Megjelent: 2 éve

Mi lesz veled HR?

Vajon a HR sok helyen még mindig egy klasszikusan működő személyzeti osztály (értsd: adminisztratív végrehajtó egység), vagy inkább az „Ulrich-modell” szerinti stratégiai résztvevője a társaság irányításának? És vajon, aki a HR-t választja jövőjének, az tudja-e, hogy valójában mit választ? Erről elmélkedik Andó Ildikó, független vezetési és humán tanácsadó, üzleti coach a HR Blogon.

A Pénzcentrum oldalán az „Aki válaszol” című rovatban HR vezetőkkel olvashatók interjúk. Ezeknek az interjúknak visszatérő kérdése, hogy vajon az adott vállalatnál a HR egy klasszikusan működő személyzeti osztály (értsd: adminisztratív végrehajtó egység), vagy inkább az „Ulrich-modell” szerinti stratégiai résztvevője a társaság irányításának?

Aki véletlenül még nem hallott volna az Ulrich-modellről, annak javaslom „A HR jövője” című könyvet. Hasznos olvasmány.

Az Ulrich-modell előzményeiről annyit, hogy az „átkosban” (fiatalabbak kedvéért ez a rendszerváltás előtti időszak), a HR-t még személyügynek nevezték, és ezé az osztályé volt az egyik legerősebb pozíció a szocialista nagyvállalati érában. Úgyis mondhatnám, hogy a személyügyi igazgató élet és halál uraként funkcionált, azaz ő maga büntetett vagy jutalmazott, felvett vagy kirúgott. Mindenkiről tudott mindent, és bárkit megszorongathatott, ha az államérdek úgy kívánta.

Aztán az 1990-es évek rendszerváltása elhozta a vállalatok vezetőinek is a szabadságot. Végre megtehették, hogy ők maguk döntsenek a munkatársaik felől, ne pedig egy arra érdemtelen kényúr rángassa saját szájíze szerint a személyzeti szálat. Mindez azonban oda is vezetett, hogy a személyügy elvesztette addigi korlátlan hatalmát, és attól fogva humán erőforrás menedzsment néven (röviden HR) alaposan megnyirbált hatáskörrel, kvázi a vállalatot kiszolgáló szervezetként folytatta a pályafutását.

A HR-nek ebben a lefokozott életszakaszában született meg az Ulrich-modell. Világra jövetele azt is jelzi, hogy a HR szervezetek megítélése a 2000-es évek elején nem csupán idehaza, hanem a nyugati üzleti világban sem volt örömteli. Ugyanis, ha az lett volna, akkor Ulrichnak és társainak nem kellett volna szorgalmaznia, hogy a HR ébredjen fel végre Csipkerózsika álmából, vegyen erőt magán, és szerezzen magának egy széket a vállalati stratégiaalkotók asztalánál.

„A HR jövője” című könyv 2006-ban jelent meg Magyarországon. Hogy azóta elnyerte-e a HR vágyva-vágyott stratégiai partneri pozícióját? Nem állítanám. Persze azt sem, hogy egyáltalán nincsenek nálunk olyan cégek, ahol ütőképes és elismert a humán.

De mit mondhatunk a HR jövőjéről 2018-ban?

Mostanában gyakran találkozom olyan fiatalokkal, akik HR-t tanulnak. A legtöbben lányok, és azért választják ezt a szakmát, mert emberekkel szeretnének foglalkozni. Legalábbis ezt állítják. Ez nagyon szép. Azonban a HR nevében nem véletlenül szerepel a menedzsment szó. A menedzsment pedig üzlet, és nem gondoskodás.

Tudom, hogy manapság népszerű a gondoskodó HR. És ez valóban lényeges tulajdonság. Ahhoz azonban, hogy a humán szervezet a stratégiaalkotók között foglalhasson helyet, más kompetenciák is szükségeltetnek. Mert elengedhetetlen, hogy a HR-es empátiával forduljon a munkatársai felé, de ez nem ad felmentést az alól, hogy ne legyen képes a felső vezetők között kiharcolni a szakmai javaslata elfogadását. Nyilvánvalóan ehhez az is kell, hogy az a javaslat meggyőző legyen. A javaslat pedig akkor lesz meggyőző, ha a HR-es legalább annyira vagy még jobban ért az üzlethez, mint amennyire a pedagógiához vagy a pszichológiához.

S hogy milyenek a HR számára a kilátások?

Folytatás a HR Blogon.
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A CHN a WBECS-ről jelenti: a vezetők, mint coachok, emberközpontú megközelítés

Tony Holmwood előadásában azt mutatja be, hogy a vállalati kultúrákat alakító vezetők viselkedése hogyan alkalmazkodik. A vezetőket a Függőleges... Teljes cikk

"Nem szívesen mondok fel"... az álláskeresők lelki vívódása

Hogyan állj neki lelkileg az álláskeresésnek? Mihez kezdj a lelkiismeretfurdalással? És a munkaadóhoz való lojalitással? Jobangel a szerinte jó... Teljes cikk

Hogyan lehet jogszerűen másodállást vállalni?

Szabadon vállalható másodállás? Megtilthatja a munkáltató, hogy a dolgozó máshol is munkát vállaljon? Szabadon vállalkozhat a munkavállaló? Mire... Teljes cikk