kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Négyből három európai pilóta elaludt az elmúlt egy hónapban vezetés közben

A pilóták kimerültek. Egy friss felmérés adatai szerint 4 európai pilóta közül 3 elaludt az elmúlt egy hónapban legalább egyszer, miközben repülőgépet vezetett.

pilóta európai felmérés alvás-

Egy európai pilóták körében végzett felmérés szerint a válaszadók mintegy 75%-a az elmúlt hetekben mikroalváson kapta magát.

Szerintük a légitársaságok nem kezelik megfelelően a fáradtság kockázatát.

A Baines Simmons repülésbiztonsági tanácsadó cég által az Európai Pilóták Szövetség számára készített júliusi felmérése szerint a válaszadók mintegy 75%-a mondta, hogy a megelőző négy hétben legalább egyszer mikroalváson kapta magát, miközben repülőgépet vezetett.

A válaszadók negyede mondta azt, hogy a felmérés kitöltését megelőző négy hétben öt vagy több mikroalvása volt. Ezeket rövid, nem ellenőrzött alvási időszakokként határozták meg, amelyek nyitott vagy csukott szemmel történtek.

A jelentés rávilágít a pilóták fáradtságának szintjével kapcsolatos aggodalmakra, és arra hívja fel a figyelmet, hogy a légitársaságoknak többet kellene tenniük ennek kezelése érdekében. Például megkönnyíteni annak jelentését, ha fáradtak, megváltoztatni a menetrendet, hogy több pihenőidő álljon rendelkezésre a feladatok között, és javítani a szállodai elhelyezést, ha a személyzet nem tud jól aludni.

A felmérésben részt vevő közel 7000 válaszadó kevesebb mint negyede mondta azt, hogy a fáradtság kockázatát nagyon vagy többnyire jól kezelik annál a légitársaságnál, ahol dolgoznak. Közel egyharmaduk szerint nem kezelik megfelelően - ezt leginkább az Egyesült Királyságban és Írországban működő légitársaságok pilótái állították.

“Ezek aggasztó jelek és egyértelműen arra mutatnak, hogy a fáradtsággal kapcsolatos biztonsági kockázatokat számos európai légitársaságnál nem kezelik megfelelően” - mondta Otjan de Bruijn, az ECA elnöke nyilatkozatában.

Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége egy júniusi biztonsági tájékoztatóban figyelmeztetett a fáradtsággal kapcsolatos aggályokra, amelyben megjegyezte, hogy a szektort sújtó általános munkaerőhiány a személyzet tagjainak fáradtságához vezethet, ami potenciálisan biztonsági kockázat.

Az ECA felmérésében részt vevők 82%-a mondta azt, hogy tudja, hogyan kell a fáradtságról szóló jelzést benyújtani a légitársaságánál, de csak 44,1% állította, hogy a rendszer könnyen hozzáférhető, és alig több mint egynegyedük szerint gyors és egyszerű a kitöltése. A válaszadók mindössze 10%-a mondta azt, hogy a fáradtságról szóló jelentések a biztonság javítását célzó működési változtatásokhoz vezettek munkaadójuknál. 

A felmérés hatalmas különbségeket mutatott ki a fáradtságról szóló jelentésekhez való hozzáállásában a légitársaságok székhelye szerinti országok között, a legrosszabbul az ír és a máltai légitársaságok teljesítettek.

Márpedig hatékony jelentési rendszer nélkül erősen korlátozott annak esélye, hogy a fáradtság kockázatát enyhítő intézkedések történjenek.

Fotó: unsplash.com

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Még vizsgálják a Bakonyi Erőműben történt baleset körülményeit

Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk

8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik

A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk

Súlyos üzemi baleset történt az ajkai erőműben

Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk