Üzleti előnyt jelent a generációk munkahelyi együttműködése
A generációk együttműködésből számos üzleti előny származik, ám csak akkor képesek a közös munkára, ha megfelelően fel vannak készítve a kihívásokra.
Hogyan motiváljuk a munkatársakat és hogyan tartsuk meg őket?
Az üzleti reggelin az is kiderült, hogy a pénzen kívül milyen fontos motivációs lehetőségek vannak. Az Y és a Z generáció számára az alábbiak tesznek igazán vonzóvá egy munkahelyet:
- Barátságos kollégák, jó közösség
- Modern, vonzó munkahelyi környezet
- Jó juttatási rendszer
- Könnyű, gyors bejárás a munkahelyre
- Kihívást jelentő feladatok
- Támogató felettes, egyértelmű visszajelzések
- Rugalmas munkaidő
A tapasztalatok is azt mutatják, hogy a pénz a fiatalabb generációt valóban kevésbé motiválja, esetükben más tényezők állnak a lista élén. Tóth Gábor a Siemens Zrt. HR-igazgatója úgy véli, számukra érdemes tanulási lehetőséget biztosítani, mellyel markánsan csökkenthető a fluktuáció is. A vállalatcsoportnál az IT-szakemberek és szoftverfejlesztők esetében például a szakmai fejlesztést a motiváció részévé tették, ez azonban nem jelenti azt, hogy más területen ne lenne szükségük oktatásra. „Ezért képzés keretében személyes coachingot biztosítunk nekik” – osztotta meg tapasztalatait Tóth Gábor HR-igazgató.
Csoknyainé Horváth Gertrud szerint az ilyen tanfolyamok akkor érnek el igazán sikert, ha a dolgozó a szakterületétől teljesen eltérő, ám mégis olyan oktatásban részesül, amely bizonyíthatóan a fejlődését szolgálja. „Ilyen volt a dm-nél például a testbeszédről szóló képzés, amit a WIFI Hungária szakembereivel dolgoztunk ki munkavállalóink számára” – adott konkrét ötletet a dm Kft. cégvezetője.
Abban minden szakember egyetértett, hogy mindegyik generációt és szakterületet más-más eszközökkel lehet motiválni. Az üzleti reggelin számtalan ötlet elhangzott, van olyan cég, ahol bónusz helyett parkolóhelyet is lehet választani, vagy extra szabadnapot, másutt lehetőség van heti egy alkalommal otthonról munkát végezni. A tapasztalatok pedig azt mutatják, hogy ezeken a napon sokkal hatékonyabban dolgoznak a kollégák, mintha ekkor is bent ülnének. Tény, nincs egyöntetű bevált recept, minden egyes generációt másként lehet ösztönözni, ehhez azonban érdemes pontosan ismerni a nemzedékek közötti eltéréseket.
Motivációs eszközök a gyakorlatban
Joggal merül fel az a kérdés, hogyan lehet motiválni azokat, akik nem számítógép mellett vagy irodában dolgoznak? A dm-nél például raktári nyílt napokat tartanak a dolgozók gyermekeik számára, mely során a kicsik megnézhetik, hogy mit csinálnak szüleik a munkaidőben. Az egyik ilyen alkalommal közösen kifestettek egy falat, amely vidámabb munkakörnyezetet biztosít.
A miskolci Boschnál sokan járnak biciklivel dolgozni, ezért a munkaerő számára díjmentes kerékpárjavítási programot szervezett a vállalat, illetve az úgynevezett Bosch-kártyával 5-10 százalékos kedvezményhez juthatnak a dolgozók bizonyos áruházakban. A fiatalok motivációjához a tanulmányutakat és külföldi kiküldetéseket is bevetik, ezek ráadásul a cég iránti elkötelezettséget is fokozzák. Sándor Csaba a cég oktatási csapatvezetője szerint a fiatal generációknál alapelvárás az ingyenes WI-FI-szolgáltatás, amire szintén jó odafigyelni.
A lapos szervezeti struktúrájú cégeknek javasolt az Y generációsok rotálása, így kiküszöbölhető, hogy a hierarchiában felfelé törekvő korosztály elhagyja a szervezetet, hiszen az is kihívást jelent számukra, ha új területen próbálhatják ki magukat.
Z generációsok a duális képzésben
„A Z generációsok egész nap online társalognak, rövidített szavakkal, ezért gyakran előfordul, hogy a szemtől szembeni kommunikációban bizonytalanok – hívta fel a figyelmet Zsiga Judit, utalva az egyik legáltalánosabb problémára, amivel a munkáltatók találkozhatnak.
A dm-nél például speciális képzési program igénybevételével tudták sikeresen megvalósítani a Z generáció bevezetését a munka világába.
Sándor Csaba, a Bosch oktatási csapatvezetője a duális képzésnek köszönhetően most szembesül a Z-generáció kihívásaival: „Ez a nemzedék másra éhes és másra kíváncsi mint a korábbi generációk, nem csak az a feladatunk, hogy kellően érdekessé tegyük számukra a képzéseket, hanem az is, hogy a műszaki oktatásuk mellett a hiányzó kompetenciáikat is fejlesszük, ilyen például a kommunikáció.”
A kerekasztalbeszélgetésben résztvevő cégek munkatársai szerint nélkülözhetetlen, hogy alaposan megismerjük a Z generáció erősségeit, illetve azokat a módszereket, amelyekkel fejleszteni, jó munkaerővé lehet tenni őket.
Hogyan lehet a Baby boom generáció tudásátadását ösztönözni?
„Érdemes az idősebb munkavállalókat motiválni, illetve olyan képzésben részesíteni, ami segít nekik abban, hogy az általuk megszerzett nélkülözhetetlen tudást át tudják és át akarják adni a fiataloknak, az újonnan belépőknek vagy a kevesebb tapasztalattal rendelkezőknek” – mondta Földváry Beáta. A Siemensnél például úgy küszöbölik ki a nyugdíjkorral történő tudásvesztést, hogy a műszaki szakembereket átirányítják a duális képzés területére, így a nyugdíjazása előtt álló kolléga részmunkaidőben betanítja az új munkaerőt. Ezzel lépcsőzetesen építik fel a dolgozók számára az aktív kor utáni életét, egyben a vállalati tudást is megőrzik. A dm-nél kiemelt mentorok segítenek abban, hogy generációtól függetlenül érzelmi kötődés alakuljon ki a dolgozókban. A Boschnál a dolgozók átlagéletkora alacsony, ezért kevesen állnak nyugdíj előtt. Általában a gyártás és a logisztika területén vannak ilyen kollégáik, illetve az oktatói generáció idősebb. Ezek a szakemberek a duális képzés utolsó évében együtt dolgoznak a diákokkal, mentorként állnak mellettük, amiért pluszjuttatást, valamint további képzéseket kapnak, de az ő sikerük is nagyban függ attól, hogy mennyire ismerik azt a generációt, akikkel együtt kell dolgozniuk.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A fiatalok nem tűrik, hogy a kollégák lenézzék őket vagy a vezető tiszteletlen legyen velük, ahogy azt sem, ha úgy érzik a munkahely kihasználja... Teljes cikk
Már többen dolgoznak a B+N Referencia Zrt-nél mint a Sparnál. A One Magyarországnak (korábban Vodafone) tavaly decemberről idén januárra több mint... Teljes cikk
Az év eleji nyilatkozatok, járulékigazolások és különféle adminisztratív munkaügyi teendők végeztével azoknál a munkáltatóknál, ahol... Teljes cikk
- Ezt a hibát ne kövesd el generációs témában: itt a friss kutatás 4 hete
- Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott 1 hónapja
- Kihalás szélére kerülhet ez a vezetői réteg - mi lesz a multikkal? 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 1 hónapja
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- Inkább izgalmas legyen mint stresszmentes? - ilyen szempontok szerint választanak munkahelyet a fiatalok 2 hónapja
- Pályaválasztástól a karrierváltásig - Útkeresés generációkon át 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 2 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 2 hónapja
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 2 hónapja