Miért nem mernek a magyar fiatalok vállalkozni?
A mai fiatalok vállalkozó kedvének javítása nélkül a nemzeti jövedelmet megtermelő utánpótlás nem látszik biztosítottnak - állítja Takács Krisztián, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (Fivosz) uniós nagykövete, aki szerint a 15-34 év közötti magyar fiatalok 96 százaléka nem mer vállalkozni.
A fiatalok nem ismerik a sikeres hazai történeteket - még az üzleti tanulmányokat folytatók sem -, és az oktatásból is hiányzik a gyakorlati útmutatás a Fivosz tapasztalatai szerint. Az iskolákban a szakmai kérdések, piaci helyzetek stratégiai szintű, általános elemzésével rendszeresen foglalkoznak, de senkitől nem tanulják meg, hogyan működik az üzlet a hétköznapokban. Ha a munkatapasztalattal nem bíró, főiskolát vagy egyetemet végzett elméleti szakemberek vagy a középiskola után munkalehetőség után kutató fiatalok úgy érzik, vállalkozóként minden energiájukat adminisztratív, adó- és munkajogi, szabályozási, munkaerő-piaci és egyéb, nem szakmai ügyek fogják lekötni, nem meglepő, hogy igyekeznek majd elkerülni a vállalkozás intézményét.
A szövetség által készített felmérésben megkérdezettek a tőkehiányt is sokszor említették a gátló tényezők között, de kiderült az is, hogy legtöbben nincsenek tisztában a lehetőségeikkel, nincsenek konkrét terveik. Kényelemből vagy akár félelemből nem kutatnak aktívan bevonható források, szakmai vagy pénzügyi befektetők után. (Van olyan program, ahol az Erasmus ösztöndíj program mintájára egymástól tanulhatnak a fiatal vállalkozók.)
A november 14-20. között zajló Fiatal Vállalkozók Hetén számos vállalkozó tart majd előadást, hogy a hiteles információkkal ihletet, önbizalmat adjon a fiataloknak. Takács Krisztián - akinek a kisvállalkozása mára egy tőzsdére készülő sikeres alternatív távközlési céggé fejlődött - célja, hogy a fiatalok higgyék és érezzék: Magyarországon igenis lehet sikeres, növekvő, átláthatóan és felelősséggel irányított vállalkozást építeni.