HR-informatikai rendszerek

Egy jól kialakított informatikai rendszer nemcsak a sok papírmunkától, adminisztrációs tevékenységtől kímélhet meg, jelentős minőségjavulást eredményezhet a klasszikus vezetői tevékenységben is. Az átfogó elektronikus felületnek köszönhetően ugyanis nem kell hagyományos módon végigjárnunk az elérési utakat, minden személyzeti információhoz, munkaköri dokumentumokhoz, munkapontleíráshoz közvetlenül hozzáférhetünk.

Természetesen egy ilyen rendszer bevezetése nem megy minden súrlódás nélkül, az ember nem szívesen fogadja azt el, ha munkája egy részét átveszik tőle a szoftverek, azt meg különösen nem, ha emiatt fel is mondanak neki. A vállalat érdeke azonban előbbre való, a hatékonyság nevében meg kell válni a feleslegessé váló adminisztrációs munkatársaktól. Ráadásul a megmaradt alkalmazottak sem nyugodhatnak meg, hiszen újfajta kihívásra kell válaszolniuk: mivel az új rendszernek köszönhetően jobban rálátnak a HR-munka egészére, felelősségük megnő, arról nem is beszélve, hogy élniük kell az ily módon gyorsabb beavatkozásra alkalmat adó lehetőséggel. Ehhez teljesen más jellegű képzettségek szükségesek, így rövidesen egy új HR-karrier bontakozik majd ki előttük.


PERBITviews személyzeti szoftver

Ez a Magyarországon is honos rendszer a szervezetben rejlő kompetenciák felhasználását célozza a munkaköri követelmények, a munkavállalói felmérések és teljesítményértékelések, valamint a továbbképzések rendszerezésével. A személyzeti adatok értékelését és feldolgozását nemcsak a személyzeti specialista, hanem a hozzáféréssel rendelkező vezetői csoport számára is szolgáltatni tudja, miközben az adatrögzítési és karbantartási funkciókat decentralizálva jelentősen növeli a munka hatékonyságát. A szakmai hozzáértést a perbit Software GmbH garantálja, a csaknem 1500 németországi partnerével való együttműködésre alapozva. A könnyebb kezelés érdekében Windows-alapú, így átfogó adatbázis-kezelési megoldásai és az ügyfélkiszolgáló osztott használata a teljes körű távoli eléréssel kiegészítve (internet/intranet) nem okoz problémát senkinek.

A PERBITviews a következő területeken könnyíti meg a munkát:
- űrlap és bizonylatszerkesztés (egyedi kérdőívek, űrlapok létrehozása),
- lekérdezés-szerkesztő (egyszerű kijelöléses válogatás, a kapott táblázat tovább szerkeszthető),
- körlevelező (az adatbázis személyi adatainak felhasználásával),
- jelentésszerkesztő (szimpla telefonlistától kezdve a bonyolultabb kimutatásokig bármilyen adatbázis-jelentés létrehozható),
- statisztikai elemző-szerkesztő (táblázatok, diagramok készítése szakértői segítség nélkül is),
- kedvenc menü (a leggyakrabban használt táblázatok, lekérdezések azonnali előhívása, egyfajta komfortszolgáltatás gyanánt).


A VT-SOFT - DatenKontor OPUS HUMÁN rendszere

A két cég közös fejlesztésében készült az OPUS integrált programcsomaghoz illeszthető, de önállóan is futtatható OPUS-Humán szoftverrendszer, amely szintén a kompetenciaalapú emberi erőforrásmenedzsmentet hivatott szolgálni. Természetesen teljes mértékben illeszkedik az OPUS munkaügyi, bérelszámolási, tb-nyilvántartási, -elszámolási moduljaihoz, de a gördülékenyebb munka érdekében akár más rendszerekkel is fel tudja venni a kapcsolatot. Ennek érdekében a program kezelőfelülete a legelterjedtebb operációs rendszerhez, a Windows-hoz illeszkedik.

A támogatott emberi erőforrás funkciók:
- kompetenciarendszer felépítése (követelmények, felmérések, képzések),
- személyzetkezelés, összehasonlítások, elemzések,
- toborzás,
- képzések.
Ezenkívül a teljesítményértékeléshez is hasznos alprogramokkal szolgál, végezzék azt el akár általános, akár konkrét, vagy éves előrehaladás, illetve nagypontosságú külső eljárás során. A fejlesztők a rendszer megtérülését 200 fő felett látják biztosítottnak.


A Gartner Ltd felmérése

Amennyiben nem tudjuk eldönteni, milyen HR-informatikai rendszert válasszunk, érdemes egy pillantást vetnünk a dokumentumkezelési módszerek trendjére, amelyet a Gartner Ltd. felmérése mutat meg kiválóan. A kutatás arra irányult, hogy képet adjon arról, milyen területen képzelik el munkafolyamataik modernizálását, és egyáltalán szükségesnek tartják-e azok bevezetését.
Az adatokból megállapítható, hogy az adatmunkák-tudásmunkák irodai kezelésének automatizálása (workflow-management) vezeti a listát, utána következnek a tartalommenedzselő eszközök, illetve az adatbányászati technikák, valamint sokan bíznak még a képalkotó-dokumentumkezelő rendszerekben (iratok automatikus szkennelése, adatbázis összeállítása későbbi lekérdezés céljából).