Ázsiából kölcsönzött sofőrök vezetik majd a buszokat Budapesten
Novembertől indonéz és fülöp-szigeteki buszsofőrök is munkába állhatnak az ArrivaBus Kft. által üzemeltetett járatokon Budapesten. A külföldi járművezetőket munkaerő-kölcsönző cégen keresztül alkalmaznák – tudta meg a Népszava. A lap által megkérdezett szakemberek szerint nem biztos, hogy ez az olcsóbb megoldás.
A budapesti buszok egyharmadát, mintegy 450 járművet üzemeltető Arriva Bus Kft. tavaly két fővárosi tendert is nyert, amelynek eredményeként 10+2 évig üzemeltethet közforgalmú autóbuszvonalakat Budapesten. A német államvasutak, a Deutsche Bahn érdekeltségébe tartozó ArrivaBus Kft. ezzel az egyik legjelentősebb szolgáltatójává vált a főváros közlekedésszervező cégének, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt-nek. Az Arriva kezdetben a BKV alvállalkozójaként, majd 2012 óta a BKK szolgáltatójaként működik. A tavaly aláírt megállapodás értemében az ArrivaBus 150 új buszt állított forgalomba idén, a szolgáltatás ellátásához szükséges járművek mellett a cég biztosítja a személyzetet is. Csakhogy a sofőrhiány a Volánbusz és a BKV mellett őket is érinti.
„A BKV igazgatósági ülésen valóban szóba került a Fülöp-szigetekről és Indonéziából hozott buszvezetők ügye” – erősítette meg a Népszava értesülését Nemes Gábor, a BKV igazgatóságának tagja. Mint mondta: a témával kapcsolatban több kérdés is felmerült, többek között az, hogy a sofőrök itt szereznek-e jogosítványt vagy a meglévő járművezetői engedélyüket honosítják? Az is felvetődött, hogy az ázsiai sofőrök hogyan tudnak kommunikálni a forgalomirányítókkal és az utasokkal, különösképpen az első ajtós felszállás esetén, amikor az utazási jogosultságokat is ellenőrizni kell, illetve ki kell adni a jegyet, ha valaki a sofőrtől vásárolna. Az egykori szakszervezeti vezető szerint elsősorban a hazai munkaerőpiacról kellene buszsofőröket toborozni, illetve meg kellene becsülni a meglévő munkavállalókat. Szerinte korántsem biztos, hogy ez annyival olcsóbb megoldás, hiszen a külföldi munkavállalóknak a lakhatást, az utazást és az étkezést is fizetni kell.
Az ArrivaBus a Népszavának elmondta, „miután a magyar kormány hiányszakmának minősítette a járművezetői szakmát, lehetőséget adott arra, hogy az ArrivaBus megvizsgálja a harmadik országbeli munkavállalók munkába állításának lehetőségét és előkészítse ezt”.
A buszvezetők átlagos bruttó keresete a céges reklám szerint 730 ezer forint, ám ennyi csak a különféle pótlékok és túlmunka révén jön össze – nyilatkozta Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, aki szerint, ha megfizetnék, lenne magyar járművezető is. A rengeteg túlórát azonban egyre kevesebben vállalják és inkább elmennek. Ez viszont ördögi körként még több túlmunkát jelent a maradóknak. Ráadásul igen furcsán jött ki, hogy az idén az éves cafeteria-keret 20 ezer forintos emelésébe se ment bele a BKV vezetése a pénzhiányra hivatkozva, majd 1 millió forintos jutalmat fizet minden új munkavállalóért.
„A kollektív szerződés mindenkire egyformán érvényes, tehát az abban foglaltaktól eltérő bérezéssel, feltételekkel senkit nem alkalmazhat a BKV” – hangsúlyozta Naszályi Gábor, ám ez a társszolgáltatókra nem igaz. Ők eddig is trükköztek, benzinpénzként, cafetériaként fizetve ki a munkabér egy részét. Ha olcsóbban dolgozó külföldi munkavállalókat is alkalmaznak, akkor még jobb ajánlatot tehetnek a szolgáltatásrendelő BKK-nak, amely ismerten szűkös pénzügyi helyzetében juthat arra a következtetésre, hogy ezzel jobban jár. Ezzel együtt az olcsóbb ázsiai munkaerő tömeges megjelenése nagyon nehéz helyzetbe hozhatja a kormány által folyamatosan gyengített szakszervezeteket a bértárgyalásokon.
Karácsony Gergely főpolgármester nem tagadta a kifizetés tényét, de arra hívta fel a figyelmet, hogy a BKK-nak és a BKV-nak nagyjából tízszer annyi utasa van, mint a MÁV-nak, vezetőik viszont fele annyit keresnek, mint a MÁV vezetői.
Népszava
kép forrása: bkv.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A nemeztközi Generali Csoport június 1-jétől átalakítja szervezeti struktúráját a biztosításra és a vagyonkezelésre összpontosítva - írja a... Teljes cikk
Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk
A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk
- Megtartott munkáltatói ígéretek 2 hete
- Stagnáló munkaerő-felvétel? - Erre számíthatunk idén a munkaerőpiacon 2 hete
- Rekordév után osztalékot fizethet a Pensum Group, 2024-ben további növekedés jöhet 3 hete
- 2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani 3 hete
- Rosszul jár, aki ilyen cégben dolgozik gazdasági válság idején 3 hete
- Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon? 2 hónapja
- Így lesz minőségi munkaerő: üzleti fórum német cégekkel Debrecenben 2 hónapja
- Egységben az erő: így enyhíti a munkaerőhiányt és csökkenti az agyelszívást három ország 2 hónapja
- Orbán Viktor: Minden erőt arra kell összpontosítani, hogy az embereket meggyőzzék, van értelme dolgozni 2 hónapja
- Nincs megállapodás, kedden is folytatják a sztrájkot a buszsofőrök 2 hónapja
- Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet 2 hónapja