Szenvednek az autógyárak
Az európai autógyártás szenved az euróválság nevű kórtól, és annak mellékhatásától, a magas munkanélküliségtől. A munkanélküli ugyanis nem vesz új BMW-t, de még Daciát sem. Így a túlkapacitással küzdő veszteséges gyárak bezárnának, ha lehetne.
Kedden az ACEA (Európai Autógyártok Szövetsége) közölte, hogy az áprilisi kicsiny emelkedés után újra süllyedni kezdett az autópiac.
Ráadásul zsinórban már ötödik éve csökken a személygépkocsik éves eladási értékesítése, és bizony ez az év lesz a hatodik, hiszen elég csak ránézni a trendre.
Az autógyárak lokális, azaz európai piacra termelése egyre "értelmetlenebb", hiszen a felvevő piac erősen szűkül. Ez okán a gyárak szembesülnek a túlkapacitással, ami komoly veszteségtermelő állapotot jelent.
Az Alix Partners elemzőcég friss kimutatása szerint a 100 legnagyobb európai autógyárból 58 működik 75 százalék alatti üzemi kapacitás-kihasználtsággal, míg 2012-ben ez a szám még csak 39 volt. Tehát a gyárak helyzete egyre romlik, hiszen csak akkor termel egy autógyár profitot, ha a kapacitás-kihasználtság legalább 90 százalékos. Ellenben a 60-70 százalékos bedobással termelő üzemegységek csak égetik a pénzt.
A gyógymód?
Néhány autógyártó józan paraszti ésszel arra a következtetésre jutott, hogy amelyik üzem veszteséges, azt be kell zárni, vagy át kell szervezni. Így tett, vagyis tett volna a francia Renault, ugyanis a 2005-ben felújított Párizs melletti gyára csak félgőzzel fut. Ennél is rosszabb helyzetben van a cég Dounai-i és Sandouville-i gyárai, amelyek csak 36 és 34 százalékos kapacitás-kihasználtsággal termelnek.
Mivel a cég 15 százalékos tulajdonosa a francia állam, így a gyárbezárások ellen kőkeményen demonstráló szakszervezetekkel megegyezve, némi uniós segítséggel mégis megmaradt a három pénznyelő. Igaz az is, hogy az évek alatt 7500 fős leépítést eszközölt a vállalat.
A Renault mellesleg mindent megtesz, hogy beizzítsa unatkozó kohóit, például külföldi autógyártókkal is szövetkezik, hogy alacsony kategóriás, olcsó, közös fejlesztésű autókat gyárthasson.
A GM tulajdonában lévő Opel már korábban bejelentette, hogy bezárja 2016-ig a németországi Bochum városában lévő gyárát, de további öt üzeme szintén alacsony hőfokon üzemel.
A Ford amerikai társához hasonlóan bezárja két üzemét, míg további három egyelőre, ha alacsony kihasználtsággal is, de termelésben marad.
Ördögi kör (kór)
A bezárások értelemszerűen növelik a munkanélküliséget, ami hozzájárul a fogyasztói piacok további szűküléséhez. Mivel ez a spirál lefelé visz, az elemzők nem tudják megmondani mikor lehet visszapattanás, csak annyiban értenek egyet, hogy a következő évek az autóipar zsugorodásának jegyében fognak telni. Ahhoz, hogy ismét helyre álljon a fogyasztás, az európai munkanélküliségnek kell "megálljt" parancsolni.
Hasonló problémával küzdöttek 2008-2009-ben a tengerentúlon. Az Egyesült Államokban ugyanakkor radikálisan belenyúlt az állam az autóiparba: fogta magát, és felvásárolta a GM-et és a Chysler-csoportot, majd csődbe vitte. A kormány ezek után bezárt néhány gyárat, munkahelyeket szüntetett meg, és végül sokkal szerényebb háttérrel újraindította a termelést. Azóta a két vállalat veszteség helyett már profitot termel.
Fertőzésmentes magyar
Az olcsóbb és képzett munkaerőnek, valamint a versenyképes autógyártóknak hála Magyarországot nem érinti ilyen mértékben a piac szűkülése.
Az Audi gyár új bővítése, valamint az a tény, hogy a világ legnagyobb motorgyáraként stratégiai pillére a VW-csoportnak, elhessegeti az európai "betegség" gyanúját. Egyébként jelenleg is munkaerő toborzás zajlik Győrben.
A kecskeméti Mercedes-gyár megrendeléseinek alig bír eleget tenni a hírek szerint, bár a magyar sajtóinformációk szerint késik a gyár bővítése. Ezt a Daimler cáfolta, és elmagyarázta, hogy egyelőre nem is volt döntés a bővítésről.
Az Opel is bővített Magyarországon, pontosabban a Szentgotthárdon nyújtózkodó motorgyárát, hogy évi egymillió motort is legyárthasson évente.
A Suzukival pedig Varga Mihály gazdasági miniszter egyeztetett egy újabb beruházásról.
Tehát Magyarország egyelőre megnyugodhat. Viszont, ha a következő években is ilyen mértékben kitart a negatív trend az európai autópiacon, az hatással lesz a magyar üzemekre is.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Jelentős hatékonyságnövekedést és új üzleti lehetőségeket teremtve hoz gyökeres változásokat a pénzügyi szolgáltatások, különösen a banki... Teljes cikk
1700 dolgozót érinthet a döntés. Teljes cikk
Hétfőn megnyílt a vállalkozások előtt a 155,61 milliárd forintos keretösszegű, zöld és digitális átállást ösztönző egyműveletes kombinált... Teljes cikk
- Veszélyes tendencia: nőtt a fiatal munkanélküliek aránya az EU-ban 4 hete
- Ez már "figyelmeztető jel" - repedezik a magyar munkaerőpiac? 1 hónapja
- Megjöttek a KSH friss adatai, ekkora volt a munkanélküliek száma 2025 áprilisában 1 hónapja
- 500 fülöp-szigeteki vendégmunkás dolgozhat majd a debreceni akkugyárban 1 hónapja
- Egyértelművé vált: egy jó szakma és a jó szakember is aranyat ér 2 hónapja
- Rekordszinten dolgozik Európa népe – melyik ország húzza le az átlagot? 2 hónapja
- A munkanélküliek száma hazánkban korcsoportonként - grafikon 2 hónapja
- Történelmi mélyponton stagnált a munkanélküliség az OECD-ben 2 hónapja
- A valaha mért legalacsonyabb szintre zuhant a munkanélküliség ebben a vármegyében 3 hónapja
- A munkanélküliek számának alakulása 2020 és 2024 között hazánkban 3 hónapja
- A munkáshitel hajtja a keresletet a használtautó-piacon 3 hónapja