logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.06.27 - 11 éve
dolgozomami

Mire figyelj, ha használod a Facebook-ot?

Néhány hete egy nagyon kedves, gyermekkori barátnőm meghívására, abban az iskolában, ahol ő is oktat, pályaválasztási előadássorozat részeként a szakmámról beszéltem a diákoknak. Nagyon készültem rá, sok-sok ötletem volt, s sz

Néhány hete egy nagyon kedves, gyermekkori barátnőm meghívására, abban az iskolában, ahol ő is oktat, pályaválasztási előadássorozat részeként a szakmámról beszéltem a diákoknak. Nagyon készültem rá, sok-sok ötletem volt, s szerettem volna minél érdekesebbé, gyakorlatorientálttá tenni a diákok számára a HR-t. A toborzás-kiválasztásról szóló résznél megkérdeztem a csapatot, ki szeret facebookozni? Hát, elég sokan jelentkeztek! És ekkor elmondtam nekik, hogy a HR-esnek az is a feladata, hogy facebook-ozzon :-) No, nem szórakozásból, hanem munkája részeként. Ez persze tetszett nekik. :-)

#169710974 / gettyimages.com

Mit csinál a HR-es a Facebook-on?

Például a hirdetéseket tesz fel a vállalat FB oldalára, hogy onnan is tájékozódhassanak az érdeklődők a nyitott állásokról. Vagy vállalat FB oldalán releváns, szakmailag érdekes postokat ír, vagy jobb arculata alakulhasson ki a vállalatnak a potenciális pályázók szemében. Ez a személyzeti marketing része, s vannak cégek, ahol erre külön osztály is létezik, több fővel.

De bizony akkor is facebookozik a HR-es, amikor az adott pozícióra jelentkezőknek néz utána. Mit csinál a Facebook-on a kedves jelölt? Milyen megnyilvánulásai vannak? Trollkodik, fröcsög és ész nélkül beszól mindenkinek, vagy értelmes, szakmailag korrekt, elfogadható hozzászólásokat ír? Milyen oldalakat, képeket like-olt? Mit tett fel saját magáról? Milyen képeken van bejelölve? Ezek mind mind hozzájárulnak ahhoz a képhez, amit egy pályázó - sokszor önkéntelenül is - kialakít önmagáról. Márpedig a végzettségen, szakmai tapasztalaton, és egyéb tudáson túl legalább ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb, a személyiség. Erre pedig sokszor könnyen lehet következtetni a Facebook-on látható megnyilvánulásokból: korrekt kommunikáció, a diplomáciai érzék, a kompromisszumkészség, vagy önhittség, durvaság és nagyképűség jellemzi a jelöltet?

És ennek mi a következménye?

Tudom, ilyenkor jön a felháborodás sokaknál: de hát hogy képzelik, hogy ez alapján döntenek a szakmai alkalmasságomról? Nem (csak) ez alapján döntenek, de ez is egy eleme a nagy halmaznak. Ha amúgy is kétségek vannak egy jelölttel kapcsolatban, az itt látottak alapján lazán, szívfájdalom nélkül kizárja a HR-es őt a kiválasztási folyamatból. Ha van 50 tökéletesen megfelelő jelöltünk egy pozícióra, biztosan kell valami további szűrő, amivel le lehet szűkíteni az 50-et 10-re, s az itt látottak éppen megfelelnek egy ilyen szűrőnek. Ha olyan munkakörről van szó, ahol pedig nagyon fontos a kommunikációs készség, az ügyfélszolgálati szemlélet, az udvariasság, a tolerancia, az empátia, vagy csak a vállalat szellemiségének megfelelő viselkedés, egy nem túl vonzó Facebook profil, s az ott látható hozzászólások, negatív jelek, utalások - azon túl, hogy a jelölt érettségéről, vagy inkább éretlenségéről is árulkodnak - a pályázását is ellehetetleníthetik.

Szemétség vagy lehetőség?

Nem tetszik ez sokaknak, évek óta tapasztalom, hogy ez a tény szinte mindenkinél kiveri a biztosítékot - kivéve talán a HR szakmai ismerőseimet, s azokat akiknek a munkája szorosan kötődik a közösségi médiához; nekik már ez megszokott tény. De gondoljunk csak bele: kizárólag a technika változott, a kiválasztás, a jelöltek megítélése nem. :-) Régen sem szerették azt a munkást, aki hétvégén a kiskocsmában szétverte a berendezést, és minden majálison összeverekedett a ligetben a "haverokkal". Régen is volt ajánlólevél, ami előre vitte a dicsérni való dolgozó karrierjét, s voltak rossz vélemények, amik hátráltatták. Régen is kértek referenciát egy munkaerőről, csak akkor kissé nehezebb volt utánanézni a múltjának, tetteinek, személyiségének. Semmi nem változott, csak a fórum, ahol az információ terjed, s az információ terjedési sebessége, s a terjedés szélessége. Ha te önkéntesen csatlakoztál a Facebookhoz (márpedig ezt tetted), elfogadtad, hogy amit itt teszel, az a beállításoknak és az irányelveknek megfelelő mértékben nyilvános. Így az is nyilvános, ha valahol nem épp kulturált stílusban mondasz véleményt, hogy "szájkaratézol" valamelyik oldalon, mert úgy véled, te vagy az okosabb, s neked van igazad, vagy az is, hogy a hétvégén mit és mennyit ittál...

Éppen ezért, ha te okos pályázó vagy, akkor figyelsz arra, hogy hol és milyen stílusban szólsz hozzá egy posthoz, hogy mit like-olsz, mit olvasol, mit ajánlsz nyilvánosan. S mindenképpen törődsz azzal is, hogy átnézd a saját profilod alatt az adatvédelmi hivatkozásokat, s ha kell, eszközölsz némi módosítást. :-) Ha pedig tudatosan, lehetőségként fogod fel, akkor kezdd el a pályázói arculatodat itt is építeni: szakmai oldalakon való értelmes hozzászólásokkal, szakmai cikkek megosztásával, saját szakmai eseményeid feltüntetésével.

Címkék:
dolgozomami

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Dolgozó Mami

Karriertippek és munkajogi tanácsok dolgozó vagy állást kereső kismamáknak, anyukáknak!

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés kiválasztás scotwork szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás tanulás profitárgyaló szabadság önismeret siker tárgyalásikészség-fejlesztás
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu