Mura - Muri - Muda: veszteségkezelési megoldások
A Toyota Termelési rendszere a veszteségeket három csoportba sorolja. Cikkünkben ezeket foglaljuk össze.
Érdekes módon a gyártó vállalatok döntő többsége BO területeken nem használja a veszteségkezelési megoldásait. Pedig rengeteg lehetőséget találhat, aki bevonja a háttérterületeken dolgozókat és nem csak két mérnök foglalkozik folyamatok elemzésével, racionalizálásával.
A havi zárás alapjaiban határozza meg ezeknek a kevésbé látványos munkát végző, de nélkülözhetetlen szervezeti egységeknek a működését.
Épp a kritikus időpontok, amikor a vezető igazán hitelesen kérdezheti meg:
- Kinek van kaizen* ötlete arra, hogyan tudunk egyszerűsíteni, hogy tartani tudjuk a határidőt?
Segítséget jelenthet, ha az adatbekérés minőségén és pontosságán változtatunk. A legnagyobb stressz faktor a más területek adataira, számláikra, vezetők aláírásaira, programok lefutására történő várakozás.
A holtidő kitöltése és az előre dolgozás sok esetben csak megszokások megváltoztatásán múlik. Az adatszolgáltatás gyakran olyan nagy mennyiségű információt tartalmaz, hogy túl bonyolult és nehezen értelmezhető az elkészített jelentésből a vállalatunk aktuális helyzetének értékelése. Igyekezzünk egy oldalban megfogalmazni a mutatószámok és statisztikák hatását. Kerüljük a feleslegesen bonyolult megoldásokat.
A MURI a túlterhelésből fakadó veszteségfajtákat jelenti. Kevés HR Osztály használ teszteket és még kevesebben ellenőrzik a nyelvtudás meglétét és az informatikai felkészültséget a kiválasztás során. Sajnos a felvételi hibák mellett gyakori az oktatások elmaradása miatti lassúság és kompetencia hiány. Az olcsóbb munkaerő és a nem megfelelő létszám, a régi munkatársakat is álláskeresésre készteti. A túlfoglalkoztatás talán még rosszabb, mintha kevés ember áll rendelkezésre. Amikor a munkatárs nem érti pontosan a feladatot, rengeteg erőt, energiát és motivációt veszt. Jellemzően nem mer kérdezni, fél elmondani, hogy nem érti, nincs eszköze, nem tudja elvégezni az adott munkát. A környezetét is rombolja és zavarja. Előfordul, hogy a vezető menet közben változtat a kérésen és a munkatárs kezdheti elölről. Nem ritkán a betegség és a kieső emberek okoznak nehezen kezelhető napokat.
A vezető operativitásának megőrzésével, személyes figyelmével, jelenlétével a területén, be tud segíteni ilyen esetekben a csoportjának. Társterületektől áthívott munkatárs, vagy kismama is áthidalhat nehéz pillanatokat. Egyre inkább a rugalmas munkaidő és a home-office alkalmazások tudják megadni a gyors reagálást és a szükséges és támogató rugalmasságot.
A MUDA = Alapvető veszteségek, melyek irányulhatnak:
1.Túltermelésre
2.Információ termék, vagy anyag felesleges mozgatására
3.Felesleges készletre
4.Felesleges Mozgásra
5.Hibákra, selejtre
6.Várakozásra
7.Túl bonyolított folyamatok egyszerűsítésérre
*Kaizen: Olyan pici, apró változtatás a saját munkámban, ami veszteség, egyenetlen, hullámzó terhelés felszámolását segíti. Nem jár informatikai beruházással, de ennek ellenére, költséget takarít meg, és/vagy gyorsabban, egyszerűbben dolgozunk a változásnak köszönhetően. Legfőbb ismérve, hogy vevői elégedettséget növel. (külső és belső vevő egyaránt lehet)
Alapvető minőségi kritériuma, hogy a p (PLAN) d (DO) c (CHECK) a (ACT) ciklus alkalmazásával jussunk el a probléma valós gyökeréig és ne csak a felszínt kezelve, egy gyors látszólag logikus lépést kezdjünk el alkalmazni mindenfajta, egyeztetés, mérés és szabványosítás nélkül.
Kiindulási pontja lehet:
- Folyamat személyes megfigyelése
- Vevői reklamáció
- Az üzleti, gazdasági, jogszabályi környezet gyors, és/vagy nem várt változása
- A létszám megváltozása a területen
- Munkakörváltozás, friss szem effektus és bizonyítási vágy, tettre készség
- Lustaság, mint hajtóerő, az egyszerűsítés józan keresése, időnyerés arra, amivel szívesen és örömmel foglalkozunk
- Irodai, vagy informatikai 5S
www.lean-hr.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Ki az az interim menedzser és mit csinál? 6 éve
- Az új technológiai beruházás a céges kultúra fejlesztésével együtt lehet sikeres 6 éve
- Felmérés készült Magyarország lean tudásáról 6 éve
- Három módszer, amit érdemes lehet alkalmazni minden munkahelyen 6 éve
- XII. LEAN FÓRUM KONFERENCIA - IPAR 4.0. ÉS A LEAN - ÁPRILIS 10-11 6 éve
- Lean megoldások a kkv szektor számára 6 éve
- Százezernyi munkahely és gyárbezárások múlnak a „kemény” Brexiten 7 éve
- Módosítanak a cégek a stratégiájukon a minimálbér emelése miatt 7 éve
- XI. Lean Fórum - Konferencia, Április 26-27. Ipar 4.0 - Folyamatfejlesztés - Vezetés 7 éve
- Bevezetés a lean menedzsmentbe - a lean stratégiai alapjai 8 éve
- A munkaerőhiány megoldása lean szemléletű hatékonyságfejlesztéssel 8 éve