Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

Menni vagy maradni - fizikai munkaerő megtartása és motiválása nagyvállalatoknál

Változó világunkban a szervezet versenyképességének a kulcsa maga az ember. A versenyképesség hagyományos tényezői – a technológia, az értékesítés, a gyártás, a termékek jellemzői - leutánozhatóak. Az újonnan kialakuló gazdaságban a versenytársakkal szembeni előny, a szervezeti képességek révén, a munkavállalók motiválásával és kompetenciáik kiaknázásával, gyors tanulási képességgel érhető el. A munkavállalók a cég fő erőforrásai, a gépek, anyagi erőforrások mellett, de különbözik az előbb felsoroltaktól, mert lelke van, ezért a motiválása és vele való bánásmód is kiemelt figyelmet érdemel.

„ A kiszámíthatatlan és szélsebes változások korszakát éljük, melyben bármelyik vállalat, amely elhatárolja magát alkalmazottaitól és nem hajlandó tartalmas kapcsolatot kialakítani velük, bukásra van ítélve. Azok lesznek sikeresek, amelyek képesek felmérni és kielégíteni a legfontosabb emberi igényeket: a jó kapcsolatok iránti igényt.” (Mark Effron 2004.)

Mit is jelent ez a cégek életében?

Napjainkban minden vállalatnál egyre nagyobb erőfeszítéseket igényel a megfelelő munkaerő megtalálása és megtartása. Amíg az elmúlt években a kulcsemberek, majd a szakemberek hiányával szembesültek a cégek, mára már a fizikai munkaerő megtalálása és megtartása is egyre több vállalatnak okoz gondot.

A kulcsemberek és szellemi munkavállalók megtartására és motiválására szinte minden nagyobb cégnél jól kidolgozott rendszerek működnek, de a fizikai munkaerő megtartásával, ösztönzésével foglalkoznak-e a vállalatok? A kérdés megválaszolása egyre sürgetőbb.



Egy szervezetben a fizikai munkavállalók magas hiányzás és fluktuációs aránya figyelmeztető jelek, hogy a dolgozók elégedetlenek. Nem beszélve arról, hogy a többi aktív, jól dolgozó munkatársra is demotiváló hatással lehet. A magas hiányzás és fluktuáció plusz terheket jelentenek az aktív dolgozókra. A megnövekedett túlórák hosszú távon teljesítményromláshoz, kiégéshez vagy akár felmondáshoz vezethetnek. Minél nagyobb az elégedetlenség a cégnél, annál nehezebb vonzóvá tenni a munkahelyet az új munkavállalók számára, így egy negatív spirál indulhat el azon cégeknél, akik időben nem tesznek lépéseket a fizikai munkaerő megtartására és motiválásra, ami minőség romláshoz vezethet és veszélyezteti a cég versenyképességét.

Munkaerő-kölcsönző cégként hetente több száz fizikai munkavállalóval állunk kapcsolatban és készítünk interjúkat. Tapasztalataink szerint a fizikai munkavállalók motiváló munkakörülményeinek a megteremtése nem csak az anyagi tényezőktől függ.
A megkérdezett munkavállalók válaszai alapján összegyűjtöttük a legnagyobb arányban előforduló indokokat a munkahelyváltással kapcsolatban, amire a munkaadóknak érdemes odafigyelni:

  • a munkavállaló munkájának elismertségének a hiánya, akár egy „köszönöm”-mel

  • csak negatív visszajelzések a közvetlen vezetőtől,

  • magas túlóraszám és hosszú munkaidő keret, ami a magánélet és munka egyensúlyát hosszú távon felborítja

  • rosszul vagy egyáltalán nem kommunikált bónuszrendszer és munkaidő keret

  • rövid betanulási idő, nincs idő alapos ismereteket szerezni a munkavállalónak, magas elvárások a próbaidő alatt

  • rossz munkakörülmények és a csapatszellem hiány

  • tapasztalt, jól teljesítő fizikai dolgozóknak sincs fejlődési és továbblépési lehetősége

A fizikai munkavállalók körében nem elterjedt az elégedettség mérése vagy amennyiben készülnek felmérések, a munkavállalók az elvárt válaszokat adják megfelelési kényszerből vagy félnek negatív visszacsatolást adni, mivel tartanak az állásuk elvesztésétől.

A DEKRA Arbeit Kft. abban segíti a vállalatokat, hogy külsős cégként a megkérdezettek anonimitását biztosítva, jól felépített kérdések alapján „stay interjút” készít a fizikai munkavállalókkal is, felméri mind a motiváló, mind a demotiváló tényezőket. Az eredmények összegzésével a vállalatok pontos képet kapnak arról, hogy mi az, ami érték, motiváló a dolgozóik számára és mi az, amit fejleszteni kell, ahhoz, hogy megtartsák és növelni tudják munkavállalóik elégedettségét és vonzóvá tegyék cégüket a munkaerőpiacon, építsék a vonzó employer brandinget, így fokozva versenyelőnyüket egy mindig változó piaci környezetben.

A témával kapcsolatban a DEKRA Arbeit elindítja HR Roadshow-ját, melynek részleteit az alábbi linken tekintheti meg: http://www.dekra-arbeit.hu/hr-roadshow/
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Csökkent a munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban

Az Egyesült Államokban az elemzői várakozásoknál jobban csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma a múlt héten - írja az MTI. Teljes cikk

Matolcsy vette fel Polt Péter lányát az MNB-hez

Személyesen a jegybank elnöke döntött arról, hogy Polt Péter, legfőbb ügyész kisebbik lánya állást kapjon a Nemzeti Bankban - írja a 24.hu. Teljes cikk

Mentők, rendőrök, tűzoltók és katonák munkájával ismerkedtek a gyerekek

Kilencedik alkalommal vehettek részt a mentők, rendőrök, tűzoltók és katonák munkáját megismertető tematikus napon a zánkai és a fonyódligeti... Teljes cikk

50 éves mélyponton a fiatal amerikaiak munkanélküliségi rátája

Az Egyesült Államokban a 16-24 év közötti korosztály munkanélküliségi rátája 9,6 százalékra csökkent júliusban az egy évvel korábbi 11,5... Teljes cikk

Folytatódik a munka a kaszkadőr halála után

48 órával a kaszkadőrnő halálos motorbalesete után máris folytatódik a Deadpool 2. forgatása - írja a 24.hu Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár