A negatív kritika segíteni is tud
Senki nem szereti a folyton panaszkodó, kritizáló embereket, ugyanakkor tény, hogy a negatív kritika hasznos is lehet egy menedzser vagy egy cég teljesítménye szempontjából. Persze, csak ha jól csinálják.
Mindenkinek kell
Egy hozzáértő külső szemlélő visszajelzésére a vezetőknek is nagy szüksége van, ehhez sokan coachok segítségét veszik igénybe. Bár időnként az a kritika éri őket, hogy valójában semmi mást nem csinálnak, mint elveszik a menedzserektől az óráikat, aztán megmondják, mennyi az idő, ez így nem teljesen igaz. Egy menedzser pozíciójánál fogva nehezebben fogadja el a kritikát, akár felülről, akár alulról érkezik. A saját becsvágya és döntéseinek tévedhetetlenségébe vetett hite bizony el-elvakítja.
Bár a visszajelzés hatékonyságnövelő erejéhez kétség sem fér, sajnos egyelőre igen ritka, hogy munkahelyen egyenesen és világosan elmondható lenne, mit gondolunk a másik magatartásáról, az milyen érzéseket vált ki belőlünk. A legtöbb cégnél meglehetősen ritkán kapnak visszajelzést munkájukról a dolgozók, és az is nagyobb részben kemény adatok ellenőrzésén, például a megkötött üzletek számán alapul.
Ami a legmeglepőbb: az emberek alapvetően szeretik a negatív kritikát. A legtöbben ugyanis falra másznak attól, ha rossz híreket cukorkapapírba csomagolják, és úgy nyújtják át. Ki ne akadna ki attól, ha egy olyan ember kritikáját kéne végighallgatni, aki olyan modorosságokkal kezdni a mondandóját, hogy “minden tiszteletem a tiéd, Zolikám, de…”. Különösen, mert nyilvánvaló, hogy ebben az esetben a “minden tiszteletem” semmi mást nem jelent, mint hogy “menj te a francba”.
És ezek nem csak légből kapott teóriák és kávéházi bölcsességek: a pszichológus Edward E. Jones kísérletében nyilvánvalóvá vált, hogy az alkalmazottak jobban tisztelték azokat a főnököket, akik a lényegre törtek, mint azokat, akik mindenféle dicséretekkel kezdtek, aztán azzal folytatták: "a rossz hír viszont…"
Támpont lehet
A másik oldalról megközelítve: a kritika hiánya zavarhoz vezet, hiszen az állítás közlője nem kap egyértelmű visszajelzést egyetlen irányban sem. “Jó volt, amit mondtam? Nem mernek reagálni? Nem tudnak reagálni? Nem is érdekli őket?” Ebből is látszik, hogy a negatív kritika önmagában is jobb hatással van az alanyra, mint a hallgatás.
Most pedig következik három olyan terület, ahol kifejezetten javíthat az okosan megfogalmazott negatív kritika.
A negatív kritika ösztönzi a támogatókat. Azok, akik konformizmusból vagy gyávaságból tömören “fantasztikusnak” neveznek egy ötletet, más negatív kritikájának hatására megváltoztathatják a véleményüket, és előállhatnak újabb részletekkel az ötlettel kapcsolatban.
Ha azt szeretné, hogy beosztottai szemében ne negatívumként jelenjen meg a visszajelzés, figyeljen rá, hogy soha ne személyeskedjen, illetve mindig kérdésekkel vezesse rá az illetőt arra, hogy mi is volt a gond – javasolja a Piac&Profit szakértője.
A negatív kritika új kontextusba helyezheti az eredeti ötletet. Ha valaki elég széles körben tárja nyilvánosság elé a saját nézőpontját (például könyvet ír vagy interjút ad egy reggeli tévéműsorban ) számíthat rá, hogy negatív kommenteket is fog kapni a mondandójára. Amennyiben azonban sikerül a zsigeri “trollok” véleményét elkülöníteni a valós értéket hordozó negatív kritikáktól, sikerülhet új megvilágításba helyezni az egyén számára a mondandóját és gondolatait, aminek segítségével újraértékelheti azok igazát.
A negatív kritika emeli a vita színvonalát. Újfent meg kell jegyeznünk, ez csak az építő negatív kritikára igaz. Az azonban – az előző pontokban megfogalmazott módon – igenis szélesítheti, tartalmasabbá, egyszersmind értékesebbé teheti a vitát.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- Minden váltáson gondolkodó munkavállaló potenciális jelölt 3 hete
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- Rémisztő adatok: az orvosok harmada menekülne az állami egészségügyből, nem a pénz miatt 2 hónapja
- Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat 2 hónapja
- Az év eleje a felmondások ideje? 2 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel? 3 hónapja
- Munkavállalói motiváció: részesedés a cégben adómentesen 5 hónapja
- Óriási veszteségeket okoz a cégeknek az "interjúhalál" 5 hónapja
- Innováció a teljesítményértékelésben: egy új út a minőségi visszajelzésekért 5 hónapja