kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Vége a vasúti sztrájknak: újra egyeztetnek

A gazdasági tárca szerint értelmetlen, a szakszervezet szerint átütő erejű volt a tegnapi kétórás vasúti sztrájk. A munkabeszüntetés egyik oka az volt, hogy a szaktárca 21 vasútvonal megszüntetését tervezi, ami legalább száz mozdonyvezető állását veszélyezteti. Lapinformáció szerint demonstrációra készülnek a Volán-társaságok dolgozói is.

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) ügyvezető alelnöke szerint a tegnapi sztrájk "átütő erejű és egységes" volt. A sztrájktörők száma elenyésző volt a mintegy 600-700 járathoz képest. A MÁV információi szerint a budapesti térségben mintegy 16 vonat közlekedett a sztrájk ideje alatt, mert néhány mozdonyvezető felvette a munkát hat óra után. A mozdonyvezetők többsége tehát csatlakozott a sztrájkhoz, így tegnap hat és nyolc óra között csupán néhány vonat indult el a budapesti pályaudvarokról - vidéken pedig szinte minden szerelvény az állomásokon töltötte ezt a két reggeli órát.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a munkabeszüntetést úgy értékelte közleményében: az utasok érdekeit az együttműködés és a szakmai egyeztetés szolgálja inkább.

A tervezett 21 vasútvonal megszüntetése becslések szerint legalább száz mozdonyvezető állását veszélyezteti, emellett egy olyan folyamat része, amely semmi jóval nem kecsegtet a kötött pályás közlekedés - és a többi dolgozó - jövőjét illetően.

A munkabeszüntetés másik okaként a MOSZ a gazdasági tárcával kötött júliusi megállapodásban rögzített határidők be nem tartását jelölte meg. Itt olyan jogszabály-tervezetek előkészítéséről van szó, amelyek nem csupán a dolgozókra, hanem az utasokra is komoly következményekkel járhatnak. A MÁV-on kívül ugyanis hazánkban vasúti teher- és személyszállítással több magáncég is foglalkozik, de rájuk nem vonatkoznak bizonyos előírások. Így például megeshet, hogy náluk a mozdonyvezető 36 órát is dolgozik egyfolytában vagy hogy fékpróba nélkül indul útnak egy szerelvény, s ez, könnyű belátni valós veszélyforrás. A másik, amitől tartanak, hogy jogosítványhonosítással lehetővé válik az, hogy román mozdonyvezetők hozzák Budapestig a nemzetközi szerelvényeket, ami további magyar munkavállalók elbocsátásához vezethet.

Demonstrálnak a Volánok is?

A Népszabadság információi szerint demonstrációra készülnek a Volán-társaságok dolgozói is. Dobi István, a Közúti Közlekedési Szakszervezet Somogy megyei elnöke a lapnak elmondta: többéves probléma a Volán-társaságoknál, hogy a buszsofőrök nyugdíj-korkedvezményét járműtípusokhoz kötik, az ennek megváltoztatását célzó kérésüket azonban a szociális tárca három éve figyelmen kívül hagyja.

Ezért a 24 Volán-cég közül 23-nál "csak" demonstrálnak, a Kapos Volán dolgozói viszont kétórás munkabeszüntetést hirdettek október 30-ára.

Magyar Hírlap/Népszabadság
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért sérülékeny a 40 felettiek mentális egészsége?

A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk

A legnagyobb stresszforrás a bizonytalanság - így tegyél a cégnél ellene

„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk

"Ez volt a legnehezebb évem a HR-en" - miért hagyják el egyre többen a szakmát?

Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk