Lusta diákok miatt kevés a nyelvvizsga?
A magyar fiatalok nem motiváltak, nem elég vállalkozó szelleműek és lusták, ezért nem beszélnek sokan nyelveket. Van szakértő, aki szerint nem kéne erőltetni a nyelvvizsgát.
Szükség van egyáltalán nyelvvizsgára?
Nem helyesli az új rendelkezést Gecső Tamás, az ELTE Bölcsészettudományi Kar Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékének habilitált docense. Szerinte ezzel brutálisan levitték a követelményeket: az államilag előírt minimális szint (60 százalék) 60 százalékát azaz 36 százalékot elég teljesíteni.
Ezzel teljesen leértékelik a nyelvvizsga intézményét. De miért kell ilyen makacsul ragaszkodni ahhoz, hogy a diplomához nyelvvizsga kell? Ha ezt tömegével nem tudják teljesíteni, akkor jobb lett volna az egészet eltörölni. Reménytelen dolgokkal ne foglalkozzunk! Például egy gépészmérnöknek, ha a munkáját tökéletesen el tudja végezni nyelvtudás nélkül is, minek erőltetni? fogalmazott a professzor.
Nem elég vállalkozó szelleműek
Bár az elmúlt két évtizedben javult a helyzet, a fiatalok közül még mindig nagyon sokan nem beszélnek nyelveket. Gecső Tamás a fő problémát azonban abban látja, hogy nem vagyunk igazán vállalkozó szelleműek. Az idegen nyelvszakos hallgatóim 99 százaléka arra a kérdésre, hogy mennek-e nyáron diákmunkára az adott nyelvterületre, azt válaszolja, hogy nem, mert tart tőle, mert inkább a barátaival tölti a szünidőt. Még mindig élnek a régi, szocialista beidegződések. Nincs meg a mozgékonyság ebben a generációban, amely egyébként már a rendszerváltás után született. Pedig nagyon sok munkalehetőség van kint. Igaz, ezek többnyire nem jól fizetett, fizikai munkák, de azt kellene látni, hogy a fiatalok három hónap alatt kint többet tudnak tanulni, mint itt az egyetemen három év alatt ‒ már ami a nyelvtudást illeti.
A szakértő szerint az a baj, hogy a fiatalok nem elég szorgalmasak, és főleg nem elég fanatikusak. Magyarország egy nyelvi sziget a germán és a szláv nyelvek tengerében. Ennek a hátránynak ösztönzően kellene hatnia a magyarokra. De ahogyan látom, ebben nem lesz rövidtávon minőségi változás mondta lapunknak Gecső Tamás. Hozzátette: még mindig túl nagyok az osztályok az általános és középiskolában, nincs lehetőség kiscsoportos foglalkozásokra, a heti 3-4 óra pedig kevés. Ráadásul a diákoknak és a szülőknek a válság miatt egyre kevésbé van pénzük nyelviskolákra, magántanárokra.
Rossz a közoktatási rendszer
A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke szerint is a probléma részben a közoktatással van. Általános iskola felső tagozatától érettségiig összesen átlagosan ezer tanóra áll rendelkezésre egy nyelv középszintű elsajátítására, de van, ahol 1500. Ezzel szemben egy nyelviskolában általában 4-600 óra alatt eljutunk a középfokú (B2) szintig. Ennek oka talán az, hogy a közoktatásban a nyelv épp olyan tantárgy, mint az összes többi, így az is előfordulhat, hogy a tanulók nem tanulják kellő szorgalommal. Ez azt mutatja, hogy pazarlás van a közoktatás rendszerében, amely valószínűleg ezért sem olyan eredményes, mint a nyelviskolák fogalmazott lapunknak Salusinszky András.
Egy budapesti angoltanár aki középiskolában és nyelvstúdióban is tanított már a problémát abban látja, hogy az iskolában nem gyakorlat- és kommunikációorientált a képzés. A poroszos tanítási módszerek dominálnak még mindig, bár egyre többen igyekeznek modernebb tankönyvekből tanítani, vagy olyan újításokat bevezetni, hogy az órát végig az adott idegen nyelven tartják.
Nem a tanárokkal van a gond
A Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke szerint az államnak többet kellene költenie a tanárok rendszeres továbbképzésére, mert alapvetően nem a nyelvtanárokkal van a probléma, ők hajlanának a változtatásra, a megújulásra. Az Eurobarométer adatai szerint a nyelvtanulás akadálya 34 százalékban az időhiány ez egy középiskolás esetében nem jelent problémát. 22 százalék a költségekben látja a gátat, ami az ingyenes állami oktatásban szintén nem lehet szempont. 30 százalékot kapott viszont a motiváltság hiánya. Ebben az esetben ez a legfőbb gond mondta Salusinszky András. Egyetért ezzel egy budapesti angoltanár is. Szerinte a középiskolában a diákok papírközpontúan tanulnak, nem pedig azért, hogy gyakorolják, használják a nyelvet. A fő motiváció, hogy megszerezzék a nyelvvizsgát, így ne kelljen bejárni az órára és meglegyen az érettségi. De nem segít az sem, hogy Magyarországon mindent lefordítanak, a filmeket szinkronizálják.
Azzal Gecső Tamás is egyetért, hogy a rossz teljesítmény nem a tanárok hibája. Lusták az emberek. A nyelvtanuláshoz egy csipetnyi fanatizmus kell. A hallgató a hibás. Vannak képzetlen, rossz tanárok, általában azonban nem igaz, hogy a nyelvtanárok rosszak. A hallgatók teljes tévedésben vannak a nyelvtanár funkcióját illetően. Ők nem azért vannak, hogy megtanítsák a nyelvet, hanem azért, hogy segítsenek abban, hogy a hallgató el tudjon igazodni az anyagban. Megtanulni, gyakorolni a nyelvet a hallgatónak kell. Menni kellene, felkerekedni, és a nyelvterületen tanulni.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A német nyelvet tanulók létszáma folyamatosan zuhan. Teljes cikk
Idegennyelvi képzést támogató és ágazati képzőközpontok létrehozását segítő projekttel járul hozzá a szakképzés erősítéséhez a kormány... Teljes cikk
Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon Dániában - közölte Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- Hogyan erősítheti az angol nyelvtanulás az önbizalmadat? 3 hónapja
- Kínában tanulnak, Szegeden diplomáznak – egyedülálló képzés indul 4 hónapja
- Megkezdődött a debreceni nyári egyetem 4 hónapja
- A diplomások tizede az AI miatt vált szakmát 6 hónapja
- Nem tréning - kihívás: így válik a nyelvtanulás önjáróvá a nyári hónapokban is 6 hónapja
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 6 hónapja
- Szinte teljesen eltűntek az egyetemista és a 30 év feletti nyelvvizsgázók 7 hónapja
- Mesterséges intelligencia a nyelvoktatásban: "Az AI már megírja helyettem", de ki beszél majd helyetted? 8 hónapja
- A külföldön diplomázott magyarok 40 százaléka tért haza - itt a friss kutatás 8 hónapja
- Már spanyolul és franciául is térítésmentesen tanulhatnak a diákok 9 hónapja
- Miért fullad kudarcba a legtöbb vállalati nyelvoktatás? És mit tehetsz ellene? 9 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?