Teljes cikk