Szegedi Juli Szerző: Szegedi Juli Megjelent: 7 hónapja

A HR ne a munkavállalók barátja, hanem a támogatója legyen

A két évvel ezelőtti amszterdami SAP Success Factors konferencia óta nem csak a HR változott, hanem az is, hogy miként jelenjen meg a HR egy konferencián, hogyan lehet vonzóvá és show-elemekkel gazdagítottá tenni. Francisco Mateo-Sidron a Success Factors elnökhelyettese erről az átalakulásról is mesélt a HR Portalnak az idei, Bécsben rendezett évzáró konferencia után.

Miben kell átalakulnia a HR-nek, mi az amiben mielőbb lépnie kell azoknak a cégeknek, melyek nem akarnak lemaradni?

Bár már régóta beszélünk róla, valóban eljött az idő, hogy a cégeknek azt kell nézniük, hogy a HR mit tud hozzáadni az üzlethez: a HR Business partnerség elengedhetetlen lett. A HR hagyományos szerepe szerint egy elszigetelt, vákuumban működő tevékenység volt. De mi is ma a HR-munka? Ezt vizsgálják ma a részvényesek és a cégvezetők vizsgálják. Mivel az üzlet az emberekről szól és nyilvánvalóan a HR is arról kell, hogy szóljon, így logikus következtetés, hogy az üzletnek és a HR-nek van egymással dolga.

Az üzleti vezetésnek meg kell értenie, hogy a cég felsővezetésére úgy lehet hatni, ha alul, az egyszerű munkavállalók szintjén kezdünk megváltoztatni dolgokat. Ezt be kell bizonyítani a vezetésnek, mert sokan nem tudják. De mégis hogyan érjük el a hierarchiában lejjebb helyet foglaló munkavállalókat? Ez a HR feladata, van is vele elég teendője. Éppen ezért kell egyszerűsíteni, standardizálni és konszolidálni a rendszert egy adott munkakörnyezetben. Ha mindenhonnan csak a legjobb gyakorlatokat vesszük át, azzal levisszük a HR költségeit.

Közben a HR-nek a felsővezetőket is el kell tudnia érni, ahhoz hogy a cég hosszútávú célkitűzései megvalósuljanak. Azért kell átalakítani a HR-t, hogy a hierarchia csúcsán és alján található munkavállalók összhangban legyenek, ismerjék egymás prioritásait.

Így válik a HR a barátunkká, ahogy az a konferencián elhangzott?

Success FactorsFrancisco Mateo-Sidron
Nem vagyok benne biztos, hogy a barát a legjobb a szó, inkább egy üzleti segítőnek, támogatónak mondanám. A HR üzlet, melynek fő értéke az ember. A HR legfőbb témája és feladata az emberek elkötelezetté tétele: hogyan lehet elérni, hogy az emberek motiváltak lehetnek, hogy úgy érezzék, támogatják őket, segítséget, coachingot kapnak. Erről rengeteg kutatás is készült, ugyanis a cégeknek ez egyre magasabb kiadást jelent. Így nem annyira barátjuknak kell lenni, hanem támogatójuknak, ha jól működő HR-osztályt akarunk létrehozni.

Gondolja, hogy elég technológiát kínálnak a cégek a HR-osztályuk számára?

Nem. Az előbb beszéltem az elköteleződésről: éppen emiatt kellene egyre több és több technológiát nyújtani, nem pusztán HR-eszközként, hanem minden munkavállalónak. Sajnos a cégek nagy része még nagyon kezdetleges megoldásokat kínál. Lassan olyanokat kezdenek alkalmazni, akik az ezredfordulón, mobillal a kezükben születtek, de nem csak ők, én is mindent az interneten intézek. És a munkavállalói hierarchia alján is mindent mobillal intéznek. Azt várják a munkavállalók, hogy amikor a munkahelyükre bemennek, ott is fejlett technológia vegye körül őket. Mindenki tudja kezelni a facebook-ot, a whatsuppot, így a munkahelyi rendszereket is képes használni.

Tudják ezek a cégek, hogy mit vesztenek a technológia nélkül?

Mindent kézzel csinálni, úgy hogy közben ki sem látszol a papírmunkából - ez amellett, hogy nem hatékony, demotiváló és elégedetlenséget szül. Ezért van a fókuszunk a technológián. A felhőknek köszönhetően ma már bárki könnyen a technológia közelébe kerülhet, márpedig ez a fajta motiválás elégedett munkavállalókat szül. Sokkal könnyebb használni, és azáltal, hogy úgy érzed a rendszerhez tartozol, jobban is fogsz dolgozni.

A helyzet jobb az asztali megoldásokkal? Mennyiben vette át a felhő a korábban minden egyes cégnél külön rendszeren tárolt adatbázisok szerepét?

A magánszektorban borzasztóan aggódnak amiatt, hogy az adataik illetéktelen kezekbe kerülnek, így ott kevésbé elterjedt a felhő. Ami a saját területem eladásait tekinti, ma már 80 százalékban a felhős megoldásokat értékesítjük. Mi magunk is azt hittük a felhők megjelenésekor, hogy több ideig tart majd annak elterjedése - most mi is csodálkozunk, hogy milyen sebességgel veszi át mindenki. Látható, hogy sokkal jobban szeretik a munkavállalók a felhő alapú rendszereket: felhasználóbarátabbak, jól néznek ki, okos az egész rendszer. Olyan, mint amikor elkezdesz használni egy online szállásfoglaló rendszert és rájössz, hogy minden előtted van, nem kell máshová nyúlnod ezentúl.

Ezen túlmenően a menedzser szempontjából is sokkal egyszerűbb, nem kell teljesítményértékelést írni, tréningeket szervezni - ezek a lehetőségek mind benne vannak a szoftverben, a teljesítmény-értékelés például egy folyamatos helyzetjelentés lett, nem kell évente egyszer nekiülni. Ha például te az én emberem vagy és azt mondom neked, hogy Juli, nem vagyok elégedett ezzel a cikkel, hogyan lehetne a másképpen megírni? A rendszer azonnal segít, már írás közben, hogy itt nem jó, ott másképp csináld. Azaz mit tudok ajánlani a fejlődésedhez? Egy olyan rendszert, ami rögtön szól, ha nem jó valami.

Mi a jövő, mi jöhet a felhők után?

A cégek nagy részének a HR nem más csak adminisztráció. Ez az egész világon mindenhol így van. Holott ez egy rém kezdetleges megközelítés. Pár év és a cégek nagy része eléri azt a szintet, amit el kell érnie a hatékonyabb működéshez. Eljutnak az egyszerűsítéshez, a standardizáláshoz. Lemennek a HR-költségei, mert bizonyos feladatokkal, melyeket tipikusan a HR-nek tulajdonítottak, nem kell majd foglalkozni, hála a technológiának.

Amiben szinte biztos vagyok, hogy a jövőben nem kell papírt használni a HR-osztályon. Minden sokkal hatékonyabb lehet, elkötelezettebbé lehet tenni az emberek. A HR jövője az, ami felé most is haladunk: fokozatosan üzleti tanácsadóvá válik. Azzá kell válnia, ez szükségszerű.

Az új technológiák lehetőséget adnak, hogy egy cég vonzóbbá váljon a tehetségek szemében?

Igen, ezek a technológiák hozzájárulnak az munkáltatói márkádhoz. Hogy milyen értékeket képvisel, hogyan tud fejlődni az adott cég, ezt az infót megadja a vállalatról az oda jelentkezőknek.

Akkor ez egy bevethető eszköz munkaerőhiány esetén?

Miért nincs munkaerő - ez a kérdés? Ahhoz, hogy ezt megválaszoljuk, körül kell nézni, Magyarországon kívülre. Hol vannak elérhető emberek, szakértők? Ha van egy cégnek megfelelő technológiája, akkor erre is meg tudja találni a választ és a munkaerőt.

A konferencián a Success Factors egyik vezetőjének szájából elhangzott az a mondat, hogy a HR nem big data, hanem smart data. Mit jelent ez?

Az lenne a dolga az HR-nek, hogy megmondja, hogy hányan dolgoznak a cégnél? Hogy ki lép ki, ki nem, mennyit keres? Szerintem nem ezek a fontos kérdések. A fontos kérdés az üzlet támogatása. Márpedig arról, hogy motiváltak, elégedettek-e a dolgozók, hogy miért csökken az eladás egy adott régióban, arról a smart data ad információt. Az üzlet szempontjából tehát a smart data az érdekes, a big datanak semmi dolga a HR-rel.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Új projektigazgatót nevezett ki a Skanska Magyarország

A Skanska nemzetközi ingatlanfejlesztő vállalat új magyarországi projektigazgatót nevezett ki Mariusz Wieczorek személyében. Wieczorek... Teljes cikk

Csak a versenyképességet növelő külföldi beruházásokat fogja támogatni a cseh kormány

Bohuslav Sobotka szociáldemokrata miniszterelnök hétfőn Prágában, a külügyminisztérium gazdasági tanácsosainak értekezletén kijelentette: csak az... Teljes cikk

Csődbe megy a Takata - mi lesz a miskolci gyárral?

A légzsákokat gyártó japán Takata hétfőn csődvédelmet kérhet Japánban és az Egyesült Államokban - értesült az AP hírügynökség.... Teljes cikk

Állj fel munka közben!

Ma már sokan az ülést tartják az új dohányzásnak. A mozgásszegény életmód és a többórás ülés veszélyeire egyre többször hívják fel a... Teljes cikk

A Brexit után is maradhatnak az Egyesült Királyságban élő uniós polgárok

Theresa May brit kormányfő az uniós vezetők csütörtöki brüsszeli találkozóján megígérte, hogy az Egyesült Királyság kilépése után is az... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár