kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Hatékonyabb munkavégzés emberközpontú irodában

Költségcsökkentési kényszere miatt számos, irodát bérlő cég az irodahasználat racionalizálásával tervezi lefaragni működési költségeit. A túlzott egyszerűsítés azonban a jó munkahelyi közérzet romlásával járhat, így amit a bérlő nyer az irodaköltség csökkentésével, könnyen elveszítheti a munkatársak hatékonyságának és motiváltságának csökkenésével.

Ma már általánosan alkalmazott megoldás a "desk sharing", a többek által közösen használt munkaasztal, a "hosteling", vagyis az alkalmi irodahely, vagy akár a "teleworking"; az otthonról vagy egyéb külső helyről végzett távmunka, illetve az iroda egyterűsítése. Ezekkel egyszerűen csökkenthető a bérelt terület nagysága és az irodahasználati költségek. Az ingatlanmenedzserek azonban gyakran elfelejtkeznek ezeknek a megoldásoknak a munkakörnyezetet sújtó következményeiről: zsúfolt terek, az egyéniséget teljesen nélkülöző nyílt terű irodák - ezek negatív hatása a munkatársakra gyakran többet elvesz a termelékenységből és az eredményből, mint a lehetséges megtakarítás hatása.

"Az új kor irodistáitól egyre inkább elvárás a kreatív, egyéni és elkötelezett munkavégzés. Egy lélektelen irodagép közege az alkotás ihletét pillanatok alatt le tudja rombolni" - mondta Hajnal István, a Biggeorge's - NV., a Bécsi Corner irodaház fejlesztőjének vezérigazgatója. A munkáltató érdeke tehát, hogy az irodaterek hatékonyságára vonatkozó módszereket, javaslatokat olyan elemekkel bővítse, amelyek segítik a céggel való azonosulást, a munkavégzés hatékonyságát, az egyéni munkatársi kezdeményezések kibontását, vagyis a hatékony munkavégzést.

Nem csak a berendezés számít

"Az optimális irodakialakítás nem a berendezéssel kezdődik, hanem sokkal hamarabb, az ingatlanfejlesztés kezdeti stádiumában. A hatékony munkavégzés kulcsa a hely- és költségtakarékos elhelyezés és a dolgozóközpontú iroda kialakítás közötti egyensúly megtalálása. Minden olyan módszer, amely segíti a munkatársak jobb munkakörülményeinek kialakítását, könnyebbé teszi az azonosulásukat munkahelyükkel. Ennek elsődleges feltétele maga az irodaépület, hiszen egy egyedi, jól beazonosítható épület könnyebbé teszi a hatékony munkavégzést. A Bécsi Corner esetében régi és új épületek, eltérő korok és építészeti stílusok vegyítésével igyekszünk megteremteni ezt az egyediséget" - emelte ki Hajnal István.

Az előretekintő fejlesztő már az iroda külső és belső formáinak és tereinek tervezésekor, a felhasznált anyagok és színek meghatározásakor ezt a kettős szemléletet érvényesíti. Az irodakoncepció megalkotásánál elvárás hogy az alaprajz alkalmas legyen változatos, "emberközpontú" felhasználásra. Az épület elrendezésében előnyös lehet belső kert és teraszok kialakítása, mert ezek gyors és hatékony kikapcsolódást biztosíthatnak a dolgozóknak. Az irodaházak tervezésekor kisebb hangsúlyt kap a kilátás, pedig egy tágas, változatos panoráma nagyon fontos a dolgozók jó közérzetének megteremtéséhez, inspirálólag hat és ezzel jelentősen javítja a hatékony munkavégzést.

Szabadságot a dolgozóknak

A közösségi terek, előcsarnokok, teraszok, kertek kialakítása kifejezetten előnyös, mivel az ott dolgozóknak lehetősége nyílik beszélgetésekre, napközbeni pihenésre vagy akár üzleti, szakmai találkozások lebonyolítására. A belső tereknél fontos a nagy belmagasság, ami növeli a térérzetet. Az álmennyezet és álpadló felhasználása rugalmas irodaelrendezést, a falak szabad mozgatását teszi lehetővé, de ezek kialakítása nem mehet a hasznos belmagasság rovására. A dolgozók számára a munkaállomások megítélésekor fontos a természetes megvilágítás. A minél több jól megvilágított munkaállomás lehetőségét csak a tervezési fázisban lehet megteremteni, ezért az emberközpontú iroda tervezésekor ez kiemelt figyelmet érdemel. Az irodai tereknél, az ún. tájszerű belső elrendezéssel, pihenőszigetek kialakításával, a projektterek és az egyéni terek kombinálásával lazítani lehet a sűrű ültetési elrendezésen. Az egyterű irodákban térképző bútorokkal lehet úgy kialakítani a munkatereket, hogy a dolgozók csoportjai zavartalanul, egymástól elválasztva dolgozhassanak, de az egyterűségből adódó helytakarékosság is megvalósuljon. Az ilyen egyterű elrendezésnél fontos, hogy a dolgozóknak legyen lehetőségük munkaterületüket személyessé tenni. Ez növeli a komfortérzetet, a dolgozó sajátjának érzi az irodát, saját mikrovilágot tud kialakítani, ezeknek pedig pozitív hatása van hatékonyságára.

"Egy, a korszerű követelményeknek megfelelő irodaház olyan belső szolgáltatásokkal is rendelkezik, mint konferenciaterem, kávézó vagy akár többféle étterem - ezek a helyek is a csoportmunka színtereivé válhatnak, azonban ezeknél a tereknél is érdemes a hatékony helykihasználás mellett szem előtt tartani az emberközpontúság szempontjait" - tette hozzá Hajnal István.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Évi 70 millió forintos fizetésért keresnek háziorvost

Évi 150 ezer fontért, azaz mintegy 70 millió forintért keresnek az Egyesült Királyság legtávolabbi, legeldugottabb szigeteinek háziorvosi... Teljes cikk

Ittasan dolgozó buszsofőr ellen mondták ki az ítéletet

Nem jogerősen egy év felfüggesztett szabadságvesztésre ítélt az Egri Járásbíróság egy ittasan dolgozó buszsofőrt Egerben - közölte a Heves... Teljes cikk

Autószerelő drogdíler ellen emeltek vádat, aki műhelyében árulta a kábítószert

A Bács-Kiskun Vármegyei Főügyészség jelentős mennyiségű kábítószerre elkövetett kábítószer-kereskedelem, új pszichoaktív anyaggal... Teljes cikk