kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 3 éve

Tovább javult az üzleti hangulat a turizmusban

A régiók közül Közép-Magyarország vállalkozásainak helyzete a legkedvezőbb - derül ki a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének kimutatásából.

Márciusban a TKI turisztikai konjunktúra index plusz 4 ponton állt a mínusz 100 és plusz 100 közötti skálán, ami azt jelenti, hogy az ágazat szereplői helyzetüket háromnegyed év után újra enyhén javulónak érzékelik - közölte a legfrissebb felmérés eredményét kedden a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetsége (VIMOSZ) kedden az MTI-vel. A januári enyhe és a februári jelentős emelkedés után az index értéke további 7 ponttal nőtt márciusban, legutóbb 2022. júniusban állt ezen a szinten. A márciusi javulás mindhárom alszektorban (szálláshely szolgáltatás, vendéglátás, egyéb) éreztette hatását. Az egyéb turisztikai szektorban jelentősen - a mérés kezdete óta rekord szintre - nőtt az index értéke.

A szálláshely szolgáltatásban februárban ugrott meg a mutató. Régiók szerinti bontásban jelentős különbségek mutatkoznak: Közép-Magyarország vállalkozásainak helyzete a régiók közül a legkedvezőbb (plusz 12 pont), ezután Közép-Dunántúl következik még pozitív és átlagnál kedvezőbb megítéléssel (plusz 7 pont) A többi régió TKI indexe elmarad az átlagtól. Márciusban az Észak-Alföldön volt a legrosszabb a szektor helyzete (mínusz 9 pont). A VIMOSZ a Magyar Turisztikai Szövetség Alapítvánnyal és a GKI Gazdaságkutató Zrt.-vel alkotta meg a Turizmus Konjunktúra Indexet (TKI), amely havi gyakorisággal méri a konjunktúra várható alakulását az ágazatban.

Márciusban a turisztikai cégek 77 százaléka szolgáltatási árainak növekedéséről számolt be az elmúlt 3 hónapra vonatkozóan - míg februárban 85 százalék volt ez az arány -, 17 százalékuk nem változtatott az árakon, csökkenést 6 százalék jelzett. Az áremelkedés átlagosan 20 százalékos volt (februárban 19 százalékot mértek). Márciusban a turisztikai cégek 32 százaléka jelezte, hogy a következő 3 hónapban várhatóan emelni fogja szolgáltatásának árát (januárban 55 százalék, februárban 46 százalék volt ez az arány), 63 százalékuk nem változtat az árakon, míg csökkentést 5 százalék jelzett. A szálláshely szolgáltatásban az új szezon közeledtével 31 százalék az emelést tervezők aránya, miközben a vendéglátásban 43 százalék.

A következő három hónapban az előző év azonos időszakához képest a szállásadók 38 százaléka vár növekedést a vendégéjszakák számában (előző hónapban 50 százalék), 40 százalékuk stagnálást, s 22 százalékuk vár visszaesést (előző hónapban 16 százalék). A vendéglátásban működők közül 37 százalék várja a vendégforgalom növekedését (előző hónapban 22 százalék), míg 43 százalék stagnálást, 20 százalékuk pedig visszaesést vetít előre (előző hónapban 23 százalék). Az üzleti tevékenység eredményének indexe a jelenhez képest a következő három hónapra plusz 27 ponton áll, ami 10 pontos javulást mutat februárhoz képest. Februárhoz képest az egyéb turisztikai szektorban 36 ponttal plusz 49 pontra ugrott az eredményességi index, a vendéglátásban 5 ponttal plusz 14 pontra emelkedett, míg a szálláshely szolgáltatásban az előző havi jelentős megugrás után valamelyest csökkent (9 ponttal plusz 19 pontra).

 

MTI

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk