Megjelent: 8 hónapja

Megállíthatatlanok a szolgáltató központok - itt a nagy felmérés eredménye

Bruttó 400 ezer forint körüli kezdő fizetéssel várják az idegen nyelveket magas szinten beszélőket a hazai üzleti szolgáltató központok. 41 napot vesz igénybe egy pályakezdő munkába állítása. A business service centerek vezetői optimisták: 2021-ben is bővülnek és nagyobb hozzáadott értékű munkákat látnak el. Szakmai szervezetük szerdán mutatta be nagy iparági felmérését.

images

Tizenöt évvel ezelőtt kezdtek gyökeret ereszteni Magyarországon és a volt szocialista országokban az üzleti szolgáltató központok. A multinacionális cégek központosították a több országot kiszolgáló egységeiket és erre Kelet-Közép-Európa a jól képzett munkaerővel és a nyugatinál alacsonyabb bérszinttel ideális választás volt. A BSC-k virágzását a covidválság sem tudta megállítani, 205 ilyen egység működik 78 500 alkalmazottal - derül ki a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség iparági benchmark felméréséből. Ezt most a Budapesti Corvinus Egyetemmel és hét partnercéggel közösen végezték, amelyet Marciniak Róbert (Budapesti Corvinus Egyetem) kutatásvezető, egyetemi docens mutatott be. 48 business service center töltötte ki a kérdőívet, ez az iparág alkalmazotti létszámának 45 százalékát jelenti.

BSC-k Kelet-Közép-Európában


Komáromi Réka, az E&Y partnere nemzetközi kontextusba helyezte a magyar helyzetet. Magyarország alkalmazotti létszámban a Tallinntól Szófiáig tartó kelet-közép-európai régióban a negyedik helyen áll a BSC szektorban foglalkoztatottak alapján.
ssc megoszlás

  • A listát Lengyelország vezeti 330 000 fővel, Románia a második (131 000), Csehország a harmadik (112 000), majd Magyarország jön (73 822).
  • Ha az egy BSC-re jutó alkalmazotti létszámot nézzük, akkor is a negyedik helyen állunk 360 fővel. Itt Szlovákia vezet (569), majd Románia (468) és Csehország (361) következik.

Gyorsak a változások” - hívta fel a figyelmet a szakértő. Magyarországnak résen kell lennie és be kell mutatnia, miben tud többet nyújtani. Komáromi Réka példaként Litvániát hozta fel, amely néhány éve még sehol sem állt. Most már 82 központ telepedett meg, amely 17 000 embert alkalmaz.

Komáromi Réka
Mindenképpen fókuszálnunk kell a felsőoktatásból kikerülő megfelelő számú hallgatóra, ha meg szeretnénk tartani a vezető pozíciót - hívta fel a figyelmet Komáromi Réka. Ebben az összevetésben a csehek, a lengyelek és a románok előttünk állnak.

Kétharmad több mint 10 százalékkal bővítené a létszámot


Derűlátás olvasható ki a számokból, amikor a szolgáltató központok vezetői a 2021-es tervekről nyilatkoztak.

  • A BSC-k menedzsereinek 77 százaléka bővülést tervez, ami az utóbbi három év legmagasabb értéke.
  • Közülük 50 százalék a szolgáltatási portfóliót tervezi szélesíteni, 34 százalék az értékláncban lépne előre (magasabb hozzáadott értékű munkákkal), 16 százalék pedig új ügyfelek szerzésével bővülne.
  • A menedzserek 65 százaléka azt várja, hogy jövőre több mint 10 százalékkal növekszik az alkalmazotti létszám.
  • A covid hatását elemezve 44 százalék szerint cégük jól, 7 százalék nagyon jól viseli a sokkhelyzetet.

covid

Az elemzés második része a munka világát vette nagyító alá, azaz miként birkóznak meg a BSC-k a HR-es kihívásokkal. Kiderült, hogy négyből három cég tudatosan foglalkozik a munka jövője koncepció fejlesztésével. Azaz mit kell változtatni azon, hogy az új helyzetből a legtöbbet hozza ki a szervezet. Ennek része a munkakörnyezet újragondolása, előrelépés az automatizációban, a felesleges folyamatok eltörlése, a képzések újratervezése, új készséget azonosítása.

41 nap egy pályakezdő megtalálása és munkába állítása


A válaszokból az is kiderül, hogy az átlagos toborzási létszám a legutóbbi felméréshez képest csökkent: az 50 fő alattiak 11, az 51-250 fő közöttiek 31, a 251-1000 közöttiek 62, az 1000 fő fölöttiek pedig átlagosan 308 fővel bővülnének 2021-ben. A lassulás egyik oka lehet az automatizálási törekvés.

Kérdés vonatkozott a toborzási időre is. A válaszokból kiderül, hogy egy pályakezdőt 41 nap alatt találnak meg és vesznek fel. Ez a szám a 3-5 éves tapasztalattal rendelkezőknél 75 napra nő, egy csoportvezető felvétele 68 nap, míg egy felsőbb szintű BSC-vezetőt 94 nap alatt lehet a nulláról megtalálni és munkába állítani.

Kérdés vonatkozott arra is, miért hagyják ott a munkavállalók cégüket. Az első helyen a fizetési elvárások szerepeltek (31%), majd a munka tartalma (21%) és a karrierlehetőségek hiánya (19%) következett. A válaszokból az is kiderült, hogy minden negyedik alkalmazott váltott tavaly és 35% tervezi új állás keresését 2021-ben.
fluktuáció


Persze a cégek is megtesznek minden tőlük telhetőt, hogy alacsony szinten tartsák a fluktuációt. A BSC-k 93 százaléka cégen belüli karrierutakat dolgozott ki és képzésekben is erősek. Milyen tréningeket tartanak a szolgáltatók özpontok? Természetesen mindenki kap újoncként a csapatba illesztést segítő onboarding képzést az első hetekben. A csapat 91%-a informatikai képzésben is részesül, 73%-nak a soft skillkeit fejlesztik, 61% kap idegen nyelvi képzést, 45%-nak a vezetői képességeit pallérozzák.

Fizetések: havi 365 ezer forinttól 1,1 millióig


A tanulmányban külön fejezet foglalkozik azzal, hogy mennyit lehet keresni a business services centerekben. Ezt személyzeti tanácsadó cégek állították össze a megbízásaik alapján.

  • Egy ügyfélszolgálati terület pályakezdője bruttó 365 ezer és 420 ezer forint közötti fizetésre számíthat.
  • Az első szintű műszaki támogató 320 ezer és 420 ezer forint közötti összegre, az összetettebb problémákat megoldó 3-as szinten pedig 500 ezer és 660 ezer forint közöttire.
  • A HR szolgáltatásokat végző BSC-s kolléga bére 365 ezer és 420 ezer forint között mozog, több mint 3 év tapasztalattal viszont már 450 ezer és 600 ezer forint közötti összeg érhető el.
  • A csoportvezetők keresete területtől függetlenül a bruttó 550 ezer és 750 ezer forint közötti sávban található.
  • A fölötte levő manager szinteken pedig 800 ezer és 1,3 millió forint érhető el.

Most home office-ban dolgozik a többség


Milyen tudást keresnek a bsc-k? Első helyen az informatika, majd a könyvelés, a vállalatirányítási rendszerek ismerete és a pénzügy következnek. Nyerő terület lehet 2021-ben a cyber security. A soft skillek közül pedig továbbra is az ügyfélközpontúság, a problémamegoldás, a tulajdonosi szemlélet a nyerők.

A világgazdaság globális lassulásával a mozgási irányok is változtak. Egyre több BSC jelzi, hogy funkciókat hoztak Magyarországra Nyugat-Európából és a Távol-Keletről is telepítettek ide egységeket.

A BSC-k alkalmazottainak zöme otthonról dolgozik. Csak a válaszadók 29 százaléka nyilatkozta azt, hogy 80 százalék feletti az irodai kapacitás kihasználtsága.

A központok fejlesztéseinek egyik fókuszában a digitális transzformáció áll. Ám itt a felmérés egy tévhitet is eloszlat. Ennek fő hajtóereje csak kisebb részt a költségcsökkentés (30%), inkább a minőség javítása (32%) és jelentős tényező a szolgáltatás gyorsítása is.

Nyitókép: Arlington Research on Unsplash
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Nyaralás céges autóval: ezek az okmányok mindenképp legyenek nálunk

A vállalatok jelentős részénél magáncélra is használható a céges jármű, így hosszabb belföldi vagy külföldi autózásnál az aktuális utazási... Teljes cikk

Robotokkal dolgoztatnak és hibrid munkavégzésre térnek át a szolgáltató központok

A szolgáltató központok közül kevesen térnek vissza a pandémia előtti hagyományos munkavégzéshez. A másik fő trend, hogy az SSC-k jelentős része... Teljes cikk

Céges autó: biztosítás

A céges autókat flottában üzemeltetni biztosítás szempontjából számos előnnyel jár, sok esetben anyagival is, de adminisztratív szempontból... Teljes cikk