Mire figyelj, ha használod a Facebook-ot?
Néhány hete egy nagyon kedves, gyermekkori barátnőm meghívására, abban az iskolában, ahol ő is oktat, pályaválasztási előadássorozat részeként a szakmámról beszéltem a diákoknak. Nagyon készültem rá, sok-sok ötletem volt, s sz
Néhány hete egy nagyon kedves, gyermekkori barátnőm meghívására, abban az iskolában, ahol ő is oktat, pályaválasztási előadássorozat részeként a szakmámról beszéltem a diákoknak. Nagyon készültem rá, sok-sok ötletem volt, s szerettem volna minél érdekesebbé, gyakorlatorientálttá tenni a diákok számára a HR-t. A toborzás-kiválasztásról szóló résznél megkérdeztem a csapatot, ki szeret facebookozni? Hát, elég sokan jelentkeztek! És ekkor elmondtam nekik, hogy a HR-esnek az is a feladata, hogy facebook-ozzon :-) No, nem szórakozásból, hanem munkája részeként. Ez persze tetszett nekik. :-)
Mit csinál a HR-es a Facebook-on?
Például a hirdetéseket tesz fel a vállalat FB oldalára, hogy onnan is tájékozódhassanak az érdeklődők a nyitott állásokról. Vagy vállalat FB oldalán releváns, szakmailag érdekes postokat ír, vagy jobb arculata alakulhasson ki a vállalatnak a potenciális pályázók szemében. Ez a személyzeti marketing része, s vannak cégek, ahol erre külön osztály is létezik, több fővel.
De bizony akkor is facebookozik a HR-es, amikor az adott pozícióra jelentkezőknek néz utána. Mit csinál a Facebook-on a kedves jelölt? Milyen megnyilvánulásai vannak? Trollkodik, fröcsög és ész nélkül beszól mindenkinek, vagy értelmes, szakmailag korrekt, elfogadható hozzászólásokat ír? Milyen oldalakat, képeket like-olt? Mit tett fel saját magáról? Milyen képeken van bejelölve? Ezek mind mind hozzájárulnak ahhoz a képhez, amit egy pályázó - sokszor önkéntelenül is - kialakít önmagáról. Márpedig a végzettségen, szakmai tapasztalaton, és egyéb tudáson túl legalább ugyanolyan fontos, ha nem fontosabb, a személyiség. Erre pedig sokszor könnyen lehet következtetni a Facebook-on látható megnyilvánulásokból: korrekt kommunikáció, a diplomáciai érzék, a kompromisszumkészség, vagy önhittség, durvaság és nagyképűség jellemzi a jelöltet?
És ennek mi a következménye?
Tudom, ilyenkor jön a felháborodás sokaknál: de hát hogy képzelik, hogy ez alapján döntenek a szakmai alkalmasságomról? Nem (csak) ez alapján döntenek, de ez is egy eleme a nagy halmaznak. Ha amúgy is kétségek vannak egy jelölttel kapcsolatban, az itt látottak alapján lazán, szívfájdalom nélkül kizárja a HR-es őt a kiválasztási folyamatból. Ha van 50 tökéletesen megfelelő jelöltünk egy pozícióra, biztosan kell valami további szűrő, amivel le lehet szűkíteni az 50-et 10-re, s az itt látottak éppen megfelelnek egy ilyen szűrőnek. Ha olyan munkakörről van szó, ahol pedig nagyon fontos a kommunikációs készség, az ügyfélszolgálati szemlélet, az udvariasság, a tolerancia, az empátia, vagy csak a vállalat szellemiségének megfelelő viselkedés, egy nem túl vonzó Facebook profil, s az ott látható hozzászólások, negatív jelek, utalások - azon túl, hogy a jelölt érettségéről, vagy inkább éretlenségéről is árulkodnak - a pályázását is ellehetetleníthetik.
Szemétség vagy lehetőség?
Nem tetszik ez sokaknak, évek óta tapasztalom, hogy ez a tény szinte mindenkinél kiveri a biztosítékot - kivéve talán a HR szakmai ismerőseimet, s azokat akiknek a munkája szorosan kötődik a közösségi médiához; nekik már ez megszokott tény. De gondoljunk csak bele: kizárólag a technika változott, a kiválasztás, a jelöltek megítélése nem. :-) Régen sem szerették azt a munkást, aki hétvégén a kiskocsmában szétverte a berendezést, és minden majálison összeverekedett a ligetben a "haverokkal". Régen is volt ajánlólevél, ami előre vitte a dicsérni való dolgozó karrierjét, s voltak rossz vélemények, amik hátráltatták. Régen is kértek referenciát egy munkaerőről, csak akkor kissé nehezebb volt utánanézni a múltjának, tetteinek, személyiségének. Semmi nem változott, csak a fórum, ahol az információ terjed, s az információ terjedési sebessége, s a terjedés szélessége. Ha te önkéntesen csatlakoztál a Facebookhoz (márpedig ezt tetted), elfogadtad, hogy amit itt teszel, az a beállításoknak és az irányelveknek megfelelő mértékben nyilvános. Így az is nyilvános, ha valahol nem épp kulturált stílusban mondasz véleményt, hogy "szájkaratézol" valamelyik oldalon, mert úgy véled, te vagy az okosabb, s neked van igazad, vagy az is, hogy a hétvégén mit és mennyit ittál...
Éppen ezért, ha te okos pályázó vagy, akkor figyelsz arra, hogy hol és milyen stílusban szólsz hozzá egy posthoz, hogy mit like-olsz, mit olvasol, mit ajánlsz nyilvánosan. S mindenképpen törődsz azzal is, hogy átnézd a saját profilod alatt az adatvédelmi hivatkozásokat, s ha kell, eszközölsz némi módosítást. :-) Ha pedig tudatosan, lehetőségként fogod fel, akkor kezdd el a pályázói arculatodat itt is építeni: szakmai oldalakon való értelmes hozzászólásokkal, szakmai cikkek megosztásával, saját szakmai eseményeid feltüntetésével.