Senki sem akar már középvezető lenni? - a Z generációnak felesleges fáradság a főnökösködés
Elavultak a középvezetői szerepek? A középvezetői pozíciók egyre kevésbé vonzóak a fiatalabb munkavállalók körében. Hálátlan és fárasztó munkakörnek látják, amelyben sok a felelősség, de kevés az elismerés. A cégeknek alkalmazkodniuk kell a változó igényekhez és új típusú vezetői szerepeket kell kialakítaniuk, amelyek nem a hagyományos, régi módszerek szerint működnek - hívja fel a figyelmet a Financial Times cikke.
A hagyományos értelemben vett karrierépítés eddig azt jelentette, hogy valaki először kezdő csapatokat irányít, majd kisebb részlegeket vezet, mielőtt magasabb pozícióba lépne. A fiatalabb generációknak azonban már nem vonzó ez a klasszikus út - írja a Financial Times.
A Robert Walters toborzó cég tavalyi, 2000 fehérgalléros szakember körében végzett felmérése szerint - amelyből 800 válaszadó a 27 év alatti, Z generációs munkavállalók közül került ki:
A szakemberek fele egyáltalán nem akar középvezető lenni.
Csaknem 70 százalékuk elutasította az ilyen munkaköröket, melyek számukra "sok stressz, kevés megbecsülés" -t jelentenek.
"Az idősebb vezetők néha lustának vagy kényesnek tartják a fiatalabb munkavállalókat, de ebben a tekintetben nem nehéz megérteni a Z generáció álláspontját. A hosszú munkaórák, a folyamatos problémamegoldás, fárasztó HR-feladatok, időrabló adminisztráció, kimerítő csapatmenedzsment jellemzően ezeknek a pozícióknak a velejárói. A fiatalabb munkavállalók keményen dolgoznak a magasabb fizetésért, a nagyobb felelősségért és a karrierépítésért - de inkább nem a hagyományos utat választják.
A felmérésben részt vevők kétharmada azt mondta, hogy inkább az egyéni karrierépítést részesítené előnyben, mint a mások menedzselésével járó vezetői feladatokat.
A korábbi generációk a sikert a vállalati hierarchiában való felfelé töréssel azonosították. A fiatalabbak már nem hajlandóak úgy áldozatot hozni egy vállalatért, mint korábban” - mondta Lucy Bisset, a Robert Walters egyik igazgatója.
A fiatalok újraírják a munkahelyi szabályokat és újraértelmezik az ambíciót.
A Z generációs munkavállalók egy szélesebb körű változást képviselnek, és hajlandóbbak hangot adni a preferenciáiknak. "A munka és magánélet egyensúlyát keresik, azt kérdezik, hogy boldogok-e nap mint nap, van-e szabadságuk úgy dolgozni, ahogy szeretnének... és ami fontos, hogy mindez legyen összhangban a saját értékrendjükkel” – mondta Bisset.
A horizontálisabb vállalati felépítés, a szabadúszás nagyobb lehetősége és a technológia által vezérelt autonómia lehetővé tette az alternatív karrierutak megvalósulását. A vezetői szerepek helyett a fiatalabb munkavállalók az egyéni szakértelem kiépítését és az időbeosztásuk feletti kontrollt helyezik előtérbe.
Természetesen a várhatóan egyre kedvezőtlenebb gazdasági környezet sokakat arra kényszerít majd, hogy az idősebbekhez hasonlóan beálljanak a sorba.
Mit tegyenek a cégek?
Ha a fiatalabb munkavállalók nem hajlandók belépni a hagyományos vezetői pozíciókba, a cégeknek kell újragondolniuk a vezetői karrierút fogalmát. A vállalatvezetőknek szélesebb perspektívából kellene szemlélniük, hogy milyen egy „igazi főnök”, és nem szabadna ragaszkodniuk ahhoz, hogy a vezetőket egy előre meghatározott, „tökéletes” sablon alapján válasszák ki.
A középvezetésnek imázsproblémája is van.
Ahelyett, hogy a tehetségeket irányítanák és fejlesztenék, ezeket a főnököket bürokratikus végrehajtóknak tekintik, akik belefulladnak a papírmunkába és a teljesítményértékelésekbe, ami elriasztja az embereket a jelentkezéstől - mondta Arvinder Dhesi, a Korn Ferry fejvadász cég vezetője. Bár a mesterséges intelligencia egyre inkább átveszi a középvezetői feladatokat, a fiatalabb jelöltek mégsem érzik úgy, hogy képesek lennének újradefiniálni ezeket a vezetői szerepeket. Ennek eredményeként a cégek "hatalmas, kiaknázatlan potenciállal" rendelkeznek.
Ahelyett, hogy a fiatal munkavállalókat "nyűgként" tekintenék, a cégeknek inkább a bátorságukat és friss, új nézőpontjaikat kellene kihasználniuk.
A fiatalok friss szemlélete, kreativitása és bátorsága érték, amit a vállalatoknak ki kellene aknázniuk, ahelyett, hogy megpróbálnák őket a régi, klasszikus vezetői formákba „beleerőltetni”.
A Z generációs alkalmazottaknak jobb példaképekre is szükségük van. A legtöbb vezető ma „véletlenül” vezető - mondja Ann Francke, a Chartered Management Institute vezérigazgatója. Nem eléggé felkészültek ahhoz, hogy mentorálják, inspirálják vagy elkötelezzék a csapataikat. Nem meglepő, hogy a Z generációs munkavállalók egy része lemorzsolódik vagy „csendben kilép”.
Ha a vállalatok azt szeretnék, hogy a fiatal tehetségek feljebb lépjenek, akkor tréningezniük kell a felettük álló vezetőket is. Ez részben olyan képzéseket jelent, amelyek lehetővé teszik a főnökök számára, hogy jobb mentorok legyenek, reális célokat tűzzék ki, közvetlen és rendszeres visszajelzést adjanak, és a dolgozókat felelősen irányítsák. „Ha a fiatalabb alkalmazottak elkötelezettebbekké válnának, talán arra is jobban törekednének, hogy vezetők legyenek” - mondta Francke.
Ha a vállalatok nem alkalmazkodnak, a probléma nemcsak a középvezetői állomány elvékonyodása lesz, hanem az egész vállalatra hatással lesz.
kép: freepik
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Miért kerüli a Z generáció a vezetői szerepeket és hogyan változtathat ezen a HR? 2 hónapja
- Pályaválasztástól a karrierváltásig - Útkeresés generációkon át 2 hónapja
- A Z generáció nem igazítja az életét a munkához 2 hónapja
- "Karrier-hack" fiataloknak: miért érdemes visszatérni az irodába? 3 hónapja
- Jönnek az ötgenerációs munkahelyek: hogyan lehet jól együttműködni? 3 hónapja
- Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank 3 hónapja
- Hogyan tehető vonzóvá a vegyipar a Z generáció számára? 3 hónapja
- Fokozódó trend: egyre többet esnek ki a munkából a dolgozók 3 hónapja
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 4 hónapja
- 393 ezer forintos fizetéssel lenne elégedett a Z generáció 4 hónapja
- "Láss a jövőbe!" – innovációs pályázat a Z-generációnak 4 hónapja