kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Szenvednek az autógyárak

Az európai autógyártás szenved az euróválság nevű kórtól, és annak mellékhatásától, a magas munkanélküliségtől. A munkanélküli ugyanis nem vesz új BMW-t, de még Daciát sem. Így a túlkapacitással küzdő veszteséges gyárak bezárnának, ha lehetne.

Az euróválság nem új dolog, sem a velejáró magas munkanélküliség. A munkanélküli európaiak azonban nem tudnak új autókat vásárolni, és a munkával rendelkezők is kétszer meggondolják mire költenek. A meglévő 5 éves Toyota pedig még szépen fut.

Kedden az ACEA (Európai Autógyártok Szövetsége) közölte, hogy az áprilisi kicsiny emelkedés után újra süllyedni kezdett az autópiac.

Ráadásul zsinórban már ötödik éve csökken a személygépkocsik éves eladási értékesítése, és bizony ez az év lesz a hatodik, hiszen elég csak ránézni a trendre.

Az autógyárak lokális, azaz európai piacra termelése egyre "értelmetlenebb", hiszen a felvevő piac erősen szűkül. Ez okán a gyárak szembesülnek a túlkapacitással, ami komoly veszteségtermelő állapotot jelent.

Az Alix Partners elemzőcég friss kimutatása szerint a 100 legnagyobb európai autógyárból 58 működik 75 százalék alatti üzemi kapacitás-kihasználtsággal, míg 2012-ben ez a szám még csak 39 volt. Tehát a gyárak helyzete egyre romlik, hiszen csak akkor termel egy autógyár profitot, ha a kapacitás-kihasználtság legalább 90 százalékos. Ellenben a 60-70 százalékos bedobással termelő üzemegységek csak égetik a pénzt.

A gyógymód?

Néhány autógyártó józan paraszti ésszel arra a következtetésre jutott, hogy amelyik üzem veszteséges, azt be kell zárni, vagy át kell szervezni. Így tett, vagyis tett volna a francia Renault, ugyanis a 2005-ben felújított Párizs melletti gyára csak félgőzzel fut. Ennél is rosszabb helyzetben van a cég Dounai-i és Sandouville-i gyárai, amelyek csak 36 és 34 százalékos kapacitás-kihasználtsággal termelnek.

Mivel a cég 15 százalékos tulajdonosa a francia állam, így a gyárbezárások ellen kőkeményen demonstráló szakszervezetekkel megegyezve, némi uniós segítséggel mégis megmaradt a három pénznyelő. Igaz az is, hogy az évek alatt 7500 fős leépítést eszközölt a vállalat.

A Renault mellesleg mindent megtesz, hogy beizzítsa unatkozó kohóit, például külföldi autógyártókkal is szövetkezik, hogy alacsony kategóriás, olcsó, közös fejlesztésű autókat gyárthasson.

A GM tulajdonában lévő Opel már korábban bejelentette, hogy bezárja 2016-ig a németországi Bochum városában lévő gyárát, de további öt üzeme szintén alacsony hőfokon üzemel.

A Ford amerikai társához hasonlóan bezárja két üzemét, míg további három egyelőre, ha alacsony kihasználtsággal is, de termelésben marad.

Ördögi kör (kór)

A bezárások értelemszerűen növelik a munkanélküliséget, ami hozzájárul a fogyasztói piacok további szűküléséhez. Mivel ez a spirál lefelé visz, az elemzők nem tudják megmondani mikor lehet visszapattanás, csak annyiban értenek egyet, hogy a következő évek az autóipar zsugorodásának jegyében fognak telni. Ahhoz, hogy ismét helyre álljon a fogyasztás, az európai munkanélküliségnek kell "megálljt" parancsolni.

Hasonló problémával küzdöttek 2008-2009-ben a tengerentúlon. Az Egyesült Államokban ugyanakkor radikálisan belenyúlt az állam az autóiparba: fogta magát, és felvásárolta a GM-et és a Chysler-csoportot, majd csődbe vitte. A kormány ezek után bezárt néhány gyárat, munkahelyeket szüntetett meg, és végül sokkal szerényebb háttérrel újraindította a termelést. Azóta a két vállalat veszteség helyett már profitot termel.

Fertőzésmentes magyar

Az olcsóbb és képzett munkaerőnek, valamint a versenyképes autógyártóknak hála Magyarországot nem érinti ilyen mértékben a piac szűkülése.

Az Audi gyár új bővítése, valamint az a tény, hogy a világ legnagyobb motorgyáraként stratégiai pillére a VW-csoportnak, elhessegeti az európai "betegség" gyanúját. Egyébként jelenleg is munkaerő toborzás zajlik Győrben.

A kecskeméti Mercedes-gyár megrendeléseinek alig bír eleget tenni a hírek szerint, bár a magyar sajtóinformációk szerint késik a gyár bővítése. Ezt a Daimler cáfolta, és elmagyarázta, hogy egyelőre nem is volt döntés a bővítésről.

Az Opel is bővített Magyarországon, pontosabban a Szentgotthárdon nyújtózkodó motorgyárát, hogy évi egymillió motort is legyárthasson évente.

A Suzukival pedig Varga Mihály gazdasági miniszter egyeztetett egy újabb beruházásról.

Tehát Magyarország egyelőre megnyugodhat. Viszont, ha a következő években is ilyen mértékben kitart a negatív trend az európai autópiacon, az hatással lesz a magyar üzemekre is.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az egyetemi oktatót átlagfizetése alacsonyabb mint a pályakezdő tanároké

Az LMP szerint felháborító, hogy a magasabb egyetemi fokozatokban kapható átlagfizetés alacsonyabb, mint a gyakornoki státuszban dolgozó pályakezdő... Teljes cikk

Már lehet jelentkezni az Ifjúsági garancia plusz programra

Hétfőtől lehet jelentkezni az Ifjúsági garancia plusz programra. A program az Európai szociális alap plusz társfinanszírozásával, a... Teljes cikk

Dobrev Klára: Európában Magyarországon költik a legkevesebbet a nyugdíjakra

Európában Magyarországon költik a legkevesebbet a nyugdíjakra, idős honfitársainkra - mondta a Demokratikus Koalíció (DK) EP-képviselője szombati... Teljes cikk