Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 1 éve

A családiasság is okozhatja egy cég vesztét

A vállalkozások generációváltása komoly kockázat nem csak maguknak a cégeknek, de a családi vállalatok gazdasági súlya miatt a nemzetgazdaságoknak is. A BGE és az MGYOSZ közös kutatási és oktatási projektje során a legfontosabb kezelendő kihívásokat is azonosították a kutatók. Bár a magyar jogrend nem ismeri a családi vállalkozás fogalmát, a GDP 70-72%-át és a foglalkoztatottság közel felét biztosító kis- és középvállalkozói szektort a szakértők szerint jelentős mértékben meghatározza ez a vállalkozási típus.

images

Az EY családi vállalkozásokról készült 2014-es évkönyve valamint a PWC 2014-es felmérése szerint az összes európai vállalat 60-85%-a családi vállalkozás és a munkahelyek 60%-át képviselik, amely arány a magánszférában több mint 60 millió munkahelyet jelent.

A Budapesti Gazdasági Egyetem Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központja által végzett felmérésből kiderül, hogy a kkv-k mintegy 58%-a családi vállalkozás, vagyis számuk nagyjából 29.500-ra tehető.

A családi vállalkozások gazdasági jelentőségét jól mutatja, hogy a 2008-as válság idején készült felmérések szerint ezek munkahelymegtartó ereje felülmúlta minden más társaságtípusét. Ezért is jelenthet a magyar gazdaság számára komoly kockázatot, hogy a családi vállalkozások nagy részét közel azonos időszakban, a következő öt évben érinti majd a vállalatvezetői generációváltás problémája. Az európai felmérések azt mutatják, hogy a családi vállalkozások közel kétharmada megy tönkre az első vezetői generációváltást követően. Mivel Magyarországon a családi vállalkozások többsége a rendszerváltást követő években alakult, komoly hiányt eredményezne a hazai termelésben és szolgáltatásban egy, az európai trendekhez hasonló „bedőlési” hullám.

A családi vállalkozások több mint kétharmada tervez változást a tulajdonosi és a vállalatirányítási viszonyokban. Egyötödük (22%) tervezi a tulajdonjog és közel egynegyedük (24%) a vállalat irányításának következő generációra történő átruházását. Figyelemreméltó az is, hogy a családi vállalkozások több mint egyötöde (23%) tervezi nem családtag vezérigazgató kinevezését a családi tulajdonjog/ellenőrzés fenntartása mellett a European Family Barometer 2014-es felmérése szerint.

A családi vállalkozások utódlásának legtermészetesebb módja a tulajdonjog generációk közötti átruházása, amely a családi ellenőrzés fenntartását biztosítja.

A sikeres generációváltás egyik legfontosabb előfeltétele az olyan formális vagy informális utódlási stratégia kialakítása, amely az utódlási folyamat során jelentkező nehézségeket képes időben jelezni, hogy legyen idő azok hatékony megoldására. Az utódlástervezés a vállalkozás túlélése szempontjából kiemelkedő fontosságú.

Az utódlás kérdésében kiemelt jelentősége van annak, hogy mely ágazatban tevékenykedik a vállalat. A vegyipari, az építőipari és a kiskereskedelmi ágazatban a vállalat értékesítése jellemző, míg az élelmiszeripari ágazatban a jövőkép a családi alapú tulajdonjog átadására épül. A szolgáltatási szektorban a más tulajdonosnak vagy menedzsmentnek történő értékesítés bizonyul domináns opciónak.

A teljes cikk a BudapestLab oldalán olvasható.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ismét akciózott a Suzuki-gyárnál az MSZP

Csütörtök reggel Komjáthi Imre, az MSZP alelnöke ismét az esztergomi Suzuki-gyárhoz vonult, ahol át akarta adni a cégvezetésnek a Munka... Teljes cikk

15 százalékos béremelést követelnek a buszsofőrök

Kevésnek tartja a költségvetésben szereplő 8,5 százalékos béremelést, 2020-ban legalább 15 százalékos növekedést akar elérni a Közlekedési... Teljes cikk

Sztrájk lesz az Amazon legfontosabb kereskedési napján

Az Amazon minnesotai raktárában dolgozók sztrájkot hirdettek az Amazon Prime Day-re, amely az e-kereskedelmi oldal egyik legforgalmasabb napja az évben,... Teljes cikk