kapubanner for mobile
Megjelent: 11 hónapja

Vajon elveszi az asszisztensek munkáját az AI?

Óriási ütemben fejlődik a mesterséges intelligencia, ami a munka egyre több területén könnyíti meg feladatunkat. Vannak munkakörök, ahol a szakemberek szerint különösen nagy a veszélye, hogy az AI elveszi az emberek munkáját. Ilyenek az asszisztensi munkakörök is. De vajon tényleg kell-e félni, vagy a fejlődés még nem tart ott, hogy teljes értékű asszisztensként tekintsünk az új technológiákra?

Vajon elveszi az asszisztensek munkáját az AI?-
images

Az asszisztensi munkakörök a mesterséges intelligencia által leginkább érintett pozíciók közé tartoznak. A szakemberek szerint azonban vannak olyan nem kézzelfogható készségek, amelyeket a technológia még nem tud leutánozni – írja a BBC cikke.

Január 7-én, vasárnap Ayo Edebiri nyerte el a 2024-es Golden Globe-gálán a legjobb színésznői alakítás díját. Köszönőbeszédében kiemelte az ügynöke és menedzsere asszisztenseinek felbecsülhetetlen értékű munkáját, megköszönve nekik a színfalak mögött végzett munkájukat, beleértve az "őrült, őrült e-mailek" megválaszolását. Az asszisztensek kritikus szerepet játszanak abban, hogy ismert emberek és vezetők fontos napi teendőket tudjanak ellátni. Miközben a technológia egyre kifinomultabbá válik, egyre többen teszik fel a kérdést: vajon képes lesz-e valaha is a mesterséges intelligencia megszervezni a találkozókat, megtalálni és lefoglalni a helyszínt a céges találkozókra, rangsorolni a bejövő leveleket, megrendelni a kedvenc ebédünket, és finoman rávenni, hogy távolodjunk el az íróasztaltól, nehogy elkéssünk a gyermekünk focimeccséről? Világszerte sok adminisztratív területen dolgozó szakember várja a választ.

Jelenleg az ilyen jellegű adminisztratív feladatok a személyi és vezetői asszisztensek területe, akik a főnökeiknek logisztikai, kommunikációs és egyéb feladatokban nyújtanak segítséget. Ezek a szerepek már régóta nélkülözhetetlenek, mivel segítenek a felsővezetőknek abban, hogy produktívak maradjanak, és képesek legyenek munkájuk többi részére koncentrálni. Most azonban, hogy az automatizálás és a mesterséges intelligencia egyre gyorsabb ütemben fejlődik, vannak olyan AI virtuális asszisztencia platformok, amelyek az emberi asszisztensek alternatívájaként kínálják magukat. A ClickUp AI például azt ígéri, hogy képes a napi feladatok összegzésére és megfelelő optimalizálására; a Wally pedig e-maileket ír a munkavállalók nevében. Más, technikailag nem az AI-alapú virtuális asszisztenciaprogramok közé sorolható, újonnan megjelenő technológiák is kezdik helyettesíteni az általában az adminisztratív szakemberekre bízott feladatok egy részét. A folyamat-automatizáló vagy ütemező szoftverek levehetik a vállunkról a napi logisztika néhány terhét. A generatív mesterséges intelligencia is segíthet a főnököknek egyre kifinomultabb feladatokban, például egy üzleti út megtervezésében vagy a megbeszélésekhez szükséges kutatások elvégzésében.

A mesterséges intelligencia szakértői már régóta azt jósolják, hogy az adminisztratív munkák, különösen azok, amelyek ismétlődő és rutinfeladatokhoz kapcsolódnak, az AI-technológia fejlődésével elsőként tűnhetnek majd el. Mansoor Soomro, a brit Teesside Egyetem fenntarthatósági és nemzetközi üzleti tanszékének vezető előadója szerint azonban még nincs itt az ideje a pániknak - ha egyáltalán lesz ilyen -. Szerinte a mesterséges intelligencia még nem áll készen arra, hogy az alapszintű asszisztensi feladatokon túl bármit is kezeljen. "Az AI még mindig nehezen boldogul az olyan összetett feladatokkal, ahol emberi szintű döntéshozatalra van szükség".

Vajon elveszi az asszisztensek munkáját az AI?
fotó: unsplash

Az emberek talán képesek lesznek kiszervezni bizonyos munkákat az AI-nak, de még mindig vannak korlátok abban, amit ezek az eszközök el tudnak érni. Soomro elmagyarázza, hogy jelenleg "az AI nem tud intelligens lenni az érzelmek tekintetében, és ez a legnehezebb feladat, amit meg kell oldani". Szerinte még mindig hiányzik az emberi asszisztensek érzékenysége és árnyaltsága, valamint az a kreativitás, amelyet sok vezető keres.

Néhány asszisztens már maga is biztos benne, hogy az AI még nem képes helyettesíteni őket - részben azért, mert ők maguk is használják már ezeket az eszközöket. Közéjük tartozik Joanne Manville, az Egyesült Királyságban élő asszisztens és a Joanne Manville Virtual Assistance alapítója, egy 30 alkalmazottat foglalkoztató cég, ami távoli asszisztensi szolgáltatásokat kínál vállalkozásoknak. "Rendszeresen használunk automatizálási eszközöket, hogy megkönnyítsük az ügyfelek termelékenységét, és támogatjuk azokat az ügyfeleket, akik olyan eszközöket szeretnének tesztelni a vállalkozásuk számára, mint a ChatGPT" - mondja.

Manville és csapata évek óta használ automatizálási platformokat, például az Asana-t az ütemezéshez és a Calendly-t a találkozókhoz, idén pedig elkezdték használni az IFTTT és a Zapier automatizálási programokat is, amikkel még többre képesek. Ezek mellett chatbotokkal is kísérleteztek az olyan írási feladatokhoz, mint például a közösségi médián keresztül történő kommunikáció, valamint AI-alapú átíró szoftverekkel a tárgyalási jegyzetekhez.

Manville azonban úgy érzi, hogy az asszisztensek munkájának van egy olyan nagy része, amelyet az AI nem tud lemásolni. "A mesterséges intelligencia és az automatizálás jó a funkcionális feladatokhoz, de az emberek igazán értékelik a személyek közti kapcsolatot és az ügyfélszolgálatot" - mondja. "Az ügyfelek gyakran az új asszisztensüket az illető személyisége alapján választják ki.” Hozzáteszi, hogy az ügyfelek érzelmi hullámvölgyeinek kezelése szintén kulcsfontosságú része az asszisztensi munkakörnek. "Meg kell tudni érezni, ha valaki stresszes és el kell tudni dönteni, hogy lazítsunk-e, vagy nagyobb támogatást nyújtsunk." Manville úgy véli, hogy még ha az AI képes is lenne teljes mértékben helyettesíteni az embert pusztán funkcionálisan, sok vezető talán ódzkodna a váltástól. "Néhányan jobban szeretnék, ha egy hús-vér asszisztens csatlakozna egy megbeszéléshez és jegyzetelne, mint az AI, mivel a megbeszélés rendkívül bizalmas, és nem tetszik nekik a gondolat, hogy a felvétel valahol egy távoli szerveren van" - mondja.

Más esetekben az ügyfelek kipróbálták a mesterséges intelligenciát, majd visszatértek az emberi asszisztensekhez. "Olyan ügyfelet is felvettünk, aki mesterséges intelligenciával készítette el a tárgyalási jegyzeteit, de annyira nem váltak be, hogy most már velünk készíttetik a jegyzőkönyveket." Soomro szerint a legnagyobb kutatási fejlesztés jelenleg a multimodális érzékelésen belül zajlik. Ezek a technológiák a hang- és beszédelemzést, valamint az arcfelismerő technológiát használják az emberi tulajdonságok, például az intuíció és az érzékenység utánzására.

"A mesterséges intelligencia bizonyítottan képes felismerni, hogy egy személynek mentális egészségügyi problémája van-e, az illető beszédének 10 perces hallgatása alapján" - mondja. A későbbiekben egyre több munkát lehet kiszervezni, mégis úgy véli, hogy az emberi asszisztenseknek mindig lesz szerepük.

Soomro egyetért azzal, hogy az asszisztens területen az embereknek mindig is szerepük lesz. "A mesterséges intelligencia a munka rutinszerű, mechanikus elemeit fogja elvégezni” - mondja a szakértő. 

 

BBC

fotó: unsplash

  • 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Majdnem félmillió kiberbiztonsági szakemberre lenne szükség Európában

A vállalatok és szervezetek világszerte évente 200 milliárd dollárt költenek kiberbiztonsági termékekre és szolgáltatásokra – de nagyon nehezen... Teljes cikk

Az AI és a személyre szabott munkaélmény elégedettebbé teszi a dolgozókat

Egy friss felmérés szerint a válaszadók 60%-a úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia kulcsszerepet játszik a munka és a magánélet... Teljes cikk

Zsákutcába kerülhet az AI?

A nagy nyelvi modellek, mint például a ChatGPT elterjedése valójában egyre csökkenti a nyilvános tudásmegosztást az online kérdezz-felelek... Teljes cikk