Szolgáltató központoknak képeznek munkaerőt
A hazai szolgáltató központokat nem érinti a válság, épp ellenkezőleg, a külföldi nagyvállalatok most még nagyobb kedvvel telepítik támogató szolgáltatásaikat az alacsonyabb bérszínvonalú országokba. Az ügyfélkezelés terén azonban hiányosak a magyarok ismeretei, ezért a Szolgáltatástudományi és Módszertani Központ Alapítvány egy egységes, ugyanakkor gyakorlatorientált szolgáltatóipari képzést dolgozott ki.
Gyengén teljesítenek a pályakezdők
A GKI 650 vállalatot, illetve fejvadász céget megkörnyékező felmérése szerint főként a nyelvtudásuk, illetve a problémamegoldó képességük gyenge a pályakezdőknek, ami nem is meglepő, hiszen mind az elméleti, mind a gyakorlati szakmai felkészültség terén közepes értéket értek el a fiatalok - mondta Molnár Katalin, az SZTMK ügyvezetője. Hozzátette: ezért az iskolarendszerű képzések kárhoztathatók, amelyek inkább az elméletre szorítkoznak az életben is hasznosítható gyakorlati tudás helyett. A szolgáltatóipari alapképzés ezt hivatott megoldani azzal, hogy vállalati példák, illetve esettanulmányok révén különböző készségfejlesztő elemeket is beépít a képzésbe (például nemzetközi kapcsolattartás, asszertív, illetve interkulturális kommunikáció, prezentációs ismeretek, stressz-, konfliktus- és panaszkezelés stb.). A tananyag továbbá - a cég vezetőinek bevonásával - áttekintést nyújt a szolgáltató vállalatok szervezeti felépítéséről, a különböző egységek funkcióiról, miközben bemutatja a mindennapi operatív munkavégzéséhez kapcsolódó támogató területeket is. "Fontos megjegyezni, hogy a képzés egyben pályaorientációt is ad: amikor egy frissen végzett egyetemista bekerül egy céghez, sokszor nem tudja, mi vár rá. A gyakorlati képzéssel viszont időben eldöntheti, hogy egyáltalán neki való-e az adott munka, vagy sem" - fűzte hozzá Molnár Katalin.
Mint látható, a képzést indítók reményei szerint ezzel csökken a szolgáltató központok (Shared Service Center - SSC) magas fluktuációja, sőt egy ilyen lehetőség láttán talán már az érettségizettek is fantáziát látnak ebben a munkában. A magyar fiatalok ugyanis hiába teszik le a nyelvvizsgát érettségi előtt, a főiskolai, egyetemi évek alatt elfelejtik a nyelvet, s versenyképes diploma ide vagy oda, aktív nyelvtudás nélkül elvesznek a munkaerőpiacon. Ilyenkor azonban - pont emiatt - már a szolgáltató központokba sem tudják felvenni őket. "A fiataloknál egyszerűen hiányzik a személyes életúttervezés, csak rendületlenül tanulnak tovább, mintha kizárólag azzal lehetne boldogulni az életben" - mutatott rá Nagy Andrea, a CEMEX képzési és fejlesztési specialistája. Pedig egy SSC-ben hasonló fizetésre lehet szert tenni, mintha egy egyetemi diplomával helyezkedne el az ember, így gyakorlatilag 5 évet elvesztegetnek a fiatalok - tette hozzá Kriza András. Arra az újságírói kérdésre, miszerint ezért cserébe milyen előmeneteli lehetőséget kínál egy szolgáltató központ, az AVIS HR vezetője azt válaszolta: épp elég baj, hogy manapság mindenki rögtön a ranglétra csúcsára akar jutni, hiszen szüleink idejében még megszokott volt, hogy 5 évig inasokként, illetve alinasokként szolgálták a mestert. Most azonban a vállalatok kényszerűségből rá is játszanak erre az igényre, holott a fiataloknak még nincs meg az az élettapasztalatuk, bölcsességük, ami a hatékony vezetéshez kell. "Karrierépítés terén óriási a társadalmi a nyomás, miközben egyáltalán nem kell mindenkinek vezetővé válnia, s itt az ideje, hogy ezt egyre jobban hangsúlyozzuk" - egészítette ki Dél Eszter, a Randstad senior tanácsadója.
Vidéki munkahelyteremtésben is segít a képzés
A kerekasztal-beszélgetésen megjelent többi szolgáltató központ képviselői is üdvözölték a szolgáltatóipari alapképzést - különösen, mivel őket gyakorlatilag nem érinti a válság. "A nehéz gazdasági helyzetben éppenhogy optimalizálnak a cégek, azaz az olcsóbb munkaerőt kínáló országokba telepítik a fő profiljukat támogató szolgáltatásaikat" - magyarázta Barabás Emőke, az ITD Hungary vezető tanácsadója. Magyarországnak van némi versenyhátránya, főként a bérköltség tekintetében, de a befektetők kellően elégedettek a magyar munkaerővel, legalábbis a régió többi országához képest. Félő azonban, hogy ha nem közelítjük a képzéseket a munkaerő-piaci igényekhez, hazánk végleg lemarad a szolgáltató központok létesítéséért folytatott versenyben - mondta Villányi Péter. "Ezért is fontos egy egységes, de a vállalati igényekhez jól illeszkedő szolgáltatóipari képzés, amelyet országosan is kiterjeszthetünk" - tette hozzá Suhajda Attila, a Magyar Outsourcing Szövetség elnöke. Számos nagyvállalat ugyanis az alacsonyabb bérszínvonalú vidéki egyemeti városokban telepedett le, és nem engedheti meg magának, hogy szolgáltató központjának budapesti létesítésével lemondjon erről a versenyelőnyről. Szerencsére ebben a kormány is partner, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium már a támogatásáról is biztosította a képzést indító feleket.
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A jövő nemcsak azoké, akik tudnak kódolni, hanem azoké is, akik mernek kérdezni, gondolkodni és újat alkotni. Mégis, a magyar lányok többsége ma... Teljes cikk
Mit tehet az a munkavállaló, álláskereső, karriertervezésen gondolkodó, aki szeretné képezni magát. Milyen lehetőségek vannak a hagyományos... Teljes cikk
2023-ban a magyar általános iskolások mindössze 1,8 százaléka, a 11–15 éves tanulóknak pedig csak 6,1 százaléka tanult két vagy több idegen... Teljes cikk
- Egyre többen tanulják ezt a két nyelvet a magyar iskolákban 2 hónapja
- Ezért foglalkoztass megváltozott munkaképességű kollégát 3 hónapja
- Így foglalkoztass megváltozott munkaképességű munkatársat: kihívásokból előnyök 3 hónapja
- Hogyan erősítheti az angol nyelvtanulás az önbizalmadat? 4 hónapja
- Logisztikai központot épít Debrecenben a Waberer 4 hónapja
- Már lehet pályázni a Generációk Találkozása díjra 5 hónapja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Erdei Katalin, Richter Gedeon Nyrt. 5 hónapja
- Ezeket a diákhitel-szerződéseket védi kamatstoppal a kormány 6 hónapja
- Leszázalékolás mellett dolgozhatok teljes munkaidőben? 6 hónapja
- Levonhatnak figyelmeztetés nélkül a rokkantsági ellátásból tartozást? 6 hónapja
- Igaz, hogy fogyatékossági támogatottaknak plusz juttatás is jár? 6 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?