A HR-t átformáló tendenciák
Az előrejelzések szerint komoly veszélyben vannak az általában középfokú végzettséget igénylő, rutinjellegű munkakörök (pl. a telemarketinggel, a könyveléssel, szállítmányozással foglalkozók). Átmenetileg, sokkal jobb a helyzet a felsővezetők, az egészségügyi szakemberek, pszichiáterek, a jogászok, a színészek, a tudományos hátteret igénylő tevékenységek esetében. (Bár jól mutatja a gyors fejlődést, hogy az IBM Watson rendszere pontosabb jogi tanácsokat ad, mint egy kezdő jogász. Hasonló módon, az intelligens rendszerek -IBM, Stanford - több betegség esetében (bőrgyógyászat, tüdőrák) pontosabb diagnózissal szolgálnak, mint az orvosok.)
A több mint 100 éves HR-tevékenységet átformáló világméretű általános tendenciák:
• Globalizáció (pl. mobilitás, egyesülő piacok, multikulturalitás)
• Demográfia (pl. korosodás, nagyon különböző generációk dolgoznak együtt)
• Közösségi média (pl. digitális nomádok)
• Technológiai fejlődés (pl. biotechnológia, robotok)
• Értékrend-változások (pl. szabadidő, karrierváltások, munkahelyi fejlődési lehetőségek, munkahelyi-jóllét)
A HR, HRM, HCM tevékenységet közvetlenül érintő, a jövőre vonatkozó változások:
• az adminisztrációs feladatok teljes gépesítése
• a döntéstámogató intelligens felhőalapú integrált rendszerek elterjedése, a mobil platformok, a HR-App.-ok számának növekedése
• a HR szervezetek sokkal inkább fókuszálnak az üzleti szempontokra és arra, hogy növeljék szolgáltatásaik hozzáadott értékét
• az interperszonális képességek és a pszichológiai rugalmasság szerepének erősödése
• a folyamatos tanulás lehetősége/igénye
• előtérbe kerül a cégen belüli együttműködés, a versenyzés helyett
elterjednek az olyan megoldások, ahol a munkatársak (AI- támogatással) „önkiszolgáló” módon önállóan kereshetnek - személyre szabott - választ a problémáikra (pl. cégen belüli karrierváltások támogatása)
• emberek és intelligens robotok együtt tevékenykednek
• a HR szerepe erősödik a hatékonyság javításában és az innováció serkentésében
A HR-es munkatársaknak, amellett, hogy tevékenységük jelentős részét átveszik a gépek, új, teljesen más jellegű feladatokra kell felkészülniük. A kreativitást igénylő tevékenységek többsége valószínűleg megmarad. Ilyen például a tehetségmenedzsment, ahol, tömören fogalmazva, az agyak összekapcsolása lesz a legfontosabb feladat, az agyak adminisztrálása helyett.
Gondolatébresztőnek még néhány olyan téma, ahol jelentős szerepe lehet a HR-nek:
• kooperatív robotokkal (ember és gép dolgozik együtt) kapcsolatos kérdések: az ember alapvetően társadalmi lény, szüksége van a munkahelyen is barátokra, beszélgetésekre, informális találkozásokra (pl. közös kávézás, iszogatás). Munkánk során érzelmi kapcsolatok is kialakulnak: kérdés a robotok milyen mértékben tudják ezeket a funkciókat átvenni (az intelligens robotok már most is sok mindent tudnak: arcfelismerés, a hangulat érzékelése, érdeklődés stb.)
• hogyan viseljük majd el, ha egy robot lesz a főnökünk? Vagy milyen módon kezeljük azt a helyzetet, ha nem tudjuk eldönteni gép vagy ember a munkatársunk?
• nehéz lesz elválasztani az emberek és gépek által végzett tevékenységeket, mivel a folyamatok átfedik egymást - hogyan oldható meg ilyen feltételek között például a dolgozók teljesítményértékelése?
• hogyan viselik majd a munkatársak az állandó kontrollt, értékelést (AI: az igazi Nagy Testvér), a teljesítménykényszert és azt, hogy egy-egy feladat esetén akár a robotokkal is versenyezniük kell?
• egy automatizált kiválasztásnál, felvételi beszélgetésnél mi alapján dönt egy AI-HR-robot a jelölt felvételéről? Helyettesíthető-e teljesen az ember ebben a folyamatban? Milyen tényezőket mérlegel a mesterséges intelligencia? (Például végzettség, tapasztalat, személyiség, motiváció, fejlődőképesség, intelligencia, kreativitás, korábbi betegségek, esetleg a genetikai teszt eredménye…?) És kizárólag csak gazdasági, hatékonysági szempontokat mérlegel? És mi van akkor, ha gép és ember között kell választania? Gondoljunk bele, milyen hátrányai vannak egy embernek egy intelligenciával rendelkező robottal szemben… (Az ember elfárad, beteg lehet, időnként kiszámíthatatlan, késik, összeférhetetlen, fizetésemelést kér, kritizál, döntési torzításai vannak: pl. szubjektív stb.) És egyáltalán: tudni fogjuk-e, hogy mi alapján születik a gép döntése?
A fejlődéssel, a robotizációval összefüggésben társadalmi szinten is megjelenhetnek olyan témák, mint például az embereknek munka nélkül biztosítandó jövedelem, vagy a robotadó kérdése.
Ma még nem tudni, hogy az eltérő forgatókönyvek közül végül is mi valósul majd meg. Az azonban biztosan segíti a felkészülést, ha gondolkodunk ezekről a kérdésekről. És ne feledjük: a következő 15-20 évben nemcsak a környezetünk, hanem mi emberek is nagyon sokat fogunk változni.
Fotó: www.prweb.com
Csuport László - az Inspiráló Coaching vezető tanácsadója
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Robotok a láthatáron. Mikor lesz a HR-vezető feje a felhőben?
2. oldal - A HR-t átformáló tendenciák