Mérhető-e a coaching és a tanácsadás?
Az, hogy a coaching vagy a tanácsadás, stratégiai szinten is változást indukálnak-e a vállalatban, és hogy ez hosszú távon -- az árbevételben is(!) -- megnyilvánuló eredményeket is produkál-e, nehezen azonosítható. Gyakran, még ha az árbevételi adatok emelkednek is, nem egyértelmű, vajon tényleg a coachingnak vagy a tanácsadásnak köszönhető-e a stratégiai szintű változás.
Mivel a tanácsadás a jelenben zajlik, rövid távon még azt is nagyon nehéz megítélni, hogy vajon jó irányba viszi-e a vállalatot a coach illetve a tanácsadó? A tanácsadás, vállalati teljesítményére gyakorolt hatása többnyire hosszú távon jelenik meg, de még a hosszú távú eredmények közül is nehéz megmondani, hogy vajon mi köszönhető a tanácsadási tevékenységnek, és mi az, ami attól teljesen függetlenül jött létre. Fontos lenne tehát, hogy a coaching és tanácsadási tevékenység hatása azonosítható, eredményei pedig mérhetőek legyenek.
Egy új stratégiakutatási módszer segítségével azonosíthatóvá és számszerűvé válhatnak a vállalati stratégiai tevékenység eredményei. A módszer a vállalat belső működésére vagy külső piaci tevékenységére jellemző adatokból azonosítja a különböző vállalati stratégiákat, azok releváns mutatókra gyakorolt hatása alapján. Egy új működési rendszer bevezetése, egy új termék kifejlesztése, egy marketing kampány, mind azonosítható nyomot hagy a releváns mutatókban. Matematikai módszerekkel ezek a nyomok felderíthetőek, rendezhetőek, és a stratégiák azonosítására használhatók.
A modellben az egzaktul azonosítható stratégiákhoz köthető eredmények egy u.n. stratégiai egyenest alkotnak. Minél hatásosabb az adott stratégia, és minél pontosabban tartják a jó irányt, annál pontosabban illeszkednek a mérési eredmények a stratégiai egyenesre, így az is jól látható, hogy mennyire következetesen tartják be az adott stratégiát. A stratégiai egyenesek számos egyéb információval is szolgálnak. Paramétereikből jó közelítéssel megadható, hogy mikor indult a stratégia, várhatóan meddig képes eredményeket produkálni, láthatóvá válik a stratégia hatásának dinamikai lefutása, és hatásának maximális keretei is jól körvonalazódnak.
A modell már viszonylag kevés kezdeti mérési adatból viszonylag pontosan képes egy előzetes becslést adni a stratégia várható lefutására és hatásaira vonatkozóan. Természetesen nem jövőbelátó jóslatról van szó, csupán egy matematikai modellről, ami feltételezi bizonyos változók stabilitását, és ennek függvényében adja meg előzetes becsléseit. Ha tehát ezek közül bármi megváltozik menet közben, akkor természetesen a becslési modellt ennek megfelelően újra kell paraméterezni. Viszont már az is hatalmas segítség a vezetés és a tanácsadó számára, ha a modell időben figyelmeztet arra, hogy valami megváltozott a kezdeti környezeti feltételek közül.
A módszer a szakmai miértekre és hogyanokra nem ad választ. Az, hogy az esetleges sikertelenség a tanácsadón vagy a szervezeten múlott, azt nem mutatja ki ez az elemzés. Lehet, hogy a tanácsok voltak teljesen használhatatlanok, de az is lehet, hogy a tanácsok jók voltak, csak éppen a szervezet akadályozta meg belülről, hogy sikeres legyen az alkalmazásuk.
Így ez a stratégiaazonosítási módszer a tanácsadóknak is hasznos lehet. A tanácsadási tevékenység jellegéből adódóan, a tanácsadó csak tanácsot tud adni, de az már egy másik kérdés, hogy tanácsát megfogadják-e, és hogy mennyire? Hiába jók a tanácsok, ha a szervezet nem alkalmazza, vagy csak részben teszi meg. A stratégiai egyenesen az is láthatóan megjelenik, ha a tanácsadó távozása után már nem tartották be a javaslatokat, vagy esetleg felszámolták a már bevezetett változtatásokat.
A módszer nem csak a coaching és a tanácsadás eredményességének mérésére alkalmazható. Mivel a módszer az új stratégiák azonosíthatóságára készült, alkalmazási köre széles lehet. Vezetők tevékenységének vállalati hatására, marketing programok sikerességére, új termékek piaci bevezetésének mérésére, vállalati portfoliók mérésére, de még a sportban, az edzők által alkalmazott edzésmódszerek, vagy stratégiai ötletek sikerességének megítélésben is alkalmazható lehet a modell.
Szilágyi Győző
www.strategiakutatas.hu
www.projektiranyitas.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
Egy év alatt 13 százalékkal kevesebb a magyar weboldalakon az álláshirdetés az Állásportál.hu friss statisztikája szerint. Január közepén 29 172... Teljes cikk
Szeptemberről októberre egy munkaerő-kölcsönző cég, a HR Direkt Kft. 70 százalékkal, 1400 fővel növelte alkalmazotti létszámát. Hosszú idő... Teljes cikk
- Ezek a tanácsadó szakma aktuális kihívásai 6 hónapja
- Magyar szakember lett a HOGAN globális vezetője 7 hónapja
- A megtartás kulcsa: a szervezet állapotának folyamatos mérése 8 hónapja
- Aki okos, az jobban teljesít? 8 hónapja
- Iránymutató, agilis HR-vezetőket képez a Corvinus és a Flow Consulting 9 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 9 hónapja
- Menő szakma a menedzsment tanácsadás, de mi kell hozzá? Miért ideális jelölt a "bizonytalan túlteljesítő"? 9 hónapja
- Indul a gondoskodó elbocsátás program az Electroluxnál, 600 embert építenek le 11 hónapja
- Íme, az ország 10 legjobb alapítványi és magániskolája! 12 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 12 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 12 hónapja