kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Minden, amit tudni akartál a coachingról, de sosem merted megkérdezni

A coach, mint szakma eredetileg a sport világához köthető, a szó magyarul "edző"-t jelent. A coach szakma azonban régóta túlnőtt már a sport világán, népszerűségét jelzi az a rengeteg irányzat és eszköz is, melyet coachként gyakorolhat valaki. Frank Benedek, a Coachok Szakmai Szövetségének elnökségi tagja cikkében az alapokat igyekszik tisztázni, hogy mind a coachinggal foglalkozó szakemberek, mind a coachingot igénylő olvasók eligazodását segítse.

Coaching területek

A coaching világa alapvetően három nagy területre osztható:
1. a vállalatoknak dolgozó corporate coachok
2. a magánemberekkel foglalkozó privát coachok
3. az úgynevezett külső, szakértői coaching melyben egy vállalat megbíz egy külső szakértőt (coach), hogy valamelyik vezetőjét bizonyos vezetői nehézségek megoldásában támogassa.

A célközönség alapján megkülönböztetünk egyéni ülést; közös célú csapattal dolgozva team coachingról, saját céljaikon dolgozó résztvevőknél pedig csoportos coachingról beszélünk.

A vállalati szféránál maradva, aszerint, hogy mi a témája a coachingnak, vannak fejlesztők, team és executive coachok. A vállalkozásfejlesztésen (különösen induló vállalkozásoknál) pedig a business coachok dolgoznak (ilyen lehet például egy marketingszakértő). Magyarországon a business coachok a vállalati középvezetői szintig általános megbízásoknak tesznek eleget, nem pedig fejlesztést célzó feladatokat látnak el.

Munkahelyen belül számos "coacholandó" probléma adódhat. Ezek lehetnek készségfejlesztésre irányulóak (például "Félek nyilvánosság előtt prezentálni") vagy értékrenddel, hiedelmekkel kapcsolatos problémák ("Nem vagyok képes középvezetői pozíciót betölteni/nem léptetnek elő"), esetleg egy közvetett célra irányulnak ("Hatékonyabban szeretnék dolgozni, hogy előbb hazamehessek a családomhoz"). A lényeg ugyanaz: "A munkámmal kapcsolatban vagyok elakadva, amitől én vagy a környezetem szenved, és ezen változtatni szeretnék".

Ha coachingról hallunk, jellemzően egy munkamániás nagyfőnök jut eszünkbe, aki minden idejét az irodában tölti (hol máshol lenne...) és egy elegánsan öltözött coach jár hozzá hetente egyszer, akivel az iroda zárt ajtaja mögött dolgoznak együtt. (Itt érdemes azonban megemlíteni, hogy sokszor jobban működik egy külsős helyszín, ahol a vezető leveheti irodai "maszkját" és önmaga lehet.) Majd a munkatársak egy idő után azt veszik észre, hogy a főnök elkezd "másképpen" közeledni hozzájuk, és érthetetlen módon már-már barátságos hangot üt meg velük. Látszik, hogy próbál az értekezleteken is meghallgatni másokat, míg korábban rendszeresen leordított mindenkit. Nos, például ezt hívják "executive coaching" - eredménynek.

A coaching témakörei lehetnek a vezetői kompetenciák segítése (emberek vezetése, kommunikáció, időbeosztás, az új pozíció elfogadása saját maga számára, stb.); a vezető, mint ember önismeretének fejlesztése; a vezetői munka és magánélet egyensúlyának megteremtése. A vezető tehát nem terápiára jár (ami rosszul venné ki magát), hanem coachingra. A coach feladata a vezetőt, mint embert támogatni - a terápiához képest kevésbé a lélek mélységeiben járkálva, inkább a folyamatokra koncentrálva keresni a megoldást.

Természetesen a cél a vezető saját erőforrásainak és tudásának hasznosításával a vezető, mint ember működésének megértése és elakadásának feloldása. Érdemes ehhez olyan coachot választani partnerként, akinek van elegendő hasonló tapasztalata, hogy ebben hatékonyan támogathassa ügyfelét.

Nemcsak a munkahelyen, hanem a magánéletben is "akadnak" problémák. A barátnőnk, aki képtelen lefogyni, a jóképű srác, akinek évek óta nincs tartós kapcsolata, a családjával állandóan konfliktusban álló felnőtt kisebb testvér, a nagyon jól képzett és mégis hosszabb ideje állás nélküli fiatal lány, a sor szinte bármeddig folytatható. Ilyen problémákkal dolgozik a "life coaching" (élet coaching). Témája lehet bármi, ami személyes: lelki/testi tünetek és betegségek, szorongások, emberi kapcsolatok, stresszkezelés, sikertelen munkahelykeresés, párkapcsolati problémák, családi nehézségek. A "barátnő" vagy "barát" mindennapos papolásával ellentétben egy jó life coach tisztázza az ügyfél célját és a beszélgetések onnantól kezdve a cél elérése érdekében történnek. A cél tudatos megfogalmazása segít később észrevenni, hogy ebből mennyit sikerült elérniük. A jó life coach specialitása, hogy megfelelő kérdésekkel elég hamar azonosítani tudja, hogy egyrészt valóban az-e a probléma, amit az ügyfél állít (vagy esetleg van valami ki nem mondott a háttérben, amivel előtte kell foglalkozni), másrészt az azonosított problémában milyen folyamaton keresztül kell vinni az ügyfelet ahhoz, hogy megszűnjön a probléma és az ügyfél továbbléphessen életében.

A privát coachingnak vannak további területei. Az egészséggel kapcsolatos területet egyelőre kevesen űzik Magyarországon, de ez áll talán legközelebb az eredeti, sportvilágból kölcsönzött coaching fogalomhoz. Érdemes még említést tenni a pénzügyi coachingról is, ami pedig talán a leghúsbavágóbb terület, ahol a mindennapi ember elakadhat. Szintén sokakat érintő terület a kommunikációval foglalkozó coaching, lévén sok embernek nehézséget okoz a megfelelő közegben a megfelelő hang használata (akár család, akár munkahely, akár üzleti élet). További és egyre népszerűbb coachingtéma a karrier coaching, amely szinte minden felnőtt ember életében mindig aktuális, mert sajnos kevesen érzik azt, hogy igazán inspiráló lenne mindennapi munkájuk, és boldogságuk ne lenne tovább fokozható egy előrelépéssel, egy kilépéssel vagy egy új munkahely megtalálásával.

Coaching eszközök

Egy felkészült coach eszköztárában számtalan eszköz lapul: gyakorlatok, melyek segítenek ráébreszteni az ügyfelet saját problémája éles meglátására. A gyakorlatokra szinte bárki rálelhet a hatalmas irodalomban, ami a coachingról létezik, de könyvből és élő gyakorlat nélkül coacholni olyan, mint amikor síelni próbálunk egy YouTube klip megtekintése után: nem fog menni. Ezért érdemes pár száz órányi tréningen részt venni, ha coacholni szeretnénk (egy alapképzés 100-130 óránál kezdődik).

Módszertanilag számos irányzat van, amely szimpatikus lehet mind a coach, mind a coachee (ügyfél) számára. Nem lenne igazságos egyetlen linket kiemelni bármelyikhez, mert sokan gyakorolják mindegyiket - és érdemes körülnézni, hogy nekünk melyik (és azon belül ki) a legszimpatikusabb.

  • Neurolingvisztikus Programozás (NLP)
  • Gordon training (kommunikációs és asszertivitást elősegítő tréning és coaching)
  • Tranzakcióanalízis (TA) alapú coaching
  • Gestalt irányzat (aminek része lehet pl. egy rendszerállítás)
  • Team coaching - ez ugyan kevésbé egy "módszertani irányzat", mint inkább szervezési változat, de fontos lehet a vállalati életben
  • Szupervízió alapú coaching

    A coaching szakma szabályozása

    Az USA és Nyugat-Európa után Magyarországon is rohamos tempóban terjed a coaching szolgáltatások népszerűsége. A kereslet növekedésével párhuzamosan a magas szakmai színvonal biztosítása is komoly kihívást jelent. Ennek érdekében fogott össze a hat jelentős hazai coach szervezet (CoachOK Szakmai Szövetség Egyesület, Európai Coaching Szövetség Egyesület, Magyar Coach Egyesület, Nemzetközi Coach Szövetség (ICF) Magyar Tagozata, Megoldásközpontú (Solution Focus) Megközelítéssel Dolgozó Coachok, Fejlesztők és Szervezetek Egyesülete, Üzleti Coach Közhasznú Egyesület) megalkotva a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségét (MCSZ).

    A vállalati és személyes versenyképesség növelésében való rendkívüli hatékonysága miatt a gazdasági válság évei különösen felfokozták az igényt a coaching iránt hazánkban is. A szakma magas színvonalának biztosítása azonban komoly feladatot és felelősséget jelent. A megrendelői oldalon, a vállalatokban is sok a kérdőjel, hogy pontosan milyen végzettséggel, milyen szakmai háttérrel, milyen minőségbiztosítási sztenderdek alapján tekinthető egy szakember professzionálisan megbízható és az etikai normáknak is megfelelő coachnak. Az MCSZ-t alkotó, szakmai képesítéssel rendelkező magyarországi coachok nagy többségét képviselő hat coach szervezet közös céljának tekinti a hazai coaching szakma minőségbiztosítását.

    Coaching a gyakorlatban

    A fenti szervezetek mindegyike rendelkezik coach adatbázissal, ezért érdemes hozzájuk fordulni, ha coachot keresünk. Egy eredményes coaching folyamat átlagosan 5 és 10 alkalom közötti zajlik le, mert ennyi alkalom ad elegendő időt arra, hogy egy problémán érdemben változtatni tudjunk saját életünkben.

    Frank Benedek
    business- és karrier coach, online marketing tanácsadó
    a Coachok Szakmai Szövetségének elnökségi tagja és marketing csoportvezetője


    A szerző további cikkeit blogbejegyzésekként itt olvashatja: Bencocoaching HR Blog
    • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

    Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

    Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk