logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2014.02.25 - 11 éve
mzcs

Válaszreakciók, megelőzés

Általában milyen válaszreakcióink lehetnek a konfliktusra vagy konfliktus helyzetekre? Az egyes megoldási módok lehetnek erőszakosak (legyőzni a másik felet, erőfölényt alkalmazni, a saját törekvéseket a másik kárára érvényesí

Általában milyen válaszreakcióink lehetnek a konfliktusra vagy konfliktus helyzetekre?

Az egyes megoldási módok lehetnek erőszakosak (legyőzni a másik felet, erőfölényt alkalmazni, a saját törekvéseket a másik kárára érvényesíteni), vagy erőszakmentesek (együttműködés, egyeztetés: alkudozás, tárgyalás, megbeszélés). Melyek is ezek az alternatívák, konfliktuskezelési stratégiák?

Viszonylag gyakori úgy egyéni, mint szervezeti szinten az elkerülés.

Amennyiben a konfliktus valamilyen okból elkerülhetetlen, akkor sajnos sokan alkalmazzák a halogatást, vagy elkendőzést (amikor úgy tesznek, mintha nem is lenne semmi probléma). Hátha valami történik, amitől a konfliktus megoldódik…

Amikor a felek a konfliktussal már hajlandóak szembenézni, a békésebb megoldási lehetőség, ha megpróbálják tárgyalástárgyalásos úton rendezni a köztük fennálló érték- és/vagy vélemény- és/vagy érdekkülönbséget. Ezen belül alapvetően az alkuhelyzet jellemzően kétféle:

  1. „Disztributív-pozicionális”: amikor a cél a győzelem, az elosztható javak végesek.
  2. „Érdekalapú, vagy integratív tárgyalás”:  amikor a felek egymással együttműködésben a probléma megoldására fókuszálnak és kiegészítő források bevonásával törekszenek a megegyezésre.

Amikor a felemediációk a vitarendezésbe harmadik felet is bevonnak, abban az esetben a felek választási lehetőségei a következők lehetnek:

  1. Alternatív vitarendezési eljárások alkalmazása, pártatlan harmadik fél bevonásával (ezekről a későbbiekben szólok bővebben).
  2. Jogi út, pereskedés.

Amikor a felek már eszköztelenek, olyankor kerül elő az a konfliktuskezelési megoldás, amely - bár a társadalmi normáink szerint nem elfogadott vitarendezési eljárás - sajnálatos módon meglehetősen elterjedt. Ez az agresszió, erőszak.

A konfliktusok ideális megoldása az lehetne, hogy konszenzus, hosszú távú megegyezés alakuljon ki a felek között, mely a probléma, a konfliktus mélyebb megértésén alapul amellett, hogy a felek között egy közös érdekeken (úgynevezett nyerő-nyerő helyzet) nyugvó partneri kapcsolat alakul ki.

Az, hogy a konfliktussal kapcsolatosan milyen hiedelmeink és attitűdjeink vannak, hatással van a konfliktusainkra. A konfliktus által kiváltott válaszreakcióink megalapozzák a konfliktus lehetséges következményeit. Ez elég nagy felelősség ahhoz, hogy tudatosan alakítsuk ezeket a reakcióinkat.

A férjemmel beszélgettünk az első blogbejegyzés után, melynek elolvasását követően nekem szegezte a kérdést: "Ha az itt leírt konfliktusfogalmat használjuk, akkor az azt jelenti, hogy a konfliktusokat minden esetben valamiféle döntési helyzet generálja?" Igen, de nézzünk ezek mögé! Mi idézi elő a döntési helyzeteket? Általában valamiféle változás, vagy annak lehetősége. Persze azon vitatkozhatunk, hogy a változás a konfliktusok egyik legfőbb oka, vagy a konfliktus a változásoké... úgy vélem, mindkettő igaz (többé-kevésbé). Ez azt jelenti, hogy olyan helyzetekben, amikor valamiféle változást TERVEZÜNK, akkor a konfliktussal is TERVEZNÜNK kell(ene)? Szerintem igen, azonban erről majd legközelebb…

Addig is üdvözöl: Csilla

Végül ismét egy kis olvasnivaló:

  • Barczy Magdolna: Csoportmódszerek alkalmazása a segítésben és a fejlesztésben. Budapest, Akadémiai Kiadó, 2012.
  • Eörsi Mátyás, Dr. – Ábrahám Zita, Dr. (szerk.)/ Ábrahám Zita, Dr. - Barinkai Zsuzsanna, Dr. – Barra Mária – Bernáth Tibor, Dr. – Csécsei Roland, Dr. – Dávid János - Eörsi Mátyás, Dr. – Erdélyi Katalin, Dr. – Göncz Kinga, Dr. - Gulyás Kálmán, Dr. – Juhász Edit, Dr. – Kardos Ferenc, Dr. – Kereszty Éva, Dr. – Lovas Zsuzsa – Soltész Judit, Dr. – Wagner János: Pereskedni rossz!: mediáció: a szelíd konfliktuskezelés. Budapest, Minerva Kiadó, 2003.

 

Címkék:
mzcs

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-06-26 11:21:13
Haladékot kapnak a cégek az ESG követelések teljesítésére
2025-06-24 11:27:01
Kreatív életbiztosítás – erről hallottál már?
2025-06-17 08:00:00
Melyek a teljesítménybér legfontosabb tudnivalói?
Konfliktológia

Konfliktusokról a vállalti életben és azon túl...

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás érthető jog tippek online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás önismeret tárgyalásikészség-fejlesztás siker
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu