logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Archívum
mobile logo
  • Blogfolyam
  • HR Blogok
  • Szerzők
  • HRPortal.hu
publikálva: 2025.02.24 - 5 hónapja
jobangel

Elég volt a motiválásból!

A kétkedők, szabotőrök, szövetségesek motiválására nem lesz jó ugyanaz a módszer. Milyen hibát követett el ebben a világ egyik legsikeresebb technológiai vezetője?

Mi motivál téged? – kérdezik állásinterjún, és sikítani akarok az ezt épp elszenvedő jelöltjeim nevében is. Miért nem értik, hogy a (leendő) munkavállaló nem így működik? Vagy, még az álláshirdetésbe beírták, hogy motivált embert keresnek. Sok probléma van ezzel, egyszerű történés döbbentett rá, hogy írjak erről. Napi 2 liternyi tiszta víz megivása fontos egészségvédelmileg, amit nekem elég nehéz összehozni, ha csak nincs folyton előttem a téma. Be kellett hát ruháznom egy 2 literes kulacsra, azaz mindig a szem előtt lesz - valójában asztalom alatt és folyton felrúgom, tehát elvárásom, hogy záródjon jól. Az egyszerű use case mellett tovább finomítottam a specifikációt, hogy passzoljon az íróasztalomon lévő cuccok színéhez (jó’van’na, ilyen vagyok). Így indultam túrázni a webáruházak erdejébe. Egy idő után elemi düh fogott el a mindenféle feliratos tartályoktól, miszerint óránkénti rovátkákkal felcimkézve „kitartás!” „jól csinálod!” és egyéb, motiválásra szánt szlogenek jöttek elő. Kiegészítettem a specifikációt azzal, hogy ilyen irományok nem lehetnek azon a kulacson, amit beengedek az életembe. Makacs kereséssel megtaláltam az ideális ivócimborát, megrendeltem, happy end.

Mi bajom volt a motiválással?

Az egybites szlogenek, amik inkább feldühítettek, és másfajta akcióra késztettek, napi szinten jönnek szembe velem a jobangeli munkám során is, és simán ki tudom zárni őket. Álláshirdetések százait böngészem át havonta, a „belülről motivált” beosztottól a „csapatát motiválni képes” vezetőig mindig fontosan nevetségessé alázott tényező a motiváció ezekben. Az álláskeresőket remekül el is lehet riasztani ezzel, mert a motivációt nem így játsszák. Az álláskereső majd bekerül egy cégbe, és beosztottként kell motiválódnia. Egy cégnél a beosztottak lehetnek egyszerű munkások, akik pénzért jó munkát végeznek – őket pénzzel lehet motiválni, mással nem, a kékgalléros és a generalista világ ilyen. Lehetnek még a beosztottak között frusztrált munkamániások (workaholic), quite quittingben lebegő kiábrándultak, cég szövetségeseiként dolgozó specialisták/középvezetők, egyiküknél sincs értelme a mesterkélt motivációnak – nem lesznek tőle hatékonyabbak, és lojálisabbak sem. A workaholic rosszabbul lesz, mert úgy dekódolja, hogy kevésnek tartják, amit csinál. A munkáját szerető szövetségest, akinek fontos, hogy jól menjenek a dolgok, idegesíti, hogy ilyennel rabolják az idejét és erejét, a cég és a vezetője erőforrásait, miközben neki értelmes munkát kellene végeznie. És elvárja, hogy a vezetője is értelmes munkát végezzen az idegesítő szlogenek szajkózása helyett. Ha túl sok ilyet kap, már nem lesz képes kizárni ezeket, és mert szövetséges, felmerül benne a kérdés: miből kell több, mi hiányzik, ami miatt ennyire motiválni akarják, hogy még-még-még legyél valamilyen, tegyél meg valamit, higgy valamiben… Vezetőjét emberként és vezetőtípusként is ismerő specialista elgondolkodik:

Engem motiválsz, vagy Te vagy kétségbeesett?

„Good morning, good marketshare” – igen, ezt egy multis felsővezető használta – fél éven belül lefeleződött a jól képzett mérnök-értékesítő gárdája, ettől értelmes ember menekül. Két éven belül felvásárolták a céget. Ha egy vezető ilyennel tud már csak előállni, az a nyilvánvaló vég. Ha komolyan vette volna az embereit és a saját vezetői vízióját, a cég küldetését, akkor számokat, terveket, miérteket mondott volna.

A leghíresebb példa minderre Stephen Elop levele, a burning platform levél, 2011-ből. Ekkor Elop a Nokia vezetője volt, az általa írt felsővezetői körlevél minden dolgozóhoz eljutott, ami még inkább olaj volt a tűzre. Szó szerint. Egy bugyuta tanmesével kezdett, miszerint egy tengeri olajfúrótornyon dolgozó munkás arra ébredt, hogy a torony lángokban áll: választhat, hogy ott marad, ami elsőre biztonságosnak tűnik, de minden bizonnyal halálos, vagy a veszélyes és ismeretlen kimenetet választva a vízbe ugrik. Elop a sztorit átkötötte a cégére: "[a Nokiánál] egy ilyen égő platformon állunk, így el kell határoznunk, hogyan változtassunk a működésünkön". A nyomorú mesebeli munkás ugrott és jól megmenekült, Elop pedig vezérigazgatóként mesélte tovább, hogy az Apple és a Google úgy elhúzott mellettük az okostelefonok piacán, hogy a Nokia csak radikális változtatásokkal tud fennmaradni – a Microsofttal kötött szövetségben, ugrás a vízbe. Ehhez akarta megnyerni a kétkedők hitét és támogatását, sikertelenül. A levélben és a történetében ezernyi hibát azonosítottak azóta mindenféle szakemberek (vezetéselméleti, szervezetfejlesztési, pszichológiai, PR-szakmai szempontokból). Mint motivációs célú akcióban, hiba volt a tartalom, a stílus, nem vette figyelembe a kulturális különbségeket, főleg nem fejezett ki bizalmat a szakemberei iránt. A fenyegetettségérzet kialakítása nem motivál, abból nem lesz hit, nem lesz pozitív akció a beosztottaktól (ha mégis, azt pl. az Enron-botránynál láttuk) A sajtóvisszhang volt a kegyelemdöfés… ez a versenytársaknak adott muníciót a stratégiájuk finomhangolásához.

A háttér: 2008-tól 2010 szeptemberéig Stephen Elop volt a Microsoft üzleti divíziójának vezetője. Jórészt nevéhez köthető a cloud koncepció, amivel a Microsoft jelentős versenyelőnyt ért el. Ebből a sikerből lépett ki, és váltott a Nokiához. 2011 februárjában a Nokia felsővezetőjeként kockázatos döntést hozott: szövetségre lépett a Microsofttal (ez lett volna a Windows Phone), mert tudta, hogy a Microsoft mellett is elment a mobilos piac, így mindkét cégnél egyszerre akarta behozni a lemaradást. 2013 szeptemberében a Nokia Devices&Services részlegét felvásárolta a Microsoft, Elop pedig ezzel visszatért a Microsofthoz felsővezetőként. A Windows Phone sorozatos sikertelensége miatt 2015 júniusában a Microsoft megvált Eloptól.

 

Jó, de akkor hogyan?

A kétkedőket meggyőzni, szabotőröket támogatóvá tenni, quite quitting-ben lévőket visszahozni, szövetségest megtartani mind más motivációs technikát igényel. Ráadásul ezek az állapotok nehezen azonosíthatók. A bugyuta tanmesék és szlogenek mondjuk egyik csoportnak sem lesznek jók. A vízióban vetett vakhitet pedig csak egy szektavezér képes feltüzelni és fenntartani – zárt környezetben, módosult tudatállapotú csoportban. Paradox módon ők nem vizionáriusok, hanem karizmatikus vezetők. A vizionáriusoknak szakmai víziók esetén szakmai meggyőződést kell elérnie az embereiknél. Tudjuk, hogy az emberek akkor érzik jól magukat, ha a náluk lévő tudást akarja hasznosítani a cég. És, ha nem az ő hitük kell a sikerhez, hanem fordítva: a cég, a vezetők hisznek abban, hogy az egyes embereik tudása kell a sikerhez. Ezt pl. mindenki pozitívan tudja értelmezni, a takarító is, hiszen koszos tárgyalóban nem lehet jó üzletet kötni. A középvezetők, specialisták is, mert tudják, hogy fontos, amit csinálnak, értik, hogy a tudásuk hogyan része a tervnek, stratégiának, víziónak, hol tudnak értéket képviselni – és a felsővezetők is tudják, értik ezt. Már látszik, hogy mi is lenne az igazi motiváció:

  • a siker (a legkisebb siker is!)
  • az elismerés,
  • a vezető bizalma a beosztottjai szakmai jártasságában.

Ezekből viszont sosem elég, ezeket nem lehet túladagolni. És ha ezek híre kerül ki a sajtóba, azt úgy hívják, hogy employer branding, aminek csakis pozitív hatása lesz. Amikor pedig álláskeresőként szembesülsz a kérdéssel, hogy mitől is vagy te motivált, ezt a 3 dolgot el is mondhatod, bele is lehet menni: mi a siker, mit értékelsz elismerésnek, és mi az elvárásod a vezetőddel szemben, hogyan fejezze ki a bizalmát?

# # #

Tetszett a poszt? Lájkold, oszd meg!

Egyetértesz? Vitatkoznál? Hozzáfűznél valamit? Várom szeretettel a kommented!

Ha te is magabiztosan akarsz a szakmai tudásodra alapozva karriert építeni, válogass tematikus szolgáltatásaimból, vagy nézd meg hogyan tudok segíteni egy vezetői portfólióval eligazodni az álláskeresés útvesztőiben! További információkért látogasd meg Facebook-oldalam, vagy kövesd a #jobangel -t a Linkedinen!

# # #

Címkék:
jobangel

Jómagam nem vagyok HR-es, nem vagyok bizonyítványokkal igazoltan “szakember” a témában. Viszont évek óta látom, hallom, teszem, csinálom, álltam (ültem) az asztal mindkét oldalán: álláskereső is voltam, kollégákat is kerestem. Sokat olvastam róla, először én kaptam tanácsokat, majd lassan én magam is elkezdtem adni őket, szerencsére eredménnyel. Lassan egy évtizede már veszem a bátorságot, hogy segítsek másoknak önéletrajzot írni, állásinterjúra felkészülni. A Jobangel blog azért jött létre, hogy valódi segítséget nyújtson az álláskeresőknek. Tippek, trükkök, gyakorlati útmutatók, szemléletformálás!

A szerző összes bejegyzése
Bejegyzések, amik még érdekelhetnek
2025-07-02 14:15:43
Grade rendszer – A csapatok építésének alapja
2025-07-01 09:23:39
Termékeny zűrzavar
2025-06-30 07:46:15
KvantHumanisztika Kurzus 2
JobAngel

önéletrajz minta letöltés, álláskeresés, álláskereső tapasztalatok, önéletrajz, állásinterjú, cv, állás

A blog összes bejegyzése
Hirdetés
A szerkesztő ajánlja
  • 2024-04-02 16:03:10 | Kaló István

    Informatikusok Magyarországon: Alkalmazott vagy Vállalkozó? - Fókuszban az IT Contracting

Cimkefelhő
hr coaching álláskeresés karrier e-learning vezetés motiváció munkavállaló állásinterjú vezető munkáltató toborzas állás elearning Kocsis és Szabó Ügyvédi Iroda önéletrajz Scotwork tárgyalás Munka Törvénykönyve tárgyalástechnika stressz munka coach Linkedin Dr. Kocsis Ildikó felmondás képzés scotwork kiválasztás szervezetfejlesztés vezetőfejlesztés változás tippek érthető jog online tanulás profitárgyaló szabadság tanulás siker tárgyalásikészség-fejlesztás önismeret
Widget Image

Főszerkesztő: Karácsony Zoltán

E-mail : zoltan.karacsony kukac hrportal.hu

Felelős kiadó: Markovics András

A HR Blog.hu kiadója a HR Portal.hu

A szerkesztőség címe: 1135 Budapest, Petneházy u. 55. I./7.

Telefon: +36 (1) 781 75 96

Gépház

Blogger bejelentkezés

Blogger regisztráció

Adatvédelem

Kiadónk további kiadványai

hrportal.hu

munkaugyi.hu

hrclub.hu

allasportal.hu

edenkert.hu

haziallat.hu