Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 hónapja

Nyelvi coaching? Az meg mi?

A nyelvoktatás éppen divatos alternatívája? A hagyományos nyelvtanulással kudarcot vallott nyelvtanulók mentőöve? Sokakban merülhetnek fel ezek a kérdések, jogosan. Fontos leszögezni: a nyelvi coaching nem helyettesíti a nyelvtanulási folyamatot, hanem kiegészíti, erősíti, kíséri azt. Beszámoló a 2018. márciusában megrendezett Nyelvi coaching ma - aktuális körkép című szakmai eseményről.

„Azért ülünk ma itt, hogy fel se merüljön, hogy egy nyelvtanuló azt érezze, el van már könyvelve: nekem ez úgysem megy, ehhez én nem értek...” Az esemény egyik előadója, Koncsag Réka éppen arra mutat rá, ami a nyelvi coaching létjogosultságát adja: miben tudja ez a módszer legfőképpen segíteni a nyelvtanulási folymatot. Sok tanuló küzd ugyanis azzal, hogy nem tud kitörni az örökös újrakezdő szerepéből, elveszítette a motivációját, esetleg folyamatosan időzavarban van, kevés az önbizalma, félénk, gátlásos, reményvesztett. A nyelvi coaching többek között ezekre a problémákra nyújt valódi megoldást.

A ma Magyarországon dolgozó nyelvi coachok színe-java azzal a céllal vett részt a Nyelvi coaching ma - aktuális körkép című szakmai fórumon, hogy népszerűsítsék a nyelvi coachingot, és erősítsék annak jelenlétét a nyelvi szolgáltatások piacán. Hogy mennyire (nem) ismert a nyelvi coaching a tréningpiacon és a nyelvtanulók körében, illetve milyen ellenállásba ütközik gyakran a nyelvtanárok részéről - erre hívta fel a figyelmet Buzásné Mokos Boglárka ACC is az esemény bevezető előadásában.

A nyelvi coachingról dióhéjban:
A nyelvi coaching egy izgalmas, bizalmon és partneri viszonyon alapuló folyamat. Működik minden korosztállyal, de elsősorban 10+-os, önmagát már jól ismerő, reflektálni tudó nyelvtanulókkal hatékony igazán. Fontos együttgondolkodás, értékteremtés történik a coaching folyamat során, hiszen a kimenet nem egy konkrét igeidő elsajátítása, hanem az, hogy a nyelvtanuló ráébred, mennyi lehetőséggel élhet például egy-egy idegen nyelvű munkahelyi helyzetben, és hogyan tud ezeknél a kihívásoknál a leghatékonyabban helyt állni.


Azonban mivel foglalkozik pontosan egy nyelvi coach? Miben közös, illetve miben tér el a munkája egy nyelvtanárétól vagy trénerétől? - vette át a szót Kovács Gabriella ACC. Meglátása szerint szinte minden nyelvtanárban ott lakozik a coach is, kérdés, hogy mennyire tudatosan van jelen, illetve mennyire képes nyitni az újdonságok felé, és elszakadni a hagyományos tanárszereptől a nagyobb hatékonyság érdekében.

A nyelvi coaching egyik nyilvánvaló eltérése a hagyományos nyelvoktatástól az, hogy itt nincs kötött tematika, sem fix anyagok. Egy nyelvi coach kreatív, személyre szabott eszköztárral dolgozik az együtttanulási folyamat során. Hogy pontosan milyennel - ezt a kérdéskört járta körbe Kovács Beáta nyelvi coach. Példaként a helyes tanulástechnikát, időgazdálkodást, SMART célkitűzést, korlátozó hiedelmeink feloldását mutatta be, de szó esett a képek, szókártyák, feladatlapok coaching eszközzé válásáról is, hogy ezzel is rávilágítson egy fontos dologra: van élet a tankönyvekre épülő egyéni vagy csoportos nyelvtanuláson túl is.

Természetesen a nyelvi coaching sem korlátozódik kizárólag egyéni folyamatokra, hanem megvalósulhat team vagy csoportos coaching formájában is. De mi a team coaching hozzáadott értéke, ami ezt a prémium szolgáltatást megkülönbözteti a hagyományos, csoportos nyelvtanfolyamoktól? A passzív tananyagbefogadás helyett készség- és a munkahelyi kompetenciák fejlesztésén van a hangsúly, amit közösségi élményként élnek meg a coacheek - foglalta össze Csender Anikó nyelvi coach. Mindeközben a coacheek olyan „járulékos” képességei is fejlődnek, mint a kooperáció, problémamegoldás és konstruktív visszajelzés adása egymás számára.

Alapvetően is fontos meghatározni, hogy mi az a többlet, amivel egy nyelvi coach rendelkezik. Vagy csak egy új címkét aggatunk egy régi bőröndre? Milyen jellemző problémákat, elakadásokat támogathat a nyelvi coaching?

Az esemény utolsó részében a résztvevők a nyelvi coaching körüli, gyakran felmerülő kérdésekre keresték a lehetséges válaszokat Bilski Veronika World Café vezetői támogatásával. A nyelvi coaching alkalmas lehet az önismeret, a személyiség fejlesztésére, új szemléletmód kialakítására magánéletbeli és szakmai területeken, illetve az önálló tanulás készségének fejlesztésére is. A résztvevők egyöntetűen időszerűnek és fontosnak tartják a nyelvi coaching mint szakma elfogadtatását a nyelvtanári és coach közösségben egyaránt. Ezért szorgalmazzák a jelenlétet a köztudatban, és a szakma képviseletét.

A nyelvtanulók számára a nyelvi coaching tehát valóban jelenthet egy új, értékes alternatívát, egy szemléletet, amivel közelebb kerülhetnek céljaikhoz. A nyelvi coaching iránt érdeklődő szakmabeliek számára is sok lehetőség van már a piacon: létezik akkreditált nyelvi coach képzés, illetve a nyelvtanároknak alapozó és haladó nyelvi coaching szemléletű tréningek is elérhetőek. Szerencsére egyre több tanár és tréner érdeklődik a képzések iránt, és ezzel együtt egyre nagyobb szükség van a további együttműködésre, fejlődésre, workshopok megrendezésére. Izgalmas, átmeneti, egyértelműen keresésfókuszú időszak az idei év a nyelvi coachok szakmai közösségének. Ez az esemény megadta a pozitív alaphangot, és bizakodó légkört teremtett az erre fogékony nyelvi szolgáltatók és tréning cégek körében. A cél, hogy a jövőben a nyelvi coaching értékét mind a vállalati, mind a lakossági ügyfélkör felismerje és keresse.

Kovács Gabriella ACC és Csender Anikó nyelvi coachok

Follow hrportal_hu on Twitter

Nemcsak vezetői eszköztár: A megértés javításának eszköze - az önreflexió

Saját viselkedésünkre, kapcsolatainkra és a világra adott reakcióink jobb megértése javíthat a működésünkön, a kapcsolataink minőségén, a környezet eseményeire adott válaszainkon. Mindez végső soron javulást jelent a teljesítményünkben, jobblétet az életünkben. Vezetőként, fejlesztőként, coachként, emberként mindannyian ezt szeretnénk, ugye?tovább..

További cikkek
Komoly bírság jöhet adatszolgáltatás elmulasztásáért

A következő hetekben egyre több, belső képzést is folytató cég kap a hatóságtól olyan tartalmú határozatot, amelyben tudatják velük, hogy a... Teljes cikk

Az oktatás helyzete miatt lemond a Farkasréti Áltános Iskola igazgatója

A működésképtelenségre hivatkozva és a problémás iskolai állapotok miatt lemond a Farkasréti Általános Iskola igazgatója. Szerinte a rendszer a... Teljes cikk

Most egy IX. kerületi gimnáziumban mondott fel 15 tanár

Egy újabb botrányos igazgatóválasztás miatt áll a bál, ezúttal a IX. kerületi Weöres Sándor Általános Iskola és Gimnáziumban. Teljes cikk

A parlamentekben is éri zaklatás a nőket

A női politikusok és parlamenti dolgozók fele állítja, hogy érte már zaklatás vagy fenyegették meg nemi erőszakkal. Mindezt úgy, hogy közben a... Teljes cikk

Nemcsak vezetői eszköztár: A megértés javításának eszköze - az önreflexió

Saját viselkedésünkre, kapcsolatainkra és a világra adott reakcióink jobb megértése javíthat a működésünkön, a kapcsolataink minőségén, a... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár