Megjelent: 2 éve

Ne fájjon a munka! Az egészséges irodai környezet hatása a munkavégzésre

Napjainkban jelentős probléma a cégek számára a folyamatos fluktuáció, illetve az a kérdés, hogy hogyan tudják növelni a munkavállalók lojalitását, úgy, hogy az a vállalat számára se jelentsen óriási költségeket. A táppénzes hiányzások szintén gondot okoznak, ráadásul ezek gyakran munkavégzéssel összefüggő betegségekből fakadnak. A munkahelyi jólléti programok segítségével, illetve az egészséges munkakörnyezet kialakításával nem csak a hatékonyság, hanem a lojalitás is növelhető.

A munkáltatóknak az egyik legnagyobb kihívást a kiváló munkavállaló megtalálása jelenti, azonban manapság azt tapasztalhatjuk, hogy a megtartásuk sem egyszerű feladat, ugyanis a fluktuáció egyre gyűrűzik és egyre nagyobb gondot okoz. Mindemellett a táppénzes hiányzások száma is megnőtt az elmúlt időszakban, melyeknek 25-27%-át- a KSH adatai szerint - csont-izomrendszeri vagy kötőszövetet érintő betegségek okozzák. Ezek a betegségek az esetek több mint felében hátfájdalomból vagy porckorong-rendellenességből adódtak.

Mindkét probléma komoly költséget jelenhet a munkáltatónak. A munkaerő vándorlással folyamatosan növekednek a HR költségek: toborzás, kiválasztás, betanítás, de nincs ez másképp a táppénzes hiányzások esetében sem. Egy európai kutatás szerint a vállalatok évente akár euró milliárdokat is veszíthetnek azzal, ha a dolgozó hetekre kiesik a munkából. (Forrás: Dynamic Market Research a Fellowes megbízásából) A munkahelyi hiányzás nem csak a munkáltató számára anyagi megterhelés: a munkavállalónak fizetéskiesést, gyógyszerek és kezelések költségeit jelentheti.

A jó hír az, hogy ezek a problémák egyszerű és költséghatékony módszerekkel csökkenthetők, megelőzhetők.

A munkahelyi jóllét divatos kifejezés, akár úgy tűnhet, hogy csak az új hullámos, Z generációs vállalatok számára elérhető és fontos. Azonban minden munkáltatónak célszerű befektetésként gondolnia az egészséges munkahelyre: ami növelheti dolgozóik megbecsültség érzését, ráadásul az ergonomikus munkaállomások hatékonyan csökkenthetik a mozgásszervi megbetegedések kialakulásának kockázatát, illetve az ezek miatti táppénzes hiányzások számát is.

Ahhoz, hogy egy munkahely ergonomikus legyen, nem kell a meglévő irodai bútorokat lecserélni. Érdemes kiegészítő termékeket használni, ezek is megoldhatják a problémát, méghozzá költséghatékonyan.

Az eszközök kiválasztásánál célszerű figyelembe venni az úgynevezett 4 zóna koncepciót, mely 4 kulcsfontosságú terület problémájára hívja fel a figyelmet és nyújt megoldást:

Az 1. zóna a hátfájás megelőzését veszi célba. Ezt leggyakrabban a nem megfelelő testtartás váltja ki. Ha görnyedten ülünk, a lábainkat keresztbe tesszük vagy magunk alá húzzuk, előbb-utóbb fájni fog a hátunk. Ez könnyen orvosolható egy háttámasz és egy lábtámasz használatával.

A 2. zóna a csuklófájdalom megszüntetésére összpontosít. A billentyűzet és az egér használata közben csuklótámasszal és csuklótámaszos egéralátéttel enyhíthetjük a kézre nehezedő nyomást.

A 3. zóna a nyaki fájdalmak csillapításával kapcsolatos. Monitor vagy laptop állvány használatával ergonómiailag megfelelő magasságba emelhetjük a képernyőt. Lényeges, hogy az ajánlott 50-85 cm szem-monitor távolságot is betartsuk.

A 4. zóna az aktív munkavégzésről szól. Egy európai munkavállaló átlagosan 7-7,5 órát tölt üléssel egy nap, ami akkor is megterhelést jelent a test számára, ha mindezt ergonomikus körülmények között teszi. Éppen ezért az új irányvonal szerint érdemes az ülő munkavégzést legalább óránként 20 percre állóra cserélni. Ebben segíthet egy ülő/álló munkaállomás vagy egy állítható magasságú asztal, amelyekkel könnyedén váltogathatjuk munkavégzés közben a két pozíciót.

Mindezek mellett az alábbiak is további segítséget nyújthatnak:

  • Engedjünk minél több természetes fényt az irodába. A rossz megvilágítás szembetegséget és fejfájást okozhat, míg a nagyon homályos megvilágítás álmosító lehet.
  • Megfelelő hőmérséklet. A huzat, hideg levegő nagyon kényelmetlen, míg a túl meleg iroda szintén álmosságot, hatékonyság csökkenést okozhat.
  • Legyen minél kevesebb felesleges berendezés az irodában, szabaduljunk meg olyan asztaloktól, székektől, polcoktól amelyeket nem használunk! A rendetlen iroda, amely tele van felesleges eszközökkel, növelheti a szorongás szintjét, csökkentheti a produktivitást. Tartsuk a munkahelyet rendezetten, szervezetten!
  • Figyeljünk arra, hogy vannak-e olyan külső zajforrások, amelyek zavarhatják egy-egy munka elvégzését. Győződjünk meg róla, hogy munkavállalóink olyan csendben és nyugalomban dolgoznak, ahogyan szeretnének. Hozzunk létre egy olyan kis helyiséget az irodában, ahol ezeket biztosítani tudjuk.
  • Ellenőrizzük a levegő minőségét. A közösségi helyek, mint például az irodák kiemelten kedveznek a baktériumok, vírusok, por és allergének, erős vegyszerek, illetve a kellemetlen szagok elterjedésének. A reggeli, rövid szellőztetés fontossága az irodai környezetben is elengedhetetlen, a nap hátralévő részében pedig akár egy légtisztító berendezés használatával tarthatjuk tisztán a levegőt, és ültethetünk növényeket is.

Mindez azt igazolja, hogy az egészséges munkahelyi környezet létrehozása nem lehetetlen feladat és nem kell, hogy költséges legyen!

Tartsuk szem előtt, hogy a megelőzés mindig könnyebb, mint a gyógyítás!

Csala Kitti
márkamenedzser
Fellowes Hungary Kft.

  • 2021.05.12SAP Human Experience Summit Miért fontos, hogy a vállalatok a munkavállalókat helyezzék tevékenységük középpontjába? Hogyan növelhető a kollégák hatékonysága és elkötelezettsége egy világméretű járvány idején? Ezekre a kérdésekre is választ ad az SAP Human Experience Summit. A közép-kelet-európai régió HR-eseinek szóló rendezvény interaktív virtuális élményt kínál független és SAP szakértők előadásaival, valamint vállalatok vezetőinek kerekasztal-beszélgetéseivel. A konferencia ingyenes, csupán regisztálni kell. Csatlakozik? Részletek Jegyek
  • 2021.05.13 Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban Olyan vezetőknek és (kulcs) munkatársaknak, (HR) controllereknek, HR-eseknek, pénzügyi szakembereknek ajánljuk a képzést, akik a HR munka hatékonyságát, eredményét mérni, számolni, és ezt begyakorolni szeretnék. Ajánljuk továbbá mindazoknak, akik a munkaerő elemzésének, értékelésének vállalati standardizálását, és mérésének elvét és gyakorlatát megismerni szeretnék. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A fővárosi önkormányzat cégei is szabadnapot adnak a beoltott dolgozóknak

Szabadnapot kapnak a fővárosi cégeknél azok, akik felvették az oltást - jelentette be Karácsony Gergely főpolgármester a Facebookon. Teljes cikk

Fejenként 300 ezer forintot költenénk idén belföldi nyaralásra

Az elmúlt hetek korlátozások enyhítéséről és az oltási számok markáns növekedéséről szóló híreinek hatására a lakosság harmada újra... Teljes cikk

Április 22-én ingyen utazhatnak a gépkocsi-tulajdonosok a BKK járatain

Április 22-én csütörtökön, a Föld napján ingyenesen utazhatnak a gépjármű-tulajdonosok a fővárosban a Budapesti Közlekedési Központ (BKK)... Teljes cikk